Hlavní navigace

Postoje podnikatelských asociací ke zrušení části #EET? Chvála i naštvání

Daniel Morávek

Většina podnikatelských asociací rozhodnutí Ústavního soudu ohledně EET přivítala, najdou se však i takové, kterým se nelíbí zrušení náběhu 3. a 4. vlny.

Doba čtení: 5 minut

Konkrétně jde o Asociaci hotelů a restaurací ČR, podle které nedojde k deklarovanému narovnání podnikatelského prostředí, neboť EET se dále vztahuje a v následujících měsících bude vztahovat jen na stravovací a ubytovací služby a velkoobchod a maloobchod.

Čtěte také: Ústavní soud zrušil #EET na platby kartou a také náběh 3. a 4. vlny 

Asociace českého tradičního obchodu

Rozhodnutí Ústavního soudu je potřeba respektovat. Ustanovení zákona, která byla zrušena, by neměla mít zásadní dopad na český trh. Jako obchodníci považujeme za důležité, že zákon jako celek nebyl zrušen a že jeho klíčová ustanovení platí.

Asociace hotelů a restaurací ČR

Asociace hotelů a restaurací ČR je zásadně proti tomu, aby EET byla aplikována pouze na obchody, stravovací a ubytovací služby. Vzhledem k tomu, že Ústavní soud prozatím zrušil třetí a čtvrtou vlnu zavedení EET, nedojde k deklarovanému narovnání podnikatelského prostředí, neboť EET se dále vztahuje a v následujících měsících bude vztahovat jen na stravovací a ubytovací služby a velkoobchod a maloobchod. V praxi to znamená, že zatímco restaurace musí tržby evidovat, stánky s občerstvením, které jsou v konkurenčním postavení k restauracím, tak činit nemusí. Tím se otevírá další cesta k nerovným podmínkám v podnikání a to dokonce ve stejném oboru podnikání.

Vláda a zákonodárci by měli urychleně učinit kroky k novelizaci zákona o EET tak, aby byla skutečně aplikována na všechny oblasti podnikání. V opačném případě ztrácí toto opatření svůj smysl, protože nenarovná podnikatelské prostředí, spíše naopak. Vytváření rozdílných podmínek pro podnikatele ve stejném oboru je naprosto nepřípustné. Navíc sektor hotelnictví a gastronomie je již v současné době neúměrně zatížen nadměrným množstvím regulací a nikdy nebyl hlavním zdrojem šedé ekonomiky, tak jak bylo mnohdy prezentováno. Naši podporu EET jsme vždy spojovali s podmínkou minimálních výjimek a narovnání tržního prostředí.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR

Rozhodnutí soudu není nijak revoluční, do určité míry akceptuje to, co je dlouhodobě zřejmé. Platby, které již mají elektronickou stopu, nemá cenu evidovat. Několikrát jsme na to poukazovali. V lednu 2017, tedy dva měsíce před spuštěním druhé vlny, byla šance to ve sněmovně zrušit. Návrh byl předložený, společně s návrhem na vyjmutí mikrofirem s příjmy do 175 tisíc korun ročně. Poslanci tyto změny odmítli, což byla velká chyba. V té době již nešlo o podstatu, ale o politický boj a strany si vzájemně dělaly naschvály. Je určitě dobře, že tyto platby jsou vyjmuty.

Co se týká odložení 3. a 4. vlny, tak to v dané situaci dává šanci, aby sněmovna v nové sestavě dohodla definitivně režim dalších fází. Víceméně každá strana požaduje určité úpravy 3. a 4. vlny, čili podnikatelé nebudou v nejistotě, co nakonec bude, či nebude platit.

Asociace pro elektronickou komerci

Již v minulosti jsme upozorňovali, že povinnost evidovat platby kartou či prostřednictvím dalších on-line platebních metod je nadbytečná. Naše snaha na úpravu zákona však letos v lednu narazila na zamítnutí Poslaneckou sněmovnou. E-shopy se nicméně i díky upřesnění výkladu Finanční správou dokázaly s EET vypořádat tak, že se tento technicky poměrně náročný proces nijak do pohodlí zákazníků nepromítl.

Rozhodnutí Ústavního soudu vítáme, přišlo však o dost později, než by bylo třeba. Internetové obchody, provozovatelé on-line platebních metod i jejich dodavatelé investovali do příprav nemalé částky. Ty se teď svým způsobem ukazují být zbytečné.

Bezhotovostní platby jsou poměrně snadno sledovatelné, pokud by vzniklo jakékoli podezření. S ohledem na jejich rostoucí popularitu, která odráží důvěru v českou e-commerce, jsme opravdu přesvědčeni, že EET pro internetové obchody nemá praktické odůvodnění.

Čtěte více: Tisíce e-shopů zaváděly drahé řešení #EET online plateb, peníze vyhodily z okna

Hospodářská komora ČR

Je správné, že Ústavní soud upozornil vládu a zákonodárce na potřebu daleko precizněji zvažovat nezbytnost a přiměřenost regulatorních opatření adresovaných podnikatelům. Třeba podřazení plateb kartou po obecný režim EET vyvolávalo již od počátku diskusi o zavedení povinné evidence otazníky, právě kvůli již existující dohledatelné evidenční stopě karetních transakcí. Pro právní jistotu podnikatelů a předvídatelnost podmínek podnikání je zase dobré, že výjimky a interpretace, pokud jde o vymezení povinných osob, už napříště bude nutné stanovit zákonem, nikoliv prováděcím, či dokonce metodickým předpisem.

Za podstatné považujeme, že se dosavadní vlny týkaly oblastí, kde je relativně snadno organizovatelná kontrola ze strany státních orgánů, zda podnikatelé evidenční povinnosti skutečně plní. Při dalším rozšiřování EET by bylo daleko obtížnější dohledat případný efekt omezení nekalé konkurence, protože by se jednalo třeba o drobné služby poskytované v domácnostech, kde je kontrola a místní šetření v podstatě nemožné nebo z hlediska procesní ekonomie zcela nehospodárné.

Hospodářská komora proto od začátku apelovala, aby předkladatelé zákona i zákonodárci přehodnotili, které osoby by měly vůbec, anebo alespoň v prvních letech podléhat evidenční povinnosti. Místo nepřehledných výjimek, koho, v jakém režimu a zda vůbec by se měla EET týkat, Hospodářská komora prosazovala a prosazuje, aby stát zohledňoval obrat živnostníků a podnikatelů. Neplatí ultimativní požadavek vybrat daň či pokusit se vybrat daň, ať to stojí, co to stojí.

Hospodářská komora ČR je přesvědčena, že by se povinnost EET neměla vztahovat na podnikatele, kteří by se své platební závazky vůči státu rozhodli vyrovnat paušální částkou. Příhodným nástrojem by mohla být právě jedna paušální daň, s níž přišla Komora před půldruhým rokem. Vždy jsme také při jednáních se zástupci státu považovali za samozřejmé, že by podnikatelé s malým obratem měli být z EET vyňati vůbec.

Z tohoto důvodu Hospodářská komora oceňuje dnešní rozhodnutí Ústavního soudu zastavit třetí a čtvrtou vlnu EET, které dává vládě možnost připravit smysluplný, přiměřený koncept osvobození drobných podnikatelů a provázání paušální daně s vynětím jejího poplatníka z EET.

Varováním pro vládu i zákonodárce při případných budoucích snahách zavádět další regulaci podnikatelského prostředí by měl být fakt, že celá třetina ústavních soudců sdílí názor o neústavnosti EET jako takové.

Čtěte také: Přinášíme zdůvodnění 5 ústavních soudců, kteří chtěli zrušit celé #EET