Hlavní navigace

Prodává bezpečí. Pronajímá totiž bezpečnostní schránky v srdci Prahy

Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Jana Bohutínská

Téma bezpečnosti se ve firemním prostředí řeší. A je to znát i na poptávce po bezpečnostních schránkách. Filip Křeček nám prozradil, jak tento byznys funguje.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Prague Safe Deposit je v Česku aktivní hned od začátku 90. let. Pečuje o tisíce schránek, které jsou nenápadně ukryté v podzemí v pražské ulici Na Příkopě.

Firma Prague Safe Deposit je v Česku aktivní konkrétně od roku 1992 a je součástí společnosti, která bezpečnostní schránky provozuje i jinde po světě. V Česku jsme byli první, kdo nabídl možnost pronájmu bezpečnostních schránek mimo banky, říká k tomu Country Manager Filip Křeček.

Schránky v historické bance

V nebankovním prostředí mají podle Filipa i dnes jen jednoho velkého konkurenta. Myslím si však, že oba můžeme pěkně fungovat vedle sebe. My jsme klasičtější, prémiový dodavatel více v bankovním stylu, zatímco konkurence zvolila high-tech přístup. Oslovujeme tedy trochu jinou klientelu, které vyhovuje něco jiného a podle toho si vybere, vysvětluje.

Místo v Praze firma už jednou změnila s tím, jak se počet jejích schránek a zájem o její služby zvyšoval. Byznys totiž od začátku významně rostl. V roce 2012 našla ideální azyl v Praze v ulici Na Příkopě, kde je doteď. Ale roste dál, z hlediska meziročního přírůstku nových zájemců o bezpečnostní schránky minimálně dvojnásobně.

Když scházíme dolů do podzemí ve vnitrobloku Kolowratského paláce, procházíme nejprve skleněnými a pak mřížovými dveřmi, které se otevírají jen z recepce na bzučák. Jak Filip prozrazuje, před druhou světovou válkou byly tady v podzemí trezory banky, kterou vlastnila rodina Petschků – a ta patřila mezi nejvýznamnější podnikatele první republiky. Pro naše klienty je důležité, že jsme diskrétně schovaní uvnitř ve dvorním traktu, komentuje místo Filip. Sestupujeme k recepci a pak se vydáváme na prohlídku.

Od 6000 korun na rok

Bezpečnostní schránku si může klient pronajmout na jeden den i na neomezeně dlouhou dobu. Velikostně jde o schránky nejmenší, až po velké skříňové trezory. Standardně však fungujeme s klienty na roční bázi a cena začíná zhruba na šesti tisících korun za rok u nejmenší schránky. Velké skříňové schránky pak stojí ročně v řádech desetitisíců korun, vysvětluje Filip. Mají zde také prostor vyčleněný a přizpůsobený speciálně na úschovu uměleckých děl, ať už jsou to cenné sochy, obrazy nebo třeba vzácné hudební nástroje. Se dřevem přitom pracuje jiný podnikatel, Petr Šilhánek. O něm se více dočtete v článku Dvacet let chodil do práce v kravatě. Pak se vyučil a teď podniká v truhlařině.

Partner obsahu

 

Ať už podnikáte ve velkém nebo o podnikání teprve uvažujete, portál Průvodce podnikáním vám poradí, jak úspěšně rozjet vlastní byznys nebo ho posunout dál.

I klient dovnitř vstoupí mřížovými dveřmi, které mu musí otevřít recepční. S pomocí své magnetické karty a bezpečnostního kódu, který si sám zvolil, se pak dostane přes další mříže dál k trezorům a ke své schránce. Může si s sebou vzít, koho chce, nemusí se k návštěvě objednávat dopředu, což je podle Filipa výhoda. Otevřeno je 24 hodin denně a klienti tu mají garantovanou stoprocentní anonymitu. Pronajmout si schránku přitom není nijak složité. Stačí k tomu předložit osobní doklad, podepsat smlouvu a zaplatit pronájem. Během patnácti minut je nový klient odbavený, upřesňuje Filip.

Hlavní je neztratit klíč

K dispozici jsou dvě sekce o několika tisících schránkách, které jsou voduvzdorné i požáruvzdorné a jsou vyrobené švédským specialistou na trezory Gunnebo s tradicí od 18. století. Zákazník obdrží dvoje klíče od své schránky a my do ní nemáme žádný přístup, vysvětluje Filip. Když klíče ztratí, musí přiletět technik ze Švédska, zámek za přítomnosti klienta odvrtá a vymění a stojí to hodně peněz. Stává se to, ale ne moc často, prozrazuje další bezpečnostní detail. Přečtě si také o tom, jak podniká Vera Novikova v oblasti únikových her, a to v článku Jak funguje byznys únikových her? Podívali jsme se přímo na místo dění.

Celý prostor přitom monitorují kamery napojené na pult centralizované ochrany. Ale klientům k dispozici je i jeden nemonitorovaný prostor bez kamer, kde mají soukromí a mohou si ho i předem rezervovat. Zdržet se u schránky mohou tak dlouho, jak chtějí, klidně i hodiny, nebo naopak přijít „na skok“ několikrát za den, jak potřebují.

Klienti jsou podle Filipa z řad soukromých osob i firem, nejvíce jich však je z malých a středních podniků. Je to podle něj i proto, že zrovna menší firmy nemají často možnost investovat velké peníze do vlastního zabezpečení proti zlodějům a bezpečnostní schránka je pro ně řešení, jak si bezpečnost zajistit. Mohou u nás mít například důležité dokumenty, smlouvy, směnky nebo datové nosiče a nemusí se o ně bát, tvrdí. A protože investoři Prague Safe Deposit nejsou v tomto byznyse aktivní jen v Česku, mají klienti možnost využívat také mezinárodní úschovu v rámci celé sítě. Ať už je to Velká Británie, Španělsko nebo Dálný Východ.

Když se dva perou…

Při své práci občas Filip narazí i na kurióznější případy. Připomíná třeba jednu zkušenost z poslední doby. Šlo o dědictví, o něž se ucházely dva znesvářené tábory. Museli jsme jim vypracovat na míru protokolární postup, kdo a za jakých podmínek má ke schránce přístup, co a kdo si z ní může odnést, vzpomíná. A doplňuje i další případ, kdy se může schránka hodit, tentokrát z firemního prostředí: Dvě firmy si něco prodávaly a v tu dobu měly dokumenty uložené u nás ve schránce. Přístup k ní měli společně zástupci obou firem, dokonce u nás, na neutrální půdě, podepisovali o prodeji smlouvu.

Zákazníkům o sobě dávají vědět prostřednictvím webu, využívají digitální nástroje jako cílené PPC kampaně. Nejsme v propagaci pasivní, ze zásady ale naše služby nikomu nevnucujeme. Takto si nás najdou ti, kteří potřebu našich služeb mají, objasňuje Filip svůj přístup. Na bezpečnostních schránkách ho baví, že jde o obor, který není úplně běžný. Je to obor, který má velký potenciál. Můj cíl samozřejmě je posilovat naše renomé a zaplnit všechny naše schránky, což je při několika tisících, které jich tu máme, opravdu výzva. A pak zase zvětšit prostory, usmívá se. Pokud přitom firma poroste dál tak, jako nyní, je podle něj na čase o tom vážně uvažovat.

Regiony? Zatím vyčkávají

Výhledově by se také chtěl ještě více zaměřit na oblast umění, spolupracovat při aukcích na krátkodobé úschově a podobně. A protože má i mimopražské klienty, kteří do schránky do hlavního města dojíždějí, teoreticky uvažuje také o rozšíření do regionů. Jenže aby byl náš byznys zajímavý a profitabilní, potřebujeme mít velký objem klientů a troufám si říct, že v regionech jich tolik ještě není. Mapovali jsme Brno, Ostravu nebo Plzeň, zatím však zůstáváme v Praze, dodává s tím, že jeho tým, který se o klienty stará, teď čítá kolem deseti lidí.

Diners Vánoce 2019

Ačkoliv jde o specifický byznys, z hlediska pravidel pro podnikání ve svém oboru Filip na žádné komplikace nenaráží. Jen jsou některé věci, které musíme dodržovat a průběžně sledovat. Třeba seznam nežádoucích osob, který vydává ministerstvo financí, nebo se musíme řídit zákonem o praní špinavých peněz, vysvětluje některé podrobnosti. A také připomíná, že určité věci do schránek prostě nepatří – ať už jsou to třeba hořlaviny, výbušniny nebo potraviny, které podléhají zkáze. Dodržovat přísná bezpečností pravidla však ve svém oboru považuje za samozřejmost. Ani na záchod z bezpečnostních důvodů klienty nepouštíme, dodává na konec jako perličku.

Sledujte i další Příběhy podnikatelů přímo z firemního terénu. Podívejte se třeba, jak v módě podniká Petra Dresslerová:

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).