Hlavní navigace

Poptávka po vánočním cukroví je rok od roku větší. Největší zájem je o klasiku

17. 12. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Cukrárny a cukrářky, u kterých je možné si objednat vánoční cukroví, měly v této době plné ruce práce. Jak se s tím vypořádaly?

Cukrárny se řadí mezi provozovny stravovacích služeb, a proto byly zavřeny jak na jaře, tak na podzim. Některé měly výdejová okénka, jiné přesunuly svou nabídku do on-line prostředí. Prodej vánočního cukroví na objednávku je tak pro ně záchranou a zároveň věcí, která nedostála žádných změn k horšímu. 

Jaká byla letos poptávka?

Cukrárně Lucius v Syrovicích byla poptávka po vánočním cukroví obrovská a museli navýšit jeho kapacitu. Je velká poptávka po jakémkoli vánočním zboží – cukroví, vánoční perníčky, samotné korpusy na cukroví a podobně. A především je poptávka po kvalitě – hlavně máslo, rum, kvalitní čokoláda, prozradila serveru Podnikatel.cz Lucie Horáková. Také v Titique je poptávka rok od roku vyšší, a i když čekali, že se spousta lidí bude zdržovat doma a budou si chtít péct sami, tak přišlo opět více objednávek než minulý rok.

Pavla Jarošová z restaurace a cukrárny Kokořín U KONĚ se letos rozhodla s pečením vánočního cukroví na zakázku přestat, protože poslední dva roky pekla přes 60 kilogramů. To obnášelo 3 neděle intenzivního pečení v kuchyni, kde jsem 98 % připravovala sama, protože případní pomocníci nebyli tak rychlí, aby se mi vyplatilo je platit, popisuje.

Kdo si nejčastěji objednává cukroví?

V Titique si objednávají hlavně jejich stálí zákazníci. Znají jejich výrobky, vědí, z jakých surovin pečou, a spousta jich říká, že jako u všeho, i u cukroví je to u nich sázka na jistotu. Obecně se dá říci, že převládajícími zákazníky jsou ženy středního věku, kterým na pečení buď nezbývá čas, nebo chtějí zkusit něco jiného, než pečou doma, nebo často také chtějí obdarovat své rodiče, popisuje Marcela Ingrová. Podle Lucie Horákové se to nedá úplně přesně určit, protože spousta lidí objednává telefonicky a ona není u výdeje. Z minulých let však může říct, že se převážně jedná o rodiny s dětmi, ale objednávají si i lidé v důchodovém věku, kteří už si sami nenapečou.


Autor: Titique, podle licence: Rights Managed

Vánoční cukroví z Titique

Co se týče druhů, Marcela Ingrová nevnímá nějaký druh jako výrazně favorizovaný, oni prodávají krabičky namíchané z minimálně dvanácti druhů a lidé velmi oceňují, když jim řekne, že většina receptur pochází od její babičky, se kterou se před lety učila péct. Zákazníci preferují klasické, tradiční druhy cukroví, občas se objeví někdo, kdo si přeje přidat do krabičky třeba makronky nebo štolu, ale většina krabiček je plná klasických druhů cukroví. To potvrzuje i Lucie Horáková: Největší zájem je o tradiční českou klasiku, Vanilkové rohlíčky, linecké, pusinky, ale velmi dobře se prodávají i čokoládové trubičky, marcipánové brambůrky, vosí úly a podobně.

Ceny půjdou nahoru

I kvůli cenám se Pavla Jarošová rozhodla skončit s pečením. Cena cukroví z másla a dalších normálních surovin totiž nakonec nezaplatila dostatečně její pracovní výkon. Tak jsem si řekla, že si konečně odpočinu a nebudu prostě jen zvyšovat cenu tak, abych měla dobrý pocit z odměny za svůj výkon, doplňuje. V Titique u vánočního cukroví drží cenu stejnou jako vloni, i když vnímají rapidní zdražování vstupních surovin od dodavatelů, což je nevyhnutelné. Vzhledem k tomu, že pečeme z másla, lokální mouky, belgické čokolády, kvalitních vajíček, kvalitních ořechů atd. a všechno cukroví vyrábíme ručně, je bohužel už teď jasné, že abychom udrželi stávající kvalitu, ze které nejsme ochotni slevit, příští Vánoce budeme muset jít s cenou nahoru, dodává Marcela Ingrová. 

V Cukrárně Lucius vzhledem k situaci, kdy se spousta svatebních a narozeninových zakázek domlouvala začátkem roku, už ceny uprostřed sezóny nechtěli upravovat. Ale určitě s novým rokem budeme nuceni zvednout ceny především u výrobků, které obsahují čerstvé ovoce, které po první vlně velmi podražilo. Stejně tak po novém roce uvidíme, jak se tato situace promítne v cenících našich dodavatelů, uvádí Lucie Horáková.

BRAND Early

K Vánocům patří také perníčky. Podívejte se, jak vznikají na Moravě: 

Koronavirus změnil chod

Podle Marcely Ingrové se koronavirus dotkl celého podnikání, výroby i všech kaváren. Letošní rok je vzhledem k situaci kolem koronavirové epidemie extrémně náročný, jsou relativně malá rodinná firma, vše s manželem a dcerami vybudovali od nuly, poctivě platí daně, zaměstnanci dostávají řádnou a slušnou mzdu na den přesně, takže současnou situaci v sektoru gastronomie vnímají velmi citlivě. Nicméně dá se říci, že jedinou oblastí, která naštěstí nedoznala změny k horšímu, je právě vánoční cukroví, za což jsme velmi rádi, podotýká. 

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

V Cukrárně Lucius byli na jaře přes dva měsíce uzavření a snažili se jejich nabídku dostat k lidem pomocí internetu – webu, Facebooku, Instagramu a hlavně přes výdejní okénko. Přes léto částečně dohnali ztráty a nyní je to tu zase… Více jsme se věnovali právě kontaktu se zákazníkem přes sociální sítě a myslím, že se nám to vyplatilo. Takže, co se podnikání týká, tak letošní rok podnikání sice nepřál, ale snad i se ztrátami to ustojíme, říká Lucie Horáková závěrem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).