Hlavní navigace

Jak bude vypadat průkaz pojištěnce a notifikace zaměstnavatelům od roku 2020?

Dagmar Kučerová

Od příštího roku se budou pojištěnci a jejich zaměstnavatelé díky eNeschopenkám setkávat s novými tiskopisy. Seznamte se s jejich podobou.

Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Informace zasílané na žádost zaměstnavatele budou mít různou podobu. Záleží, zda využije datovou schránku či pouhé hlášení na předem určenou e-mailovou adresu.

Skutečně již jen několik dnů zbývá do spuštění nové elektronické formy dočasných pracovních neschopností. Lékaři budou u nemocí s datem rozhodnutí o vzniku nemoci od 1. ledna 2020 vystavovat eNeschopenku. První a třetí díl nového formuláře bude elektronicky odeslán příslušné okresní správě sociálního zabezpečení. Prostřední díl je určen pojištěnci.

Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce

Průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce předá lékař zaměstnanci v papírové podobě. Vytiskne jej současně s odesláním prvního dílu formuláře příslušné OSSZ. Půjde o formát A5 – jedna strana (může být lékařem vytištěno na šířku i na výšku). Bude obsahovat číslo rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti, identifikační údaje pojištěnce i zaměstnavatele. Rovněž se uvede adresa místa pobytu v době nemoci (včetně poschodí). Lékař doplní důležité údaje o dočasné pracovní neschopnosti, tj. datum rozhodnutí o dočasné pracovní neschopností, datum vyhotovení a následně i datum ukončení dočasné pracovní neschopnosti. Čtěte také: Za neinformování o vzniku nemoci zaměstnancem pokuta až 20 000 korun

Lékař do formuláře vyznačí, zda nebyla nemoc způsobena úrazem, pracovním úrazem, úrazem zaviněným jinou osobou či pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Součástí formuláře je informace o povolených vycházkách (od jakého data a ve kterých hodinách). Formulář bude sloužit především pojištěnci. Tudíž zde budou zaznamenány termíny příští kontroly u lékaře, údaje o případné hospitalizaci apod. Předloží se rovněž při kontrole dodržování léčebného režimu ze strany OSSZ.

Notifikace pro zaměstnavatele

Prostřednictvím ePortálu ČSSZ bude moci zaměstnavatel podat žádost o zasílání notifikací o dočasných pracovních neschopnostech svých zaměstnanců. Notifikace o vzniku, trvání a ukončení dočasné pracovní neschopnosti zaměstnance budou zasílány do určených datových schránek, případně i na zaměstnavatelem určené e-mailové adresy. Žádosti mohou zaměstnavatelé podávat již od 1. prosince 2019.

Při nastavení služby zasílání notifikací může být dle potřeby konkrétního zaměstnavatele nahlášeno i více datových schránek nebo e-mailových adres, do kterých budou následně současně zasílány informace k dočasným pracovním neschopnostem zaměstnanců. Obsah zasílaných informací však nebude shodný. Podrobněji v článku: Nové eNeschopenky, notifikace zasílané zaměstnavatelům a nová služba

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví a personalistika
PhDr. Dagmar Kučerová
poradkyně pro mzdové účetnictví

Notifikace zasílané do datových schránek

Notifikace zasílané do datové schránky budou obsahovat údaje o zaměstnanci a jeho dočasné pracovní neschopnosti ve formě PDF souboru i XML souboru pro případné automatizované zpracování. Notifikace zasílané do datových schránek budou obsahovat všechny potřebné konkrétní údaje o DPN daného zaměstnance, tj. zaměstnavatel se z nich dozví stejný rozsah údajů jako ze současných papírových tiskopisů Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti a Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti.

Ukázky notifikací:

Notifikace zaslaná do e-mailové schránky

Notifikace zasílané do e-mailové schránky však budou z důvodu ochrany osobních údajů obsahovat oproti notifikacím do datové schránky pouze obecné upozornění, že prostřednictvím služeb ePortálu jsou pro zaměstnavatele dostupné nové informace.

WT100_Podcasty Dan Tržil3

Průvodce pro zaměstnavatele i externí účetní

K novým eNeshopenkám ČSSZ připravila podrobného průvodce. Zvlášť pro zaměstnavatele a zvlášť pro účetní firmy a daňové poradce zpracovávající mzdy jiným zaměstnavatelům. Zde získají informace i návod na využití nových služeb. V obou případech mohou získávat informace o DPN prostřednictvím VREP (APEP), zasíláním notifikací do datové schránky či do e-mailové schránky. Čtěte také: Nové eNeschopenky klepou na dveře, objevuje se první kritika

Účetní a daňové kanceláře aktuálně prověřují plné moci pro zastupování jejich klientů. Ne vždy se dostupné informace shodují. Jak zjistil server Podnikatel.cz, některé pobočky OSSZ externí účetní ujišťují, že postačí stávající generální plná moc. Jiné rovnou rozesílají nový tiskopis, kde je již uvedena i varianta pro eNeschopenky. Správný postup za Českou správu sociálního zabezpečení vysvětlila Jana Buraňová. Takzvaná generální plná moc je zpravidla postačující. Záleží ovšem také na tom, jak je formulována. Ujištění o tom, že postačuje, by tedy mělo být ideálně až po jejím prověření. Pokud některé OSSZ v návaznosti na znalost místních podmínek přistoupily k plošnému oslovování zaměstnavatelů či účetních firem, pro zjednodušení rovnou přikládají nový tiskopis, který je možno využít pro tyto účely.  Dodala, že vyplnění nového pověřovacího tiskopisu (nové vzorové plné moci) lze doporučit zejména v situacích, kdy původní plná moc je několik let stará – odstraní se tak jakékoliv případné pochybnosti o jejím rozsahu a zvýší tak právní jistota všech zúčastněných.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).