Proč se musí rovnat „má dáti“ a „dal“?

28. 5. 2025
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

m
Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Tzv. pojmy „má dáti“ a „dal“ jednoznačně patří do slovníku účetních. Co to ale přesně znamená a proč musí platit rovnost?

Pojmy „má dáti“ (zkráceně MD) a „dal“ (D) mohou znít mnoha lidem zvláštně, ale v účetnictví jsou tyto pojmy zásadní a nepostradatelné. Jedná se o úplně základní pojmy, které stojí na principech vedení účetních záznamů v systému zvaném podvojné účetnictví.

Tyto pojmy, respektive celý účetní systém, se používá po celém světě, byť v různých jazykových variantách, a umožňuje přesně a přehledně zaznamenávat veškeré hospodářské operace účetní jednotky.

„Má dáti“ a „dal“ označují dvě strany účetního zápisu – levá a pravá – které se musí rovnat. Když účetní provede zápis jedné operace, projeví se tato transakce na dvou účtech najednou, a právě proto je důležité, aby obě strany souhlasily. Bez této rovnosti by účetnictví ztratilo svůj význam, funkčnost a tedy i kontrolní funkci.

WT100 25_SE

Co přesně znamená „má dáti“ a „dal“?

Velmi zjednodušeně by se dalo říct, že „má dáti“ značí přírůstek hodnoty nebo majetku, zatímco „dal“ znamená úbytek hodnoty nebo zdroj financování tohoto majetku.

Pokud si účetní jednotka například koupí auto a úhradu provede v hotovosti, zvýší se účet majetku (např. dlouhodobý hmotný majetek – tedy MD), zatímco se sníží peněžní prostředky (např. účet „pokladna“ – tedy D). Naopak když účetní jednotka prodá například zboží nebo službu a přijme hotovost, hotovost na účtu naroste (tedy přírůstek na straně MD) a zároveň zmizí prodaný majetek (zásoba) nebo se zvýší výnosy (tedy přírůstek na straně D).

Seriál: Účetnictví

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.


Autor článku

Lenka Pokorná je daňová poradkyně a účetní. Píše o daních, účetnictví a změnách v legislativě pro podnikatele a OSVČ. Profil autorky →

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).