Hlavní navigace

Pro hospody neplatí jen dřívější „zavíračka“, vrací se i rozestupy mezi stoly

23. 9. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Od čtvrtka platí nová pravidla pro stravovací zařízení. Kromě „zavíračky“ v 10 hodin večer musí dodržovat i odstupy mezi zákazníky.

Konkrétně musí restaurace zákazníky usazovat tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, ovšem s výjimkou zákazníků sedících u jednoho stolu. Pokud někdo nápoje či jídlo zakoupené v hospodě konzumuje „na stojáka“ venku v jejím bezprostředním okolí, musí od ostatních dodržet dvoumetrovou vzdálenost.

Platí kratší otevírací doba a rozestupy

Od čtvrtka platí nová pravidla pro restaurace. Některé změny již nový ministr zdravotnictví Roman Prymula avizoval dopředu, konkrétně zkrácení otevírací doby, kdy musí stravovací zařízení zavřít nejpozději ve 22 hodin. Povinnost se netýká výdejových okének (například různá rychlá občerstvení) či zaměstnaneckého stravování, stravování poskytovatelů zdravotních služeb a sociálních služeb a ve vězeňských zařízeních.

Kromě zkrácené otevírací doby platí podle dnes vyhlášeného opatření i další omezení. Vrací se povinné rozestupy mezi stoly. Zákazníci musí být usazení tak, že mezi nimi je odstup alespoň 1,5 metru, s výjimkou zákazníků sedících u jednoho stolu.

V případě prodeje z provozovny stravovacích služeb mimo její vnitřní prostory (například výdejové okénko) jsou osoby, které v bezprostředním okolí provozovny konzumují potraviny a pokrmy včetně nápojů zde zakoupených, povinny dodržovat rozestupy od jiných osob alespoň 2 metry, nejde-li o členy domácnosti. Výjimkou jsou také místa k sezení ve venkovních prostorech provozovny (například na zahrádce).

Nová pravidla jsou zatím stanovena s platností do 7. října.

Pivo na stojáka není povoleno

Už od minulého pátku platí přísnější pravidla pro restaurační zařízení. Restauratéři musí informačními materiály vyzývat zákazníky k dodržování odstupu 2 metrů a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou. Při vstupu do vnitřních i venkovních prostor provozovny musí být zajištěna možnost dezinfekce rukou pro zákazníky.

Provozovatelé musí dále provést před usazením každé nové skupiny zákazníků dezinfekci židlí a stolů. Pokud dochází k prodeji přes výdejové okénko, dezinfekce okénka musí být prováděna každé dvě hodiny. Dále by měli, stejně jako v jiných provozovnách, umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci.

Jestliže má pracovník provozovny tělesnou teplotu 37°C a vyšší nebo jiné příznaky onemocnění COVID-19, musí mu být zamezen přístup do provozovny. Provozovatel má v neposlední řadě postupovat tak, aby vedl zákazníky k dodržování všech opatření.

Pro zákazníky provozoven stravovacích služeb navíc platí upravená povinnost nošení roušek ve vnitřních prostorech. Platí, že zákazníci nemusejí mít roušku jen v době konzumace potravin a pokrmů včetně nápojů, pokud sedí u stolu. Zákazník tedy může odložit ochranný prostředek pouze ve chvíli, když sedí na židli, lavici, barové stoličce u stolu nebo barového pultu apod. a konzumuje či pije. Nelze využít této výjimky např. při stání u výčepu nebo při pohybu po provozovně. V některých hospodách oblíbená piva tzv. „na stojáka“ už nejsou možná.

Restaurace, hospody, bary a spol. dále nesmí ve vnitřních prostorech provozovny připustit více zákazníků, než je ve vnitřních prostorech provozovny míst k sezení pro zákazníky. Provozovatelé musí písemně evidovat celkový aktuální počet míst k sezení pro zákazníky.

Už dva týdny též platí upravená pravidla nošení ochrany dýchacích cest, která se vztahují i na číšníky. I oni by měli v restauracích nosit roušky.

W100_20_influenceri

Anketa

Co by vláda měla udělat?

Od čtvrtka platí i omezení hromadných akcí

Od čtvrtka platí i další opatření. Snižuje se limit u hromadných akcí konaných v areálu členěných do sektorů na 1000 osob, pokud je akce uvnitř, a na 2000 osob, pokud je akce venku. Nadále však platí, že u ostatních akcí, kde nejsou možné sektory, zůstává limit 500 osob uvnitř a 1000 osob venku. Do tohoto počtu se nezapočítají osoby, které se podílejí na realizaci hromadné akce, jsou-li oddělené od účastníků.

Od počtu 10 osob uvnitř a 50 osob venku lze však akci konat jen v režimu, kdy každý má své místo k sezení, na kterém se převážně zdržuje. Výjimkou jsou schůze ústavních orgánů, soudů, výstavy nebo trhy a veletrhy. V případě opuštění svého místa k sezení osoby udržují od ostatních dvoumetrový odstup.

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).