Hlavní navigace

Pozor na správcovství stránek na Facebooku aneb Jak snadno přijít o účet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
[OSOBNÍ PŘÍBĚH] V rámci různých marketingových aktivit jsem byla na Facebooku správkyní několika stránek. Kvůli aroganci Facebooku jsem však přišla o účet.
Jana Langerová 3. 7. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Sociální síť Facebook tak ukázala svou velikost v tom, že se nedovoláte pomoci a jste odkázáni jen na bezejmenné Centrum nápovědy. 

Stránky na Facebooku jsou profilem, který si může vytvořit jakákoliv společnost, hudební skupina, zájmové uskupení a podobně. Jde o kanál, kde mohou sdílet aktualizace a novinky a také budovat svou komunitu fanoušků. Takové stránky mají svého hlavního administrátora, což bývá člověk, který je vytvořil. K tomu se mohou přidat další správci nebo editoři – záleží na tom, jaká jsou jim přidělena práva. Ti pak mohou se stránkou také libovolně pracovat. 


Vlastní zpracování

Jak vypadá stránka Podnikatel.cz na Facebooku (nemá souvislost s příběhem)

Na začátku byla prosba

Příběh o zablokování mého soukromého účtu nešťastnou shodou náhod začal v létě 2019, kdy mě jeden kamarád poprosil, jestli bych neměla čas a chuť mu pomoct se stránkou jejich podcastu. Potřebovali o ní dát vědět do nějakých facebookových skupin a také chtěli, abych občas napsala nějaký příspěvek nebo odpověděla na komentáře, když on nebude mít zrovna čas. Úkol to byl jednoduchý a neměla jsem s ním žádný problém, naopak jsem se těšila. 

Správce bez práv

Problém nastal v okamžiku, kdy onomu kamarádovi zablokovali z neznámých důvodů jeho facebookový účet. On se tak tím pádem nemohl přihlásit a nedostal se ani do administrace dané stránky. Dalo by se očekávat, že jeho práva na stránce tak automaticky přejdou na mě, ale tak se nestalo. Na stránce jsem jako správce zůstala jen já, ale pouze s editorskými, tedy značně omezenými právy. Mohla jsem sice přidávat příspěvky, upravovat texty nebo měnit profilové a úvodní fotografie, ale to bylo tak vše. 

Práva jsem si změnit nemohla, protože na to jsem potřebovala kontaktovat administrátora. Když jsem však chtěla v administraci kliknout na tlačítko odkazující k administrátoru, nikam jsem se nedostala. Stejný postup následoval v případě, kdy bych se snažila celou stránku smazat nebo jejím prostřednictvím kontaktovat podporu Facebooku, aby nám nějak pomohla. Celá stránka se tak ocitla v naprosto slepé uličce…

Přečtěte si: 5 tipů na skvělý obsah firemního Facebooku, který zaujme fanoušky 

Předčasný dárek k Vánocům

S touto situací bohužel nešlo nic dělat, nebylo ani možné stránku smazat. Vše stálo na odblokování profilu kamaráda. Ten na jaře 2019 kontaktoval podporu a nahrál podle požadavků Facebooku do systému své doklady a čekal. Toto čekání trvalo přes půl roku a ledy se pohnuly den před Štědrým dnem, tedy 23. prosince. Zatímco jemu došel stručný e-mail z podpory, kde jej informovali o navrácení práv a poučili jej o lepším zabezpečení účtu, ten můj se uzavřel.


Vlastní zpracování

E-mail z podpory o navrácení práv

Vánoční přípravy už byly za mnou, ležela jsem tehdy na posteli a chtěla se na mobilu jen podívat na Facebook. K mému překvapení byl však odhlášený, což já sama nikdy nedělám, ale říkala jsem si, že je to třeba nějaký bezpečnostní postup a nepřikládala tomu nějaký velký zřetel. Když jsem však zadala mé přihlašovací údaje, už jsem se dál nedostala. Čekala mě obrazovka s textem ve stylu: Váš účet byl zablokován. Pokud si myslíte, že byl zablokován omylem, kontaktujte Centrum nápovědy. To byl jediný odkaz na dané webové stránce, pak jsem si tedy ještě mohla stáhnout má data spojená s profilem. To jsem vzhledem k tomu, kolik let jsem účet měla založený, neudělala.

Člověk by naivně čekal, že se na onom Centru nápovědy něco dozví, ale opravdu tomu tak není. Nachází se zde obecné rady, informace o porušení pravidel (ale nic konkrétního, hlavně ne vztahující se k vašemu případu). Na odkazu se však nachází formulář, kde vepíšete své pravé jméno a můžete nahrát své doklady. Osobně jsem k tomu měla nedůvěru a někde do americké centrály nejprve naskenovala jen řidičský průkaz, a to ještě se začerněnými údaji, ale poté jsem si říkala, že je to jedno, hlavně, ať to pomůže. Po odeslání těchto dokladů se nic nedozvíte, jen vyskočí okno, že se vám brzy někdo ozve.

Poslechněte si podcast o sociálních sítích: Katka Pavlíčková: Jen blázen zahodí možnost propagovat se zdarma na Instagramu

Hledání souvislostí

Když jsem obratem odesílala doklady, hned mě nenapadla souvislost s onou stránkou. Myslela jsem si, že jde o nějaké nedorozumění, že mě třeba někdo někde omylem nahlásil nebo něco takového. Také ve mně hlodal červíček pochybnosti, jestli opravdu nevadí, že mám ve svém jméně zdrobnělinu, což se oficiálně nesmí – podmínkou na Facebooku je vystupovat zde pod svým pravým jménem. Ale říkala jsem si, že je spousta lidí, kteří zde mají přezdívku, že jedno č ve jméně přece nemůže vadit. 

Až po delším přemýšlení po vánočních svátcích mi začalo docházet, že problém možná nebude u mě. Podívala jsem se tedy přes manželův profil na danou stránku a ano, byla „v provozu“ a plná aktuálních příspěvků. Hned jsem proto psala kamarádovi a ten mi okamžitě volal a dávali jsme si tak spolu dva a dva dohromady. Možná si i mysleli, že jsi buď hacknula můj účet nebo že tvůj účet byl hacknut, tak právě proto chtějí po tobě tu občanku, uvažoval. 

Ničeho se nedovoláte

Pro nás byla situace naprosto jasná a hlavně čistá. Na stránku jsem byla totiž přidána naprosto běžnou metodou, úplně legitimním postupem. Facebook přitom musel mít někde zalogováno, že mi ta práva přidělil právě kamarád. A místo toho si sociální síť usmyslela, že já jsem nějaký vyvrhel, který chtěl danou stránku ukrást. 

Jednalo se o stručný příběh, který by stačilo NĚKOMU napsat. Jenže právě s tím je na Facebooku problém. Zřejmě moc dobře ví, proč to tak dělají, ale žádný přímý kontakt ani možnost napsat vysvětlení zkrátka nenajdete. Nebo najdete, ale mně se to zkrátka nepodařilo. Já jsem za tu dobu několikrát posílala doklady, protože jsem si představovala, že se tak můj požadavek třeba posune ve frontě. Kamarád zase zkoušel psát několik e-mailů na kontakty, ze kterých se mu předtím ozvali. Ale vše marně – odpověď sice přišla, ale odkazovala zase jen na nápovědu. 

Navždy na černé listině

Stejně jako v předešlé situaci nezbývalo než čekat. Mně Facebook zase tak nescházel, méně jsem díky tomu prokrastinovala a odbíhala od práce. Chyběl mi však z hlediska domlouvání (máme s přáteli několik hromadných konverzací) a také novinek týkajících se mých koníčků, jako jsou například festivaly. Naštěstí jsem tyto věci řešila prostřednictvím jiných kanálů a s přáteli se stejně mnohem raději viděla osobně, kde jsem jim celou svou situaci s hořkosladkým úsměvem líčila.

Content_temata

Když jsem se v jeden červnový večer vrátila z divadla, překvapila mě v mé soukromé e-mailové schránce zpráva od PayPalu s předmětem Your Billing Agreement with Facebook has been cancelled. V ní se psalo, že „Facebook se mnou zrušil fakturační dohodu“ a já se rozvzpomínala, co má můj PayPal a Facebook společného. Pak jsem si vzpomněla, že jsem přes něj kdysi dávno posílala peníze ohledně reklamy na jedné stránce. Na základě tohoto e-mailu jsem však pochopila, že se muselo něco změnit… 

Šla jsem tedy hned na Facebook a zkusila se přihlásit a ouha, už se neobjevila informace o zablokování, ale rovnou o deaktivování profilu. Tím můj účet založený před více než deseti lety skončil. Založila jsem si tedy nový profil na jiný e-mail (na ten předchozí to už nešlo) a začala úplně od znova. Na radu kamaráda jsem ještě vyzkoušela přiřadit si k účtu tu e-mailovou adresu, ale ani tam mě Facebook nepustil. Tento e-mail je na černé listině zřejmě už navždy.


Vlastní zpracování

Zkouška o přidání původní e-mailové adresy

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).