Hlavní navigace

Přepravci měli v poslední době plné ruce práce. Jak se s tím poprali?

28. 4. 2021
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Se zvýšeným objemem on-line nákupů v současné situaci souvisí také vytíženost přepravců zásilek. Jak se jim dařilo a jaké mají další plány?

Internetový prodej zůstal přes všechna omezení v provozu, takže jak provozovatelé e-shopů, tak také dopravci museli chránit své zaměstnance i klienty. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška uvádí, že od začátku této komplikované situace před rokem dokázaly e-shopy rychle zareagovat a zvládají zásobovat domácnosti zbožím. A to v kvalitě, na kterou jsou čeští zákazníci zvyklí. Přitom ale samozřejmě ve všech provozech fungují daleko přísnější pravidla, než tomu bylo před pandemií.

Dodržování opatření

Pro společnost PP" je zdraví jejich pracovníků, příjemců i zákazníků klíčové a je prvním základním kamenem jejich strategie i krizového řízení v době pandemie. Pro každou firmu to byla nová situace, od velkých nároků na hygienická opatření, zajištění ochranných pomůcek, které v tu dobu byly nedostatkovým zbožím, až po zajištění letošního testování zaměstnanců. Mnohdy jsme museli nařízení, která přicházela ze dne na den, řešit opravdu extrémně flexibilně a operativně. Přesto vše děláme opatření i nad rámec vládních nařízení díky tomu, že jsme součástí nadnárodní skupiny DPDHL a čerpáme tzv. „best practice“ z celého světa, popisuje CEO PPL Petr Horák.

V Zásilkovně museli při druhé vlně opět převést většinu zaměstnanců na home office, rychle přesměrovat zásilky z uzavřených výdejních míst na otevřená tak, aby se k nim zákazníci včas dostali a udrželi 100% kvalitu služeb a opět v kontextu zhoršené epidemiologické situace výrazně posílili bezpečnostní opatření ve firmě. Všichni řidiči Zásilkovny jsou proškoleni, jsou vybaveni rouškami a dezinfekčními gely, ví, jak se chránit při doručování zásilek a zároveň, že mají respektovat preventivní opatření zákazníků, upřesňuje Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta / Zásilkovna. Podobně, jak uvádí obchodní ředitel DHL Express (Czech Republic) Jakub Tomšovský, jejich kurýři mají ochranné pomůcky, roušky a rukavice, dezinfekční prostředky a nepřetržitě dbají na dezinfekci rukou, scannerů a vozidel. Dále zavedli bezkontaktní alternativu předávání zásilek bez podpisu a na klíčových místech instalovali desinfekční brány.

Podle Daniela Mareše, ředitele WeDo, nebylo jednoduché dodržovat všechna opatření a zabezpečit kurýry před nákazou, ale časem si na to všichni zvykli a dnes to všichni dělají automaticky a berou to jako samozřejmost. GLS Česká republika byla podle ředitele Pavla Včely nejtěžší situace loni na jaře, kdy chyběly bližší informace o viru a zejména jakákoliv podpora ze strany státu při ochraně obyvatel. Ulevilo se jim, když sehnali první várku chemikálií na vlastní výrobu dezinfekce a mohli tak udělat první kroky při ochraně jejich spolupracovníků i zákazníků. Zavedená opatření nezmírnili ani v letním mezidobí a stala se součástí jejich procesů.

Kdy bylo nejvíce práce?

Když se na to Petr Horák dívá zpětně, bylo to opravdu na hraně fyzických sil každého z nich, a to hlavně první jarní lockdown, který přišel znenadání a byl pro ně velkou zkouškou. Lidé v PPL podávali neskutečné výkony a oni získali díky tomu spoustu zkušeností, které jim pomohly připravit se na podzimní lockdown a extrémní vánoční sezónu, která přinesla do té doby nevídané objemy. Takže když se skloubil podzimní lockdown s akcí Black Friday, stáli jsme před rekordními objemy, které čítaly 700 tisíc zásilek v síti v jednom okamžiku. PPLáci se však nezastaví před žádnou výzvou a musím tak opětovně poděkovat našim pracovníkům, hrdinům dnešní doby, říká s tím, že se v určité formě nachází v nekonečné vánoční sezóně doposud.

Podle Pavla Včely koronavirová opatření, v důsledku, kterých došlo k uzavření většiny maloobchodních prodejen, skokově zvýšila poptávku po zboží z e-shopů a tím i po balíkové přepravě. Zásadní oslabení nepřišlo podle něj ani po Vánocích, lze tak říci, že vánoční sezóna dříve trvala pět týdnů, nyní trvá již pátý měsíc. Největší nápor na naše kapacity jsme zaznamenali právě před Vánoci, kdy se počet balíků vyšplhal na dvojnásobek předchozích Vánoc a rekord v počtu balíků byl překonáván téměř každý den, dodává. Podobně na tom bylo i WeDo. Vytíženost se zvýšila významně. Nejdříve loni v březnu překonala úroveň předchozích Vánoc, v létě se to uklidnilo a pak zase narostlo s podzimním lockdownem a stoupalo až do Black Friday. Nyní jsme zhruba na říjnové úrovni, uvádí Daniel Mareš. Například DPDgroup v roce 2020 zaznamenala tržby ve výši 11 miliard EUR, což činí 42% nárůst oproti roku 2019. Globálně tak doručila téměř 2 miliardy zásilek denně s tím, že rekord padl na Cyber Monday.

Co byl problém?

WeDo potřebovali situaci kapacitně zvládnout a zabezpečit zdraví jejich lidí. Musím před nimi smeknout, všichni do toho dali maximum. Největší komplikace znamenala karanténa pracovníků, za které jsme museli sehnat náhradu. Naštěstí šlo vždy o jednotky případů, dodává Daniel Mareš. Dalším problémem podle něj bylo uzavření části výdejních míst, která však kompenzovali přesměrováním do jiných lokalit. V PPL měli extrémní objemy a vytíženost, kapacity napnuté na 200 % a do toho museli reagovat na stále měnící se různá vládní opatření. V jednom okamžiku pro ně nastala situace, kdy už v síti nebyl prostor. Ve spolupráci se zákazníky jsme našli cestu, jak plynule zásobovat naši síť, aby se zcela nemusela zastavit. Část zásilek, asi 10%, jsme pozdrželi v doručení o 1 den a tím jsme vytvořili provozu určitý prostor, popisuje Petr Horák. V síti GLS nezaznamenali vážnější problémy a doručení probíhalo ve všech zemích bez přerušení a v běžném předvánočním režimu. Výzvou bylo především ochránění jejich spolupracovníků i zákazníků před nákazou, což se jim podařilo.

Vedl kurýr, nebo osobní odběr?

Podle dat ze serveru Česká logistika.cz vycházejících ze 17 milionů analyzovaných zásilek v segmentech B2B a B2C za celý rok 2020 každá třetí zásilka končí na výdejním místě a poslední míli si zákazník obstará sám. Rostoucí obliba výdejních míst je podle toho tedy trendem. Například společnost DPDgroup navýšila objemy v přepravě a mezi své služby přidala možnost bezkontaktního doručení i v rámci svých zásilkových výdejen (DPD Pickup).

MKT nástroje 2 tip

Doručení na adresu, nebo na výdejní místo?
Autor: Česká logistika

Doručení na adresu, nebo na výdejní místo?

Pavel Včela však podotýká, že od začátku pandemie lidé častěji volí doručení na domácí adresu než doručení do výdejních míst, a to především z toho důvodu, že pracují z home-office nebo jsou v karanténě a jsou tak k zastižení na dané adrese. Díky zvýšené poptávce po balíkových službách jsou ale plná i výdejní místa GLS ParcelShopy, doplňuje. Daniel Mareš zmiňuje, že bylo také znát, že se lidé přesunuli na chalupy a jiná vzdálená místa, což byla další výzva pro jejich kurýry. Snažili jsme se podpořit doručování na výdejny, protože je to flexibilní pro příjemce a kapacitně lépe zvládnutelné. Nyní máme k dispozici také vlastní výdejní boxy, které umožňují zákazníkům naprostou volnost času vyzvednutí, prozrazuje.

Další plány

Rok 2020 znamenal masivní přechod do online života na celém světě. Mnoho kamenných obchodů i drobných živnostníků s podporou GLS vstoupilo do světa internetového prodeje. Z pohledu balíkové sítě GLS došlo k urychlení očekávaného rozvoje trhu přibližně o 1 rok a tento stav bude z větší části trvalý. Abychom byli schopni splnit požadavky našich zákazníků, zahájili jsme již v listopadu 2020 projekt rozšíření mezinárodního třídicího centra v Jihlavě, jehož první etapa v hodnotě 12 mil. EUR bude uvedena do provozu již letos na podzim a přinese pro letošní sezonu zvýšení jeho kapacity o 50 %, popisuje Pavel Včela s tím, že dále pokračují také na posilování sítě regionálních dep i výdejních míst a na další digitalizaci, a to zejména u procesu doručení na soukromé adresy dle aktuálních požadavků trhu.

Petr Horák říká, že i když loňský rok byl mimořádný z pohledu 44 milionů doručených zásilek, byl velmi intenzivní i v jiné rovině – byla to příležitost pro jejich rozvoj, k urychlení plánovaných projektů, realizaci různých vylepšení. Z pohledu strategie velmi rychle pochopili, že e-commerce se jen tak nezastaví a přeskočí svůj vývoj minimálně o dva roky. Z toho důvodu jsme zapracovali a urychlili naše strategie rozvoje sítě dep, výdejních míst, Parcelboxů, rozvoje IT infrastruktury a aplikací, stejně jako jsme úspěšně urychlili projekty digitalizace a automatizace procesů v PPL, vyjmenovává.

Pro DPDgroup je důležitá udržitelnost a v rámci své nové strategie s názvem “Together & beyond” si dává za cíl rozšířit své hlavní aktivity, urychlit implementaci nových iniciativ a pokořit nové milníky. Mezi ně patří například cíl doručovat bezemisně ve 225 evropských městech a snížit v nich uhlíkové emise o necelých 90 % nebo rychlejší aplikace nových iniciativ. Ve své strategii se například zaměří na lokálnější přístup k trhu a out-of-home (OOH) iniciativu. Chce také více využívat dodávky s řízenou teplotou a svou městskou logistiku k přepravě potravin a zdravotnických potřeb. Dále pak plánuje ještě více posílit své služby, a to v pěti kategoriích; doručení ve stejný den, přeprava z domu do domu ve městě, přeprava ve večerních hodinách v rámci určitého časového úseku, dovoz z obchodu i služba doručování potravin.

Také v PPL vnímají jejich rostoucí odpovědnost za naši zemi, obyvatele i komunity. Jejich cílem je tak ve střednědobém horizontu transformovat PPL na ekologický dopravní řetězec, který bude minimálně zatěžovat přírodu a bude kompenzovat svou uhlíkovou stopu. První elektrododávky a cyklokurýry již máme v pilotním provozu, prozrazuje nadšeně Petr Horák v závěru.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).