Hlavní navigace

Problém pro stovky e-shopů: Seznam blokuje oblíbený nástroj na rozesílání mailů

14. 3. 2013
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: www.isifa.com
Seznam.cz se rozhodl blokovat MailChimp, oblíbený nástroj na rozesílání e-mailů, údajně kvůli velkému množství spamu. Krok Seznamu ale poškodil stovky e-shopů.

Stovkám tuzemských e-shopů vznikl nepříjemný problém. Portál Seznam.cz se totiž rozhodl zablokovat MailChimp, jeden z nejoblíbenějších, ne-li nejoblíbenější, nástroj na rozesílání hromadných e-mailů. Žádné newslettery apod., které obchodníci rozešlou skrze MailChimp, Seznam.cz do svých poštovních schránek nepustí. MailChimp navíc hlásí z e-mailových schránek Seznamu, že vše v pořádku došlo, takže někteří obchodníci o blokaci ani nevědí. Vzhledem k tomu, že Seznam.cz má nejpoužívanější freemail službu v Česku, nejde rozhodně o nějakou zanedbatelnou prkotinu.

Čtěte také: 10 tipů pro úspěšný newsletter

Seznam zablokoval MailChimp, prý kvůli spamům

Rozesílání newsletterů e-mailem patří mezi základní marketingové a komunikační kanály většiny tuzemských e-shopů a dalších e-commerce projektů. E-mailové newslettery ale často používají i podnikatelé, kteří především působí v offline světě. Ruční rozesílání hromadných e-mailů skrze vlastní schránku má řadu nevýhod a podnikatelé proto zpravidla pro zasílání newsletterů používají speciální nástroje. Mezi nejpoužívanější patří služba MailChimp, kterou na celém světě využívá okolo 2,5 milionu lidí. Žádný výzkum na rozdělení trhu v ČR není, osobně odhaduji že v ČR má MailChimp zhruba vyšší stovky uživatelů (700 až 1000), kteří jej aktivně využívají. Většina z nich budou e-commerce projekty, domnívá se Jan Penkala ze společnosti ACOMWARE, která poskytuje poradenství a marketingovou podporu e-shopům. Nedokážeme odhadnout kolik eshopařů přesně využívá Mailchimp, ale bezesporu se jedná o jeden z nejpoužívanějších nástrojů, ne-li úplně ten nejpoužívanější. Ostatně i my v APEKu ho používáme, připojil se Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Co je MailChimp

MailChimp je jeden z nejpoužívanějších nástrojů na rozesílání hromadných e-mailů. Celosvětově ho využívá 2,5 milionu lidí, v Česku pak podle odhadů stovky až tisíce. V základní verzi je zdarma a umožňuje vytvoření e-mailových šablon, automatické odhlašování registrovaných uživatelů i sledování reakce uživatelů na sdělení, především pak otevření zaslaného e-mailu.

Jenže právě e-maily rozeslané skrze MailChimp se před několika dny rozhodl blokovat portál Seznam.cz. Žádná zpráva z MailChimpu tak do poštovních schránek Seznamu nedorazí. Navíc se zdá, že Seznam.cz MailChimp zablokoval, aniž by o tom MailChimp nebo jeho uživatele informoval. Uživatelům MailChimpu se totiž vrací odpověď, že e-maily do schránek na Seznam.cz došly. Teprve včera večer Seznam.cz na svém blogu informaci o zablokování MailChimpu zveřejnil a zdůvodnil. Podle Seznamu nedokázal MailChimp zabránit tomu, aby přes něj chodila nevyžádaná pošta. Její množství bylo tak vysoké, že jsme se rozhodli tyto emaily do schránek našich uživatelů nedoručovat. Je to postoj, za kterým si stojíme, protože nechceme naše emailové schránky plnit nevyžádanou poštou. (Děláme to i s jinými spamery), uvedla Irena Zatloukalová, mluvčí Seznam.cz.

Zatloukalová dále dodala, že by se lidé měli primárně obrátit na MailChimp, aby si udělal pořádek v tom, komu a jak umožňuje přes svoji službu posílat emaily. My jsme ochotni MailChimpu pomoci s identifikací problémových rozesílačů spamu. Jakmile si MailChimp udělá na své straně pořádek, nemáme pro další blokování důvod. Nyní však existuje. Ještě dodejme, že není v našem zájmu ty, jejichž maily považujeme za spam, o této skutečnosti informovat, vysvětlila Zatloukalová.

Čtěte také na Lupa.cz: Seznam.cz „více šlápnul do rozesílačů spamů“ a plošně blokuje Mailchimp

Zablokování MailChimpu připravuje e-shopy o peníze

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Seznam zablokoval MailChimp, nevylil s vaničkou i dítě?

Odborníci se však nad touto argumentací pozastavují, jelikož MailChimp má podle nich vůči podobným nástrojům nadprůměrnou ochranu sebe sama vůči spamu. Nedovoluje například uživateli naimportovat databázi neznámých e-mailů a jakoukoliv stížnost ze strany příjemců řeší okamžitou blokací rozesílatele. MailChimp není pro spamery žádné velké terno – je drahý a poměrně dobře pracuje se zpětnou vazbou – pokud není databáze relevantní a odhláška přesáhne určité procento (nebo adresát označí zprávu jako spam), Mailchimp provede blokaci účtu na své straně. I u placených tarifů, píše na svém blogu copywriter a konzultant Marcel Kupka. Spameři, co posílají nabídky na Viagru a takové podobné nabídky, určitě MailChimp nepoužívají, souhlasí Jan Penkala.

Nad zablokováním se pozastavují také e-shopy, které MailChimp využívají. Z velkých mezi ně patří například knihkupectví Bux.cz. Postup Seznamu ale nepotěšil ani menší e-shopaře. U nás máme v databázi tisíce kontaktů, z čehož adresy na Seznam.cz tvoří přes 30 %. Přicházíme tím o nezanedbatelné zisky, potvrdil serveru Podnikatel.cz Michal Jirek, majitel e-shopu Čerstvákáva.cz. Michal Jirek se proto rozhodl pouze nečině nesedět a kontaktoval online podporu MailChimpu. Ta si vyžádala podrobnosti s tím, že MailChimp bude Seznam.cz kontaktovat. Sám Seznam.cz navíc rovněž uvedl, že chce jít naproti řešení celé situace. Sami proto budeme MailChimp kontaktovat s výše zmíněnou nabídkou pomoci identifikace problematických userů, přislíbila Zatloukalová, mluvčí Seznam.cz.

Čtěte také: 7 tipů, jak zabránit zákazníkům v odhlašování e-mailových novinek

Content First

Seznamu se vše může vymstít

Pokud se situace během několika dní nevyřeší, chce se do celé věci vložit APEK. Ten navíc plánuje, bez ohledu na výsledek kauzy MailChimp, jednat se Seznamem o nástrojích na rozesílání newsletterů obecně. Byli bychom velice neradi, kdyby se podobné situace opakovaly i u stejných nástrojů v budoucnu. Situace není nepříjemná pouze pro obchodníky, ale i pro koncové zákazníky. Přeci jen je Seznam email nejpoužívanější freemail službou zákazníků českých e-shopů a nemožnost obdržení newsletterů od svých obchodů poškozuje všechny, upřesnil serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Seznam.cz se jeho krok též může vymstít. Třeba na Twitteru už část uživatelů vyhrožuje, že přestane platit Sklik či využívat Seznam. Co se týká alternativních nástrojů, pro pouhé rozesílání newsletterů jich existují v ČR desítky a po světě tisíce. Problém však podle odborníků nastává v případě širšího propojení. “Vzít samotnou databázi a přesunout ji jinam a začít rozesílat není problém. Horší situace je v momentě, kdy využíváte API (datové propojení s newsletterovým nástrojem), marketingové programy, autorespondery nebo trigger kampaně, které se tak snadno přenést nedají,” uzavřel Jan Penkala z ACOMWARE.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).