Hlavní navigace

Podrobný manuál, jak si vytvořit produktovou fotku. Pomůže vám navýšit zisk

24. 10. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Prodej na internetu silně ovlivňuje i to, jak je nabízené zboží prezentováno. Škoda, že mnoho internetových obchodníků opomíjí kvalitní produktové fotografie.

Internet má jako komerční prostředí jeden zásadní nedostatek. Zákazníkům chybí přímý kontakt se zbožím. Nemohou si ho osahat, poměřit a prohlédnout si všechny detaily. Toto vše jim může přiblížit produktová fotografie. Ovšem pouze kvalitní produktová fotografie. Ta je velmi specifickým fotožánrem, který je díky rozmachu e-commerce stále populárnější. Ačkoliv se může zdát, že produktovou fotografii zvládá pořídit prakticky každý, opak je pravdou. Většině z nich dnes chybí kvalita. A ne všichni prodejci si uvědomují, že kvalitní fotky nabízeného zboží pomáhají v odlišení se od konkurence, zvyšují důvěryhodnost webu a informovanost zákazníků. 

Pokud to někdo se svým e-podnikáním myslí vážně, měl by vyhledat profesionálního fotografa. Fígle z tutoriálů domácího focení na Youtube tak nějak fungují, ale pro vytvoření opravdu kvalitní produktovky je potřeba nejen vybavení v hodnotě stovek tisíc, ale hlavně dlouholetá zkušenost a talent, říká Slávek Sekanina ze společnosti BROSTUDIO a David Makovský z Atin Studia dodává: S produktovou fotografií je to stejné jako s ostatními nástroji online marketingu. Na určité úrovni si člověk vše dokáže spravovat svépomocí, ale pokud chce v podnikání růst, tak dříve nebo později bude potřebovat pomoc od profesionála.

Co naštve profesionálního fotografa, to odradí zákazníka

Nejčastějším prohřeškem provozovatelů e-shopů je to, že jen přebírají fotografie nabízených produktů od jejich výrobců nebo distributorů. Výsledkem je pak nejednotný vzhled e-shopu, který není vizuálně přívětivý. Fotografie stažené přímo ze stránek výrobců mívají nízké rozlišení, rušivá pozadí a jsou pořízeny ve špatných světelných podmínkách. Často se stává, že pro malý rozměr není na fotce nic poznat ani po jejím zvětšení. Občas na produktech nejsou vidět důležité části. Na některých e-shopech jsem viděl i pokus o odretušování vodoznaku, vypočítává prohřešky fotograf na volné noze Martin Večeřa. Výčet chyb pak pokračuje podexponovanými, tedy příliš tmavými, nebo naopak přeexponovanými fotkami, neumělými ořezy a efekty, nejčastěji zrcadlením, nebo fotkami z nelichotivých úhlů.

Důležitý je i počet obrázků. Je nutné pamatovat na to, že zákazník při nakupování vybírá očima. U složitějších druhů zboží jednoduše jedna fotografie nestačí. Zatímco květináč nebo stolní lampu si stačí prohlédnout na jedné nebo dvou fotografiích, horské kolo, kuchyňský robot nebo notebook už je potřeba ukázat z mnoha úhlů a přiblížit i detaily. Pokud budou chybět, pravděpodobně si zákazník toto zboží do nákupního košíku nepřidá, protože mu bude chybět jistota. Fotografie s popisem jsou totiž to jediné, čeho se při nákupu na internetu může podržet.

Toto jsou jen z technického pohledu fotografů ty nejzákladnější chyby, které se vyskytují i na stránkách velkých a zavedených internetových obchodů. Důležitým faktorem je pak samozřejmě následná optimalizace pro zobrazování na webu. Nešvarem je pak špatné a nebo ještě hůř žádné přizpůsobení pro SEO. Všechny chyby vychází z toho, že si majitelé a správci internetových obchodů často vůbec neuvědomují důležitost produktové fotografie a její funkci v nákupním procesu.

Mohlo by vás zajímat: 7 častých mýtů, které panují okolo SEO pro e-shopy

Fotíme sami doma

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Produktová fotografie není umění, ale mocný prodejní nástroj. Investujte do ní.

Profesionálem pořízené produktové fotografie nejsou drahé a investice do nich se velmi rychle vrátí. Protože jsme ale národ domácích kutilů, tady jsou rady od profesionálů, jak dosáhnout co nejlepších snímků i v omezených domácích podmínkách. Na první pohled mohou sice působit samozřejmě, nicméně často se jedná o věci, které si fotografové ne vždy uvědomí.

Dále čtěte: Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů

Základem jsou pozadí a světlo

Nejčastější chybou při fotografování bývá nevhodně zvolené pozadí. Většinou se můžeme setkat s příliš strukturovaným až rušivým pozadím, na kterém potom objekt nemá šanci vyniknout. Pozadí proto volte jednolité, v ideálním případě ve světlých odstínech. Obecným trendem je bílé pozadí, které je nejvíce informativní. V domácích podmínkách je ale těžké ho dosáhnout. Pokud se spokojíme se světle šedivou, stačí koupit velkou kladívkovou čtvrtku, ohnout jí do paraboly a experimentovat s osvětlením. Co největší bílý karton nebo velký kus bílé látky napnutý na stole jako nekonečné pozadí je dostupný základ. Čím více místa okolo stolu, tím lépe. K tomu bílé stěny a strop, dostatek zásuvek, zatemněné okno a máte vše, co potřebujete, radí Filip Staš, zakladatel ateliéru FotoStaš. Nekonečné pozadí umožňuje fotografovat s dostatečným odstupem, od něhož navíc odpíchnete objekt od okolí. Pro nekonečné pozadí je ideální pořídit si papír nebo látku v rolích, které upevníte ke stropu a poté odmotáváte dle potřeby. Velkou službu udělá i kout velké, čistě bílé místnosti.

Fotograf musí mít hned od začátku jasno, zda bude produkt prezentovat s pozadím nebo pozadí takzvaně vykryje, tedy bude v čistě bílé barvě. Pokud má být pozadí na fotografii uchováno, musí být podle toho také nasvíceno, což pro laika se stolní lampičkou bude technicky prakticky nemožné. Častější je ale vykryté pozadí, které na e-shopech s více položkami působí vždy lépe. Právě pro tento typ bude stačit už zmíněné bílé pozadí. Volba pozadí se odvíjí od konkrétního e-shopu a od toho, jaký chceme vyvolat dojem u zákazníka. Například luxusní produkty jako jsou šperky, hodinky a sklářské výrobky se nejčastěji fotí na černé opálové desce, která vytáhne kontury produktu a zároveň pod produktem vzniká odraz, díky kterému dostane produkt jasně daný bod v prostoru, vysvětluje Jan Arazim z Atin Studia. 

Vedle pozadí jsou samozřejmě důležité zdroje světla. Právě to je to, co tvoří fotografii. Vyplatí se tedy investice do lamp a difúzního stanu, který světlo rozptýlí a nedochází v něm k nechtěným odleskům a ostrým stínům. Co se týká světla, nebojte se snímek mírně přeexponovat. Ve většině případů postačí expozici korigovat o +2/3 až +1 EV. Bílé pozadí se při tom hezky rozsvítí. Vždy je lépe vyhnout se přirozenému osvětlení, které nezajistí stálé světelné podmínky a tím pádem ani stejné výsledky. Umělé osvětlení je jistější volbou i v minimalistických domácích podmínkách. Bohatě postačí i dva výkonnější reflektory nebo externí blesk, který odráží světlo od stropu. Velmi praktickým doplňkem je také odrazná deska, kterou si můžete pořídit v různých velikostech. Díky ní nasměrujete světlo tam, kam opravdu potřebujete, radí Jan Vojtek, fotograf ze společnosti PhotoRobot

Před fotografováním zbavte místnost prachu a nedotýkejte se především lesklých produktů holou rukou, ať se vyhnete zbytečným retuším. Většina začátečníků často zapomíná na čistotu produktu, což je u produktové fotografie základ úspěchu. Pro manipulaci s výrobky je dobré pořídit si lehké bavlněné rukavice, které zamezí ulpívání otisků prstů. Vhodné je také používat čistící hadřík typu švédská utěrka, upozorňuje Jan Vojtek. 

Ani produktová fotografie nemusí být nudná 

Jak nejlépe vystihnout velikost fotografovaného objektu? Další problém, který fotograf řeší. Nejlépe se dá vystihnout poměrovou – kontextovou fotografií. Je to fotka dokumentující přímo to, jak se produkt používá. Pokud nabízíme podobné produkty, třeba kabelky, můžeme je fotit ze stále stejné vzdálenosti a velikostní rozdíl mezi jednotlivými kusy zůstane zachován. Důležité je také správné sladění fotografie a produktového popisku. Ten může zákazníkovi výrazně pomoci si velikost produktu představit. Například fotografii oblečení na modelce je vhodné doplnit v textu výškou modelky a velikostí produktu. 

Další možností je pak porovnání s obecně známým předmětem. Pokud na přiblížení velikosti produktu opravdu záleží, můžeme na stejnou fotografii přidat všeobecně známý předmět. Například Apple na fotografiích často nabízí srovnání se starším modelem nebo mezi podobnými produkty, říká Slávek Sekanina a Matin Večeřa dodává: Pokud záleží na velikosti, lze produkt umístit do nějaké instalace, kde je hned vidět. Pokud se jedná o set různých velikosti, fotí se dohromady a v popisu upřesníme, o jakou velikost se jedná. Platí ale, že na fotografii se snažíme, aby produkt vyplnil co největší plochu snímku a byly dobře viditelné detaily. Zákazník si velikost dokáže představit.

dan_z_prijmu

Produktová fotografie je čistě popisnou disciplínou, ale i ta může být zajímavá. Snažte se proto vyhnout fotografování pouze zepředu a zboku, využívejte i perspektivy. V ideálním případě používejte takzvaný tříčtvrteční pohled, kdy stojíte přibližně v úhlu 45° vůči fotografovanému předmětu. Dobře funguje také mírný nadhled, s jehož pomocí ukážete na fotografii ještě více. Podhled naopak zdůrazní velikost. Nepoužívejte příliš krátká ohniska objektivu, protože mírně zkreslují vnímání prostoru. Volte raději ohniska delší až portrétní, u nichž je jistota minimálního zkreslení a přirozeného podání perspektivy, radí Jan Vojtek. I produktová fotografie by měla mít hloubku a přenášet na člověka dojem prostoru.

Každá fotografie potřebuje alespoň minimální zásah a úpravu v počítači. O tom více v pokračování tohoto článku. Pamatujte ale na jednoduché pravidlo, které říká: Čím lepší jsou zdrojové fotografie, tím méně úprav bude třeba. A přirozený výsledný dojem bude vždy vypadat lépe.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).