Hlavní navigace

Podnikatelská populace stárne rychleji než populace zaměstnanecká. Co s tím?

Daniel Morávek

Za posledních 8 let ubylo v Česku podnikatelů do 40 let a naopak přibylo podnikatelů starších 60 let. Průměrný věk podnikatelů vzrostl více než věk zaměstnanců.

Doba čtení: 4 minuty

Podle odborníků je stárnutí podnikatelské populace problém. Stát by měl podle nich vytvořit jednoduché podmínky pro podnikání, bez bariér a zbytečné byrokracie. Pomoci by mohlo i legislativní ukotvení rodinných firem nebo jedna paušální daň.

Podnikatelská populace stárne rychleji než populace zaměstnanecká

Počet OSVČ sice začal po řadě let opět mírně narůstat, proměnila se však věková struktura podnikatelů. Stejně jako stárne obyvatelstvo, stárne i populace podnikatelská. Kromě demografických faktorů se však projevuje i nižší ochota mladých podnikat. Podle výsledků Výběrového šetření pracovních sil ČSÚ, které byly zveřejněny v časopise Statistika & My, vzrostl mezi roky 2010 a 2017 počet podnikatelů starších 60 let o 41,2 tisíce. Velký nárůst počtu podnikatelů byl i ve skupině pracujících ve věku 40–44 let, což souvisí s úrovní porodnosti v sedmdesátých letech. Úplně odlišná je situace podnikatelů ve věku do čtyřiceti let. Od roku 2010 do roku 2017 jejich počet klesl o 65,3 tis. Snížil se jak počet zaměstnavatelů v tomto věku, tak i osob pracujících na vlastní účet, tj. podnikatelů bez zaměstnanců, dodává se v časopise.

Čtěte také: Čeští podnikatelé stárnou. Senioři mají o vlastní živnost větší zájem než mladí

Jak ukazují data ČSÚ, průměrný věk všech pracujících se od roku 2010 zvýšil o 1,4 roku a v roce 2017 dosáhl 43,2 roku. Průměrný věk zaměstnanců přitom vzrostl o něco méně (o 1,3 roku na 42,6). Naproti tomu se průměrný věk podnikatelů se zaměstnanci zvýšil ve stejném období o 2,3 roku až na 48,2 roku a průměrný věk osob pracujících na vlastní účet o 2 roky na 45,7. Nejvíce se zvýšil průměrný věk pomáhajících rodinných příslušníků, a to o 3,2 roku na 46,4. ČSÚ nicméně upozorňuje, že údaje u pomáhajících rodinných příslušníků mohou být ovlivněny nižším celkovým počtem těchto osob a z toho vyplývající nižší spolehlivostí výsledků.

Čtěte také: Mladí nechtějí podnikat. Odrazuje je byrokracie a příliš mnoho možných sankcí

Mladí upřednostňují jistotu zaměstnání

Důvodů, proč počet podnikatelů do 40 let klesá, je podle odborníků několik. Podle Hospodářské komory ČR hraje roli nastavení vzdělávacího systému i současná rekordně nízká nezaměstnanost. Mladí lidé nemají nouzi o pracovní nabídky v soukromém i veřejném sektoru, mzdy i platy rostou a firmy se předhání v nabídce benefitů. V takové situaci mohou začínající podnikatelé snadno upřednostnit stabilní pracovní úvazek před nejistotou spojenou s podnikáním, i když spojenou s větší svobodou, vysvětluje Miroslav Diro, mluvčí Hospodářské komory ČR.

S tímto názorem souhlasí i Karel Havlíček, šéf Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Mladí, na rozdíl od mé generace, která začala podnikat hned po revoluci, mají velké možnosti na pracovním trhu a do podnikání, které není zejména v počátku o bůhvíjakém komfortu, ale o dřině, odříkání a riziku, tak se raději vydávají na jistější cestu vztahu zaměstnaneckého, uvedl serveru Podnikatel.cz Havlíček.

Podle Karla Havlíčka je ovšem nárůst průměrného věku podnikatelů dán i tím, že stárne generace podnikatelů z 90. let, kdy u nás vzniklo mimořádné množství živností, nesrovnatelné s ostatními zeměmi Evropy. Ti se nyní dostávají do pokročilejšího věku a mladší je nestačí s ohledem na počty nahrazovat. Dalším důvodem je podle Havlíčka i extrémní konkurence. Začít podnikat je tak s ohledem na prosazení daleko náročnější.

Přestože podnikatelská populace jako celek stárne, jsou obory, kde se mladí podnikatelé prosazují. Typickým příkladem je e-commerce. I když i zde působí řada zkušených provozovatelů e-shopů či souvisejících služeb, prostředí internetu svou dynamikou nabízí mladým větší možnosti pro uplatnění jejich nápadů. V našem sektoru je aktivních a úspěšných mladých podnikatelů dostatek. Na druhé straně generace, která stála u vzniku české e-commerce, pokračuje ve svých projektech a patří tak nadále k leadrům, dodal serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Bez podnikatelů ztratíme konkurenceschopnost

Nárůst průměrného věku podnikatelů a nižší zájem o podnikání u lidí do 40 let, může mít podle odborníků negativní dopad na tuzemskou ekonomiku. Podnikatelé jsou totiž ti, kteří vytváří skutečnou hodnotu a pracovní místa. Menší zájem o podnikání by do budoucna znamenal zhoršení konkurenceschopnosti naší země. „Země bez dostatku podnikatelů není úspěšnou a blahobytnou zemí. Již nyní jsme svědky odlivu zisků do zahraničí, v případě, že bychom byli jen zemí zaměstnanců, byla by situace ještě horší. Kdo by také živil ty stovky tisíc státních úředníků, pokud bychom neměli dost podnikatelů?“ uvedl Miroslav Diro z HK ČR.

Také podle Karla Havlíčka z AMSP ČR může být trend stárnutí podnikatelské populace dost nebezpečný, neboť je nutně potřeba, aby byla ekonomika vyvážená. Tedy aby vedle zajetých velkých společností fungovaly i malé firmy, živnosti, které jsou základem obslužnosti, drží původní produkty, mají vztah s regionem a vytvářejí základní infrastrukturu venkova.

Jak z toho ven?

Odborníci se proto shodují, že by měl stát vytvořit jednoduché podmínky pro podnikání, bez bariér a zbytečné byrokracie. Současně by měl legislativně ukotvit rodinné firmy a rodinné živnosti v zákoně. Na všem s vládou nyní děláme. Zároveň vytváříme nový režim podpory start-upů, chystáme skutečně celonárodní systém jejich podpory, a to po vzoru států v USA, doplnil Havlíček.

Pomoci by mohla jedna paušální daň, která by mohla být pro ty nejmenší podnikatele (včetně právě těch začínajících) alternativou k dnešnímu složitému daňovému a pojišťovacímu systému. Obecně by pak ke zvýšení atraktivity podnikání přispělo především celkové snížení nepřehledné administrativní zátěže (množství žádostí, povolení, hlášení, závazných omezení a dalších povinností a rovněž s tím spojených kontrol a sankcí ze strany veřejných orgánů), uzavřel Miroslav Diro.

Čtěte více: Pryč s EET, formuláři a odvody, zaveďte jednu paušální daň, žádají podnikatelé