Hlavní navigace

Potravinynapra­nyri.cz fungují už přes rok. Které obchody mají nejvíce nálezů?

6. 9. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Už více než rok a dva měsíce uplynuly od spuštění serveru Potravinynapranyri.cz, který monitoruje nálezy nevyhovujících potravin. Víme, kdo jich má nejvíce.

Server Potravinynapranyri.cz už funguje více než rok. Za tu dobu se na něm objevilo více než 1200 závadných výrobků a přilákal přes 2 miliony unikátních návštěvníků. Připravili jsem přehled, které maloobchody mají nejvíce nálezů a z kterých zemí nevyhovující potraviny nejčastěji pochází.

Server oslavil nedávno první narozeniny


Autor: www.potravinynapranyri.cz

Ilustrační obrázek.

Již od počátku loňského července mohou lidé na webu Potravinynapranyri.cz zjistit, které potraviny neprošly kontrolou Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Účelem webu je totiž informovat spotřebitele o nevyhovujících potravinách a zlepšit jeho postavení na trhu s potravinami. Zákazníci jevili o server na počátku velký zájem a za prvních 24 hodin provozu na něj přišlo přes 200 tisíc unikátních návštěvníků, kteří zobrazili takřka 4 miliony stránek. Na webu pak strávili v průměru 6 minut a 45 vteřin. Na konci roku 2012 evidoval server 13,5 tisíce registrovaných uživatelů, kteří si nechávají novinky poslat e-mailem. Přestože prvotní zájem postupně opadl, server funguje dále a denně jej navštíví 3 až 4 tisíce lidí.

Vítěz Křišťálové lupy 2012 v kategorii veřejně prospěšná služba

Server Potravinynapranyri.cz se též stal výhercem sedmého ročníku ankety Křišťálová lupa 2012 – Cena českého internetu v kategorii veřejně prospěšná služba. Toto ocenění získávají nejoblíbenější a nejzajímavější projekty a služby českého internetu v daném roce. V kategorii veřejně prospěšná služba vítěze určuje hlasování veřejnosti a celkem pro něj hlasovalo přes 87 tisíc uživatelů.

Zatímco zákazníci server přivítali, výrobci a prodejci proti němu protestovali. Tvrdili sice, že nápad inspekce na zřízení webu vítají, zároveň však nenechali na serveru nit suchou. Potravinářům vadilo, že ze záznamu na webu není patrný viník a že za řadu nevyhovujících potravin mohou prodejci. Maloobchodníci tomu však oponovali a tvrdili, že neplatí teze, že za nesoulad složení potraviny s nápisem na obalech může výrobce a za samotný prodej potravin po záruce či poškozených výrobků obchodník. Po prvotním humbuku nicméně protesty opadli a podnikatelé začali server respektovat. Podle inspekce navíc web ovlivnil i i jejich chování. Web ovlivnil nejenom obchodníky, kteří si více hlídají kvalitu nabízených výrobků, ale i výrobce a další provozovatele potravinářských podniků. PnP je mimo informačního zdroje pro spotřebitele také nástrojem tlaku na provozovatele potravinářských podniků, aby v rámci svých možností činili maximum pro bezpečnost a jakost potravin, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Martin Štoll ze SZPI.

Čtěte také: Web potravinynapranyri.cz se sám dostává na pranýř. Víme proč

Samotný server rozděluje nevyhovující potraviny na:

  • nejakostní (nedodržení předepsaného složení určeného právními předpisy nebo uvedeného v označení potraviny)
  • falšované (pokud je zákazník při nákupu uveden v omyl, jde například o situaci, kdy mu jsou záměrně zamlčeny informace o složení potraviny nebo jejím původu)
  • nebezpečné (potraviny, u kterých je překročen hygienický limit cizorodých látek či v nich je použito nedovolené množství aditivních látek nebo v nich nejsou dodrženy mikrobiologické požadavky stanovené právními předpisy)

Žebříčku nevyhovujících potravin “vévodí” Tesco

Celkem SZPI zveřejnila (k včerejšímu dni) na webu 1219 nálezů nevyhovujících potravin. Většinu z nich tvoří potraviny nebezpečné, kterých je celkem 624 (51% podíl). Druhé místo zaujímají s 329 nálezy potraviny falšované (27 %) a nejméně je potravin nejakostních (266 nálezů a podíl 22 %).

Nejvíce nálezů mezi maloobchodníky má společnost Tesco (130 nálezů). Druhý největší počet nálezů ukazuje web společnosti Kaufland, konkrétně 76, a těsně v závěsu je firma Ahold s 74 nálezy. Čtvrtou příčku zaujímá Penny Market (52) nálezů a páté místo řetězec Spar s 42 nálezy. Pokud se ale vezmou pouze údaje za posledních 6 měsíců, pořadí se změní. První místo sice opět drží Tesco s 31 nálezy, další pořadí je však odlišné. Druhý nejvyšší počet odhalených nevyhovujících potravin našli kontroloři v obchodech řetězce Ahold (18) a třetí v prodejnách Billa (16 nálezů). Kaufland s 10 nálezy za posledního půl roku okupuje čtvrtou příčku a Spar se 7 nálezy pátou.

Obchodníci s nejvíce nálezy

  1. Tesco (130 nálezů)
  2. Kaufland (76)
  3. Ahold (74)
  4. Penny Market (52)
  5. Spar (42)

Při hodnocení výše zmíněného pořadí a počtu nálezů by spotřebitelé měli vzít v potaz několik věcí. Předně se nejedná o reprezentativní vzorek, kontroly většinou nejsou náhodné a každý obchodník prodává jiné množství potravin. Porovnání absolutních hodnot u nálezů nebere v potaz celkový počet prodávaných potravin a objem jednotlivých prodejců. Jednotlivé nálezy se navíc netýkají potraviny jako takové, nýbrž pouze jedné šarže.

skoleni_15_4

Čtěte také: Potravinynapranyri.cz pod lupou. Víme, kdo má nejvíce nálezů špatných potravin

Nejvíce nevyhovujících výrobků je českých

Co se týče země výroby nevyhovujících potravin, nejvíce jich pochází z tuzemska (810 nálezů). Druhý nejvyšší počet (81) nevyhovujících potravin má na serveru Polsko a třetí Slovensko s 50 nálezy. S odstupem následuje Nizozemí s 16 nálezy a Vietnam s 12 nálezy. Spotřebitelé by i v tomto případě neměli zapomenout na to, že v porovnání není započítán podíl zemí na skladbě potravin v Česku.

Země výroby s nejvíce nálezy

  1. Česko (810 nálezů)
  2. Polsko (81 nálezů)
  3. Slovensko (50 nálezů)
  4. Nizozemí (16 nálezů)
  5. Vietnam (12 nálezů)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).