Hlavní navigace

Vyrobí filmaři v dobách finanční krize lék na "blbou" náladu?

Autor: 258398
Jan Vinter

V dnešní době není u nás nikdo, koho by se současná globální krize nedotýkala. Nedivme se. Když se ve všech pádech skloňuje slovo krize. Přenese se její vliv i do filmu? Historie již potvrdila, že ano.

Doba čtení: 3 minuty

Krize je prakticky vzájemným vztahem. Můžeme ji charakterizovat jako krizi důvěry nejen ve vztahu banka klient, ale krize důvěry mezi bankami navzájem. Je velmi dobře, že vlády i centrální banky na tuto KRIZI reagují a poslední signály snad i naznačují, že se tato „KRIZE DŮVĚRY VŠECH VŮČI VŠEM” začíná zklidňovat. Čtěte více: Vklady Čechů stát zajistí více, přesto nebude ručit za všechny

Ale nejen prací živ je člověk, také hledá nějaký svůj cíl, motivaci a odreagování. A proto i v dobách krize se stále chodí do kina. A možná se budete divit, že někdy i více, než v dobách ekonomicky stabilních. Hybnou silou celého filmového průmyslu je a byl Hollywood. Podívejme se, jak Hollywood reagoval na velkou hospodářskou krizi. Po krachu na newyorské burze roku 1929 začala v celém světě prudce vzrůstat nezaměstnanost.

Vše o finanční krizi

Server Podnikatel.cz připravil pro své čtenáře ucelený seriál článků na téma finanční krize. Jaký je vývoj na celosvětových burzách, co si o finanční krizi myslí odborníci a jak situaci hodnotí čeští podnikatelé? Čtěte seriál Finanční krize

Proto se i mezi filmaři načas objevil zájem o sociální problematiku. Ta se v amerických poměrech odrazila hlavně v tzv. gangsterských filmech. Filmy ze zločineckého prostředí, jako Malý Caesar (1930), Veřejný nepřítel (1931) či Zjizvená tvář (1932), se odehrávaly v realistické scenérii velkoměst a zobrazovaly svět krutosti, cynismu, egoismu, víry v sílu a násilí.

Ale v pozdějších letech, i v rámci postupného překonávání nejtvrdších důsledků hospodářské krize, hledá Hollywood „lék“ proti chmurné době v rozvíjení masové filmové zábavy. Jde hlavně o (romantické) komedie, dobrodružné příběhy z exotických krajin, katastrofické filmy, horory a pochopitelně western. Na plátně se objevují a triumfují dětské hvězdy jako Shirley Temple (později se úspěšně věnovala dráze diplomata a 90. letech minulého století byla americkou velvyslankyní v Praze), oživená monstra (King Kong) a zvláště nové „hvězdy“ kreslených filmů Walta Disneye – Mickey Mouse, kačer Donald, pes Pluto. Čtěte více: Jak financovat film

Informace z pražské burzy na Měšec.cz

Pražská burza včera pozitivně reagovala na vývoj amerických indexů. Jak to aktuálně vypadá ve SPADu a KOBUSu, naleznete na stránkách serveru Měšec.cz.

Kam jít dále:

Později se Disney věnuje i náročným celovečerním „epickým“ filmům, z nichž jmenujme alespoň nejznámější – Sněhurka a sedm trpaslíků (1937), Pinocchio (1940) a Slon Dumbo (1941). Nový typ „crazy“ komedie, rozvinuté na originálním slovním a situačním humoru, přinášejí bratři Marxové (Chico, Harpo a Groucho). Objevují se noví významní představitelé moderního filmového herectví (Spencer Tracy, Katharine Hepburnová, Clark Gable, Cary Grant, Gary Cooper a další).

I předválečné Československo se „přimklo“ k tomuto modelu, což dokumentuje řadu filmů, zvláště komedií, kde excelují například Vlasta Burian, Lída Baarová, Adina Mandlová a další. Bude současná krize kopírovat tyto žánry, které tehdy nejen v USA, ale i po celém světě, zabraly jako lék na „blbou“ náladu? Podíváme-li se na filmy, které se příští rok chystají v České republice do kin, tak to skutečně vypadá, že tento trend se, až na výjimky, bude opakovat. Čtěte více: Čeští filmaři dostali z evropské kasy už 150 milionů korun

Zajímavé je, že filmoví producenti vlastně „milují“ krize, a konstatují, že pro film není větší spásy než doba krizí. Protože divák se potřebuje také zasnít a alespoň na 2 hodiny „vypnout“ z tíživé situace reálného světa. A na vstupenku si většinou nějakou tu „kačku“ najde. Zvláštní, že? Ale přece každý občas potřebuje snít…