Hlavní navigace

Potravinynapra­nyri.cz fungují už přes rok. Které obchody mají nejvíce nálezů?

Daniel Morávek

Už více než rok a dva měsíce uplynuly od spuštění serveru Potravinynapranyri.cz, který monitoruje nálezy nevyhovujících potravin. Víme, kdo jich má nejvíce.

Doba čtení: 4 minuty

Server Potravinynapranyri.cz už funguje více než rok. Za tu dobu se na něm objevilo více než 1200 závadných výrobků a přilákal přes 2 miliony unikátních návštěvníků. Připravili jsem přehled, které maloobchody mají nejvíce nálezů a z kterých zemí nevyhovující potraviny nejčastěji pochází.

Server oslavil nedávno první narozeniny


Autor: www.potravinynapranyri.cz

Ilustrační obrázek.

Již od počátku loňského července mohou lidé na webu Potravinynapranyri.cz zjistit, které potraviny neprošly kontrolou Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Účelem webu je totiž informovat spotřebitele o nevyhovujících potravinách a zlepšit jeho postavení na trhu s potravinami. Zákazníci jevili o server na počátku velký zájem a za prvních 24 hodin provozu na něj přišlo přes 200 tisíc unikátních návštěvníků, kteří zobrazili takřka 4 miliony stránek. Na webu pak strávili v průměru 6 minut a 45 vteřin. Na konci roku 2012 evidoval server 13,5 tisíce registrovaných uživatelů, kteří si nechávají novinky poslat e-mailem. Přestože prvotní zájem postupně opadl, server funguje dále a denně jej navštíví 3 až 4 tisíce lidí.

Vítěz Křišťálové lupy 2012 v kategorii veřejně prospěšná služba

Server Potravinynapranyri.cz se též stal výhercem sedmého ročníku ankety Křišťálová lupa 2012 – Cena českého internetu v kategorii veřejně prospěšná služba. Toto ocenění získávají nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby českého internetu v daném roce. V kategorii veřejně prospěšná služba vítěze určuje hlasování veřejnosti a celkem pro něj hlasovalo přes 87 tisíc uživatelů.

Zatímco zákazníci server přivítali, výrobci a prodejci proti němu protestovali. Tvrdili sice, že nápad inspekce na zřízení webu vítají, zároveň však nenechali na serveru nit suchou. Potravinářům vadilo, že ze záznamu na webu není patrný viník a že za řadu nevyhovujících potravin mohou prodejci. Maloobchodníci tomu však oponovali a tvrdili, že neplatí teze, že za nesoulad složení potraviny s nápisem na obalech může výrobce a za samotný prodej potravin po záruce či poškozených výrobků obchodník. Po prvotním humbuku nicméně protesty opadli a podnikatelé začali server respektovat. Podle inspekce navíc web ovlivnil i i jejich chování. Web ovlivnil nejenom obchodníky, kteří si více hlídají kvalitu nabízených výrobků, ale i výrobce a další provozovatele potravinářských podniků. PnP je mimo informačního zdroje pro spotřebitele také nástrojem tlaku na provozovatele potravinářských podniků, aby v rámci svých možností činili maximum pro bezpečnost a jakost potravin, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Martin Štoll ze SZPI.

Čtěte také: Web potravinynapranyri.cz se sám dostává na pranýř. Víme proč

Samotný server rozděluje nevyhovující potraviny na:

  • nejakostní (nedodržení předepsaného složení určeného právními předpisy nebo uvedeného v označení potraviny)
  • falšované (pokud je zákazník při nákupu uveden v omyl, jde například o situaci, kdy mu jsou záměrně zamlčeny informace o složení potraviny nebo jejím původu)
  • nebezpečné (potraviny, u kterých je překročen hygienický limit cizorodých látek či v nich je použito nedovolené množství aditivních látek nebo v nich nejsou dodrženy mikrobiologické požadavky stanovené právními předpisy)

Žebříčku nevyhovujících potravin “vévodí” Tesco

Celkem SZPI zveřejnila (k včerejšímu dni) na webu 1219 nálezů nevyhovujících potravin. Většinu z nich tvoří potraviny nebezpečné, kterých je celkem 624 (51% podíl). Druhé místo zaujímají s 329 nálezy potraviny falšované (27 %) a nejméně je potravin nejakostních (266 nálezů a podíl 22 %).

Nejvíce nálezů mezi maloobchodníky má společnost Tesco (130 nálezů). Druhý největší počet nálezů ukazuje web společnosti Kaufland, konkrétně 76, a těsně v závěsu je firma Ahold s 74 nálezy. Čtvrtou příčku zaujímá Penny Market (52) nálezů a páté místo řetězec Spar s 42 nálezy. Pokud se ale vezmou pouze údaje za posledních 6 měsíců, pořadí se změní. První místo sice opět drží Tesco s 31 nálezy, další pořadí je však odlišné. Druhý nejvyšší počet odhalených nevyhovujících potravin našli kontroloři v obchodech řetězce Ahold (18) a třetí v prodejnách Billa (16 nálezů). Kaufland s 10 nálezy za posledního půl roku okupuje čtvrtou příčku a Spar se 7 nálezy pátou.

Obchodníci s nejvíce nálezy

  1. Tesco (130 nálezů)
  2. Kaufland (76)
  3. Ahold (74)
  4. Penny Market (52)
  5. Spar (42)

Při hodnocení výše zmíněného pořadí a počtu nálezů by spotřebitelé měli vzít v potaz několik věcí. Předně se nejedná o reprezentativní vzorek, kontroly většinou nejsou náhodné a každý obchodník prodává jiné množství potravin. Porovnání absolutních hodnot u nálezů nebere v potaz celkový počet prodávaných potravin a objem jednotlivých prodejců. Jednotlivé nálezy se navíc netýkají potraviny jako takové, nýbrž pouze jedné šarže.

EBF18_tip_v_clanku_obecny

Čtěte také: Potravinynapranyri.cz pod lupou. Víme, kdo má nejvíce nálezů špatných potravin

Nejvíce nevyhovujících výrobků je českých

Co se týče země výroby nevyhovujících potravin, nejvíce jich pochází z tuzemska (810 nálezů). Druhý nejvyšší počet (81) nevyhovujících potravin má na serveru Polsko a třetí Slovensko s 50 nálezy. S odstupem následuje Nizozemí s 16 nálezy a Vietnam s 12 nálezy. Spotřebitelé by i v tomto případě neměli zapomenout na to, že v porovnání není započítán podíl zemí na skladbě potravin v Česku.

Země výroby s nejvíce nálezy

  1. Česko (810 nálezů)
  2. Polsko (81 nálezů)
  3. Slovensko (50 nálezů)
  4. Nizozemí (16 nálezů)
  5. Vietnam (12 nálezů)