Hlavní navigace

Řidiči alternativních taxislužeb vyžadují úpravy zákona i modernizaci oboru

Jana Langerová

Pod taktovkou samotných řidičů alternativních taxislužeb různých platforem vzniká Asociace řidičů alternativních taxislužeb. Jaké jsou její cíle?

Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Cílem asociace je podpořit a spojit všechny řidiče alternativních taxislužeb a také přinést nový úhel pohledu do celospolečenské diskuze ohledně novelizace celého odvětví.

Podle předsedy přípravného výboru a řidiče Blahoslava Tesárka takové sdružení momentálně chybí a současné propojování řidičů v rámci samovolně vznikajících komunit nemá potřebnou sílu ani mandát pro jakákoli jednání. Celé odvětví jde velice rychle dopředu a málokdo ty změny vidí do takového detailu jako my. Dokážeme navíc k jednomu stolu přivést jak celoživotního taxikáře, který dnes jezdí pod dispečinkem i ‚aplikací‘, tak občasné řidiče. Všechny typy jsou potřeba a všichni mají k rozvoji taxikařiny co říci, vysvětluje Blahoslav Tesárek.

Asociace by již brzy ráda zastupovala stovky alternativních taxikářů, kteří momentálně jezdí s Uberem nebo Boltem, případně kombinují jízdu pod dispečinkem a některou z alternativních služeb. Otevřena chce být i případným novým provozovatelům a pomoci chce také v rámci sdílení svých zkušeností při postupné úpravě legislativy směrem k digitalizaci a modernizaci celého odvětví. Jedním z klíčových témat asociace je zjednodušení procesů pro udělení licence, například zrušení místopisných zkoušek v době aplikací a chytrých zařízení vybavených GPS navigacemi. 

Přečtěte si, jak to bylo se službou Taxify: Soud rozhodl: Taxify nesmí jezdit v Praze. Firma bude ale své služby nabízet dál

Asociace řidičů alternativních taxislužeb chce být konstruktivním partnerem pro státní a veřejnou správu, a to napříč regiony. Právě tady vidí jednu z velkých přidaných hodnot alternativních přepravců. Podle členů asociace se v posledních měsících nějak zapomnělo, že tu není jenom Praha, ale i ostatní města, kde mohou služby řidičů alternativních dopravců velmi dobře fungovat. Není důvod, proč by nemohly aplikace sloužit nejen obyvatelům Prahy, ale třeba Karlových Varů nebo Uherského Hradiště. K tomu je však třeba mít sjednocené podmínky napříč republikou, aby se řidiči mohli plynule přesouvat tam, kde mají zrovna poptávku, a pomohli tak zajistit v regionech stejně kvalitní a dostupné služby, jako má hlavní město, dodává Blahoslav Tesárek.

Sněmovna schválila kompromis

V úterý 25. června proběhlo jednání hospodářského výboru k novele silničního zákona, které se týkalo také taxislužeb. Hospodářský výbor Sněmovny podpořil novelu v podstatě v rozsahu, jak byla navržena, a Česká republika tak učinila další důležitý krok k tomu, aby se svou legislativou dohnala okolní země, jako je Slovensko a Polsko. kde již došlo ke schválení zákonů liberalizujících odvětví taxislužeb. 

Podle zástupců Asociace řidičů taxislužeb se jedná o kompromis, který je daleko od toho, jak by si zákon představovali, ale má šanci přinést rychlé narovnání trhu a vydělat by na tom podle nich měli všichni: od zákazníků, přes řidiče až po samosprávy. Velice vítají především vyřazení místopisných zkoušek, které považují za zbytečný relikt zatěžující městské úředníky. Jejich uvolněnou kapacitu rádi uvidíme v ulicích při kontrolách provozu a výkonů jednotlivých taxikářů, které jsou pro nás tou pravou cestou, jak ohlídat kvalitu tak, aby taxislužby nedělaly českým městům ostudu, ale naopak zlepšovaly jejich pověst, doplňuje Blahoslav Tesárek. 

Problematikou sdílené ekonomiky jsme se zabývali v článku Sdílená ekonomika typu Uber je v ČR právní problém. Jaké změny se chystají?

Asociaci přitom nejde o zrušení kontroly a pravidel v taxislužbě. Uznávají, že stejně jako mají řidičák, musí mít i živnost i pojištění. Vadí jim však chaotické a často úplně překroucené regulace a volají po sjednocení pravidel. Zároveň nepodceňují ani sílu jednotlivých platforem – v Česku Boltu a Uberu, pro které jezdíme. Kdo se v problematice orientuje, ten ví, jak rychle vyřadí z nabídky řidiče, kteří nesplňují jejich nároky. Což je velký rozdíl oproti jednání například některých dispečinků, uzavírá Tesárek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).