Hlavní navigace

Povinnosti u zvláštního režimu EET? Každé 3 měsíce musíte podat pekelný formulář

Daniel Morávek

U zvláštního režimu EET si nestačí jen vyzvednout na úřadě účtenky. Čtyřikrát do roka musíte vyplnit i detailní formulář o tržbách. Nabízíme ho ke stažení.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ve formuláři Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu musíte vyplnit počet a výši tržeb a také storen za každý jednotlivý den, a to za každou provozovnu zvlášť. Formulář tak obsahuje stovky kolonek. Podnikatelé navíc musí řadu let schovávat stejnopisy účtenek.

Jak oznámení o tržbách vypadá

V květnu letošního roku startují poslední dvě vlny a také se zavádí možnost tzv. zvláštního (offline) režimu EET. Zvláštní režim evidence spočívá v tom, že podnikatel, který splní určité podmínky, bude moct místo klasické EET vydávat účtenky z předtištěného bloku. Ten si vyzvedne na finančním úřadu. Vydávání účtenek však není jedinou povinností, která se se zvláštním režimem pojí. Podnikatelé, kteří papírový režim využijí, musí rovněž každé tři měsíce vyplnit a podat formulář Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu.

Původně sice nebylo jasné, jak bude formulář vypadat, ministerstvo financí je však před několika dny zveřejnilo. Z formuláře, který má několik stovek kolonek, vyplývá, že podnikatelé budou muset vyplňovat poměrně detailní informace o struktuře svých tržeb. Ve formuláři totiž budou muset uvádět údaje o výši tržeb a počtu vydaných a případně stornovaných účtenek za každý den. Kromě toho bude nutné vyplnit pořadové číslo první a poslední účtenky, a to opět v každém dni za celé čtvrtletí. V další části formuláře pak budou muset podnikatelé vyplnit i součty za jednotlivé měsíce a také celé čtvrtletí.

Oznámení o tržbách evidovan... by Podnikatel.cz on Scribd

Formulář se pak bude podávat na finanční úřad každé čtvrtletí, a to do 20 dnů od konce čtvrtletí. Server Podnikatel.cz nabízí formulář Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu zdarma ke stažení.

Jak lze oznámení podat

Oznámení o tržbách evidovaných ve zvláštním režimu půjde podat jen

a) na tiskopisu vydaném ministerstvem financí,
b) na tiskovém výstupu z počítačové tiskárny, který má údaje, obsah a uspořádání údajů shodné s tiskopisem vydaným ministerstvem financí, nebo
c) datovou zprávou s využitím dálkového přístupu ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně

  1. podepsanou způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
  2. s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky, nebo
  3. dodatečně potvrzenou za podmínek uvedených v daňovém řádu.

Jaké jsou další povinnosti u offline režimu

Podání formuláře však není jedinou povinností. Podnikatelé musí též uchovat stejnopis vystavené účtenky, a to až do uplynutí lhůty pro stanovení daně z příjmů, ke které se vztahuje. Základní lhůta činí 3 roky, ale může být v závislosti na některých věcech prodloužena (úprava lhůty pro stanovení daně je obsažena v § 148 daňového řádu).

V neposlední řadě pro podnikatele platí i informační povinnost. V provozovně by tedy měli vyvěsit informační oznámení, a to v následujícím znění: Podle zákona o evidenci tržeb prodávající eviduje tržby ve zvláštním režimu a je povinen vystavit kupujícímu účtenku z bloku účtenek.

danzprijmuIIb

Zákon přímo neupravuje formu informačního oznámení (např. podklad, velikost nebo barvu písma). Hlavní je, aby z pozice zákazníka bylo toto informační oznámení dostatečně viditelné a čitelné. Existence informačního oznámení, příp. jeho modifikace co do viditelnosti a čitelnosti, je vyloučena z povahy věci v případech některých činností prováděných v terénu či u zákazníka. Zatímco třeba zedníci oznámení u zákazníka řešit nemusí, účetní, která má kancelář u sebe v bytě, ano. Má-li tedy v bytě podnikatel kancelář, může oznámení vystavit např. na stůl, u kterého přijímá klienty. Pokud v bytě klienty nepřijímá a navštěvuje je v jejich sídle, oznámení mít nemusí, potvrdil serveru Podnikatel.cz Zdeněk Vojtěch z tiskového oddělení ministerstva financí.

Čtěte více: Vše, co potřebujete vědět o zvláštním (offline) režimu EET, včetně formulářů

Kdo může zvláštní režim využít

Aby podnikatel vůbec mohl ve zvláštním režimu evidovat, musí splnit určité podmínky a podat žádost. Pokud nejde o poplatníka daně z příjmů právnických osob, který je poskytovatelem zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění a přijímá za jejich poskytování úhrady od zdravotní pojišťovny, musí jít o fyzickou osobu, která:

  • není plátcem daně z přidané hodnoty a
  • neprovozuje podnikatelskou činnost s více než 2 zaměstnanci, ledaže je další zaměstnanec zaměstnán pouze z důvodu a po dobu trvání překážky v práci na straně zaměstnance nebo čerpání dovolené zaměstnancem, a
  • zároveň nesmí výše příjmů poplatníka z evidovaných tržeb přesáhnout za 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí 600 000 Kč a předpokládaná výše těchto příjmů ve 12 bezprostředně následujících kalendářních měsících nesmí přesáhnout 600 000 Kč.

Průvodce EET

Koho a odkdy se EET týká? Jaké všechny povinnosti se s EET pojí? Jak vybrat pokladní systém? Přečtěte si našeho velkého průvodce elektronickou evidencí tržeb.

Jak má žádost vypadat

V žádosti je pak nutné splnění podmínek doložit, s výjimkou (ne)plátcovství DPH, které se úřad zjistí sám. Žádost kromě splnění podmínek musí obsahovat i údaje o provozovnách, ve kterých podnikatel přijímá tržby.

Ačkoli pro samotnou žádost není žádný speciální formulář, finanční správa zveřejnila před několika dny vzor žádosti. Rozhodně se jej vyplatí využít, jelikož s ním má podnikatel jistotu, že na nic důležitého nezapomene. Finanční správa rovněž pro lepší pochopení zveřejnila názorné příklady, jak žádost vyplnit pro různé profese.

Příklad vyplnění žádosti o zvláštní režim - kadeřnice by Podnikatel.cz on Scribd

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).