Ceny se zvýšily v průměru o 1 až 5 procent. Zdražení potvrdilo 49 % podnikatelů.
Nejvíce se zvyšovala cena piva a také jídla v restauracích. Vyplývá to z údajů společnosti Staffino. V průběhu dvou měsíců od března do května 2017 se k cenám a službám po zavedení EET vyjádřilo až 1900 lidí. Zvýšených cen se všimli i samotní zákazníci. Potvrdilo to 87 % z nich.
Podnikatelé si přejí úplné zrušení EET
Více než polovina podnikatelů je pro úplné zrušení elektronické evidence tržeb. Zároveň však upřesnili, že by se stát měl zasadit o lepší motivaci podnikatelů a pokud EET funguje, tak by mělo být zcela bez výjimek.
Čtěte také: Na pokutách k #EET se vybraly už přes 2 miliony korun
Tomu by měly napomoci i důslednější kontroly. Průzkum ukázal několik zajímavých faktů. Stále je tu polovina provozovatelů, kteří ceny zvyšovat nechtějí a zároveň jim EET pořádně zkomplikovalo život. Avšak ti, kteří změny přijali celkem dobře, jsou pro několik vylepšení a systém kontroly,
komentovala výsledky průzkumu Zuzana Maderová ze společnosti Staffino.
I když si podnikatelé zvykají na EET a učí se s ním pracovat, nevěří tomu, že by se díky evidenci tržeb zlepšil výběr daní a odrazilo se to i celkově v ekonomice.
Zákazníkům podle jejich slov EET spíše uškodilo, a to kvůli zdražování
Více než polovina zákazníků (56 %) si naopak myslí, že jim EET spíš uškodilo, a to tím, že se zdražila cena potravin a zvýšily se i ceny restauračních služeb. Navzdory tomu si myslí, že podnikatelé měli na zdražování právo.
Čtěte také: 10 věcí, které se upravily v nové metodice k #EET oproti původní verzi
Uvědomují si, že pro některé to mohlo zvýšit náklady na provozovnu a jsou solidární. Celý průzkum tak na jedné straně ukázal, že k nějakému zdražování asi došlo a že zavedení EET bylo trochu komplikované, ale na druhé straně chápou, že daně se platit musí a každá změna se dá zvládnout, například i dalším zkvalitňováním služeb,
uzavřela Zuzana Maderová.