Hlavní navigace

Přepravci budou prý dodávat balíky v letošním roce rychleji. Opravdu?

Zdeněk Vesecký

Úspěch každého e-shopu je více či méně závislý i na kvalitě dopravy. Je proto dobré vědět, jestli s tím počítají přepravní firmy. Zjistili jsme to pro vás.

Doba čtení: 6 minut

Po úspěšném roce 2017, kdy byl opět pokořen rekord a lidé na internetu utratili 115 miliard korun, má před sebou česká e-commerce nové výzvy. V uplynulém roce pokračoval trend zvyšujícího se zájmu zákazníků o nákup zboží denní spotřeby v čele s potravinami a drogerií. V roce 2018 čekáme další růst prodejů, a to i díky sílícímu prolínání internetových a klasických obchodů, předpovídá výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Tempo přesunu nákupů na internet ale bude dáno i možnostmi a schopnostmi dopravců, protože ne každý internetový obchod si může dovolit provozovat vlastní přepravu. Přepravní společnosti si svou důležitost uvědomují a na vývoj trhu reagují.

Velmi slušně si proto vedly v nedávno skončené předvánoční sezóně, která na ně vzhledem k rostoucímu objemu zásilek kladla nemalé nároky. Z největších přepravních společností ohlásila rekord jako první Česká pošta. Ta už 20. listopadu přijala 341 848 balíků. Denní rekord z roku 2016 byl přitom 328 711 balíků. A podobné výzvy musely zvládnout i další. V PPL byl nejvytíženějším dnem 18. prosinec, kdy firma zpracovala 309 000 zásilek. V provozu proto vypomáhali i pracovníci z administrativy, včetně obchodních zástupců a nejvyššího vedení společnosti. Zvýšená aktivita byla znát už v listopadu, kdy počty denních zásilek přesahovaly 240 000, což bylo v některých dnech až o 48 % více oproti roku 2016 a v porovnání s nejslabším obdobím roku je to trojnásobek. Nárůst poptávky byl koncem loňského roku tak prudký, že například společnost DPD, jeden z hlavních hráčů na českém trhu, v prosinci dokonce přestala přijímat nové klienty. Kontrakty s novými firemními klienty přestala uzavírat i GLS. 

Připomeňte si: Zvažte v e-shopu dopravu zdarma, většina lidí ji vyhledává

Víc možností převzetí zásilek i nová depa

S nástupem nového roku ale zkoušky schopností přepravců nekončí. Zákazníci i provozovatelé internetových obchodů na ně kladou stále vyšší nároky. Server Podnikatel.cz proto oslovil společnosti z takzvané „velké pětky“ – DPD, PPL, GLS, Geis a Českou poštu, aby zjistil, jak se na další výzvy připravují a jakým směrem hodlají přepravní služby směřovat.

V DPD loni zprovoznili čtyři nová depa a stejné plány má firma i na letošek. Zároveň se soustředí na stále oblíbenější výdejní místa. Cílem je 250 poboček s masivním navýšením v průběhu roku. Produktově jsme se už v roce 2017 začali více zaměřovat na zásilky do zahraničí a v podpoře našich klientů v oblasti exportu budeme pokračovat. Z nových aktuálních služeb se jedná například o „Ověřené předání 18+“, které zaručí dodání zásilky do správných a plnoletých rukou. Čeká nás také spuštění nového zákaznického portálu pro příjemce i odesílatele. Výraznou změnu mohou brzy očekávat také naši B2B zákazníci, přibližuje generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník. Na rozvoj kontaktních míst, takzvaných ParcelShopů, se letos hodlají zaměřit i v PPL. Firma jich přitom už teď provozuje vůbec nejvíc mezi soukromými přepravci. Po celé republice jich má přes 1350 a na těchto kontaktních místech je možné zásilku nejen převzít, ale také podat. Dále budeme investovat do zlepšení komunikace o možné změně adresy nebo doby doručení zásilky. Počítáme také s tím, že budeme významně investovat do rozvoje distribuční sítě a přepravní kapacity, dodává generální ředitel PPL CZ Petr Chvátal.

Bez investic se neobejde ani Geis CZ. Přepravní společnost hodlá letos pracovat zejména na rozvoji informačních technologií, ale také na nových pobočkách. Už v roce 2017 investovala do své sítě stovky milionů korun, šlo hlavně o nové centrální balíkové překladiště s moderní automatickou třídičkou. Letošní investice by měly být v řádově stejném objemu. A pozadu nezůstává ani GLS. Ta loni zprovoznila nová depa v Klatovech a Šumperku a letos plánuje otevřít další. Připravujeme další zkapacitnění sítě otevřením nových dep, rozšířením a modernizací dopravníkové technologie. Zásadní pak bude investice do dalšího posílení kapacity centrálního třídícího centra řádově o desítky procent. Počet výdejních míst by se měl do příští sezony zdvojnásobit, nastiňuje investiční plány ředitel GLS Česká republika Pavel Včela. Konkrétní novinky firma představí v druhé polovině roku. Česká pošta se jakožto pátý zástupce velké pětky k plánům rozvoje balíkových služeb nevyjádřila.

Sympatické je, že firmy stále více dbají i na společenskou odpovědnost a soustřeďují se na snižování emisí. V GLS probíhá průběžná obměna vozového parku tak, aby pravidelně provozovaná auta nebyla i s ohledem na emise v průměru starší tří let. Geis letos mimo jiné plánuje rozšíření počtu svých vozidel na CNG. DPD kromě 36 aut na CNG testuje další elektromobily. Ty už testuje v Ostravě a v Modleticích. V Praze chce letos začlenit do provozu dva až tři elektromobily.

Psali jsme: Neúčastníte se Dne dopravy zdarma? Během akce vás deaktivují z Heureka Košíku

Ceny požene nahoru nedostatek pracovníků

Rozvojové plány samozřejmě vyžadují dostatek financí. Nabízí se tedy otázka, jestli se společnosti nechystají zdražovat své služby. A k tomu velmi pravděpodobně dojde. K úpravě cen našich služeb jsme přistoupili již v minulém roce, ale vývoj nákladů, hlavně personálních, je dynamický, takže nemůžeme další úpravy v letošním roce vyloučit, uvádí Eva Děkanová, manažerka marketingu společnosti Geis CZ. Kvůli růstu ceny práce a také nedostatku kurýrů dojde na změny ceníků i v DPD. Firma ale slibuje, že nepůjde o plošné zdražování. Ceny se mají měnit především u smluv, u kterých nedošlo delší dobu k žádné změně. Naše cenové úpravy vždy odrážejí reálný růst nákladů, tentokrát spojený zejména s nízkou nezaměstnaností. Vzhledem k tomu, že každý projekt má jiné parametry zásilek a tím pádem individuální cenovou kalkulaci, nelze paušálně uvést konkrétní číslo, komentuje za GLS její ředitel Pavel Včela. A zcela otevřeně přiznává plány na úpravu ceníků i PPL. I tento dopravce prý musí reflektovat situaci na rostoucí mzdové náklady. Konkrétní navýšení opět není možné uvést, protože ceníky má PPL pro své obchodní partnery individuální.

Nedostatek pracovníků představuje pro přepravní firmy vůbec největší problém. A to bez ohledu na region. V PPL mají největší problém s naplněním stavu řidičů, zaměstnanci ale chybí i v ostatních oblastech provozu. Snažíme se ale dělat vše proto, aby naši zákazníci měli zásilky co nejdříve. Statistika doručitelnosti do druhého dne je velmi vysoká. Pouze 5 % zásilek nedodáme následující pracovní den a 80 % z nich je nedoručeno z důvodu nezastižení příjemce na doručující adrese nebo přesměrováním zásilky na základě požadavku příjemce. Celých 95 % objednávek je tedy obvykle vyřízeno do následujícího dne samozřejmě s výjimkou extrémních špiček během sezóny, říká generální ředitel Petr Chvátal. Protože volné pracovní síly na trhu nejsou, nedaří se volné pozice obsadit ani při zajímavých platových podmínkách. Například aktuální mzda se všemi příplatky u nočních operátorů na centrálním překladišti PPL je až 34 000 korun hrubého měsíčně. A platy na pozicích s vysokou mírou manuální práce rostou rychleji, než je celostátní průměr.

Pokračujte na: Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně

WT100 tip v článku Ilinčev

Situace na trhu práce je velmi složitá, takže mimo řidičů, kterých je kritický nedostatek, se už složitě hledají dobří a kvalifikovaní zaměstnanci téměř na všechny pozice. Přesto plánujeme v letošním roce další nárůst počtu zaměstnanců a jsme přesvědčeni, že situaci zvládneme tak, aby se neprojevila na kvalitě služeb, komentuje za Geis CZ Eva Děkanová. 

Firma aktuálně zaměstnává téměř 1500 stálých zaměstnanců a podle aktuální potřeby také značný počet brigádníků. Mimo to dává práci zhruba 2000 řidičů smluvních dopravců. Nedostatek zaměstnanců v poslední špičce sezóny se díky pečlivé a mnohaměsíční přípravě neprojevil v DPD. Firmě se podařilo navýšit nejen stavy kurýrů, ale i počet zaměstnanců na zákaznické lince, depech a na centrále. S velkými e-shopy jsme se předem domluvili na denních objemových limitech a po určitou dobu jsme nepřijímali nové klienty, kteří přicházeli od konkurence, abychom udrželi kvalitu našich služeb na stávající úrovni, vysvětlil Miloš Malaník. Držet stabilní kádr spolupracovníků, ovšem za cenu rostoucích nákladů, se zatím daří GLS. Kapacitní omezení kvůli nedostatku personálu tedy dopravce plánuje. Vzhledem k situaci na trhu práce je ale nucen soustředit se na další zlepšování v oblasti řízení sezónních výkyvů, a to jak v rámci vnitřních procesů, tak i užší spolupráce a společného plánování s B2C zákazníky.