Hlavní navigace

Pohřební služby porušují zákon. Například účtují víc, než uvádějí v cenících

Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Jana Knížková

Česká obchodní inspekce se ve svých kontrolách zaměřila na pohřební služby. Jaké prohřešky mezi poskytovateli kontroloři objevili?

Doba čtení: 2 minuty

Pod drobnohledem inspektorů České obchodní inspekce jsou také poskytovatelé pohřebních služeb. Za minulý rok porušila zákonné povinnosti téměř polovina z kontrolovaných.

Česká obchodní inspekce v roce 2017 zkontrolovala 115 pohřebních služeb a porušení zákona zjistila u 54 kontrol, uvádí mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Velká většina prohřešků se týkala porušení zákona o ochraně spotřebitele, odhaleno však bylo i neuctivé chování k pozůstalým. 

Co se dlouhodobějšího pohledu týká, tedy na základě výsledků kontrol za poslední 4 roky, ukazuje se, že porušení právních přepisů se týká každé druhé provozovny.

EBA Tip v článku obecný

Nejčastěji pohřební služby neinformují spotřebitele o ceně, protože uvádějí cenu bez DPH, a často tyto služby, pokud není poskytnuta na počkání, což tady nebývá, nevydají potvrzení o objednávce. což je jejich zákonná povinnost, doplňuje Fröhlich.

Nejčastěji byl porušován zákon o ochraně spotřebitele: 

  • prodávající neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb
  • pokud nebyla služba poskytnuta na počkání, prodávající nevydali spotřebitelům písemné potvrzení o převzetí objednávky, v některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo některé z povinných údajů 
  • prodávající neinformovali spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, spolu s údaji o tom, kde reklamaci uplatnit
  • byly porušeny informačních povinnosti, kdy prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, příp. dovozcem, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti apod. 
  • nebyly dodrženy povinnosti informovat spotřebitele o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů 
  • poskytovatelé služeb porušili povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy nebo ceny výrobků nebo služeb nesprávně účtovali 
  •  bylo zjištěno porušení jiných ustanovení zákona o ochraně spotřebitele 

Od 1. září do 30. listopadu 2017 bylo uděleno celkem 49 pokut v hodnotě 83 500 Kč. A ČOI upozorňuje, že vzhledem k tomu, že se situace v této oblasti podnikání nelepší, budou kontroly pokračovat. 

Čtěte jeden z příběhů podnikatelů, který popisuje práci v oboru pohřebnictví: I my podnikáme za účelem zisku, říká majitelka pohřební služby