Hlavní navigace

Řidiči alternativních taxislužeb vyžadují úpravy zákona i modernizaci oboru

Pod taktovkou samotných řidičů alternativních taxislužeb různých platforem vzniká Asociace řidičů alternativních taxislužeb. Jaké jsou její cíle?
Jana Langerová 1. 7. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Cílem asociace je podpořit a spojit všechny řidiče alternativních taxislužeb a také přinést nový úhel pohledu do celospolečenské diskuze ohledně novelizace celého odvětví.

Podle předsedy přípravného výboru a řidiče Blahoslava Tesárka takové sdružení momentálně chybí a současné propojování řidičů v rámci samovolně vznikajících komunit nemá potřebnou sílu ani mandát pro jakákoli jednání. Celé odvětví jde velice rychle dopředu a málokdo ty změny vidí do takového detailu jako my. Dokážeme navíc k jednomu stolu přivést jak celoživotního taxikáře, který dnes jezdí pod dispečinkem i ‚aplikací‘, tak občasné řidiče. Všechny typy jsou potřeba a všichni mají k rozvoji taxikařiny co říci, vysvětluje Blahoslav Tesárek.

Asociace by již brzy ráda zastupovala stovky alternativních taxikářů, kteří momentálně jezdí s Uberem nebo Boltem, případně kombinují jízdu pod dispečinkem a některou z alternativních služeb. Otevřena chce být i případným novým provozovatelům a pomoci chce také v rámci sdílení svých zkušeností při postupné úpravě legislativy směrem k digitalizaci a modernizaci celého odvětví. Jedním z klíčových témat asociace je zjednodušení procesů pro udělení licence, například zrušení místopisných zkoušek v době aplikací a chytrých zařízení vybavených GPS navigacemi. 

Přečtěte si, jak to bylo se službou Taxify: Soud rozhodl: Taxify nesmí jezdit v Praze. Firma bude ale své služby nabízet dál

Asociace řidičů alternativních taxislužeb chce být konstruktivním partnerem pro státní a veřejnou správu, a to napříč regiony. Právě tady vidí jednu z velkých přidaných hodnot alternativních přepravců. Podle členů asociace se v posledních měsících nějak zapomnělo, že tu není jenom Praha, ale i ostatní města, kde mohou služby řidičů alternativních dopravců velmi dobře fungovat. Není důvod, proč by nemohly aplikace sloužit nejen obyvatelům Prahy, ale třeba Karlových Varů nebo Uherského Hradiště. K tomu je však třeba mít sjednocené podmínky napříč republikou, aby se řidiči mohli plynule přesouvat tam, kde mají zrovna poptávku, a pomohli tak zajistit v regionech stejně kvalitní a dostupné služby, jako má hlavní město, dodává Blahoslav Tesárek.

Sněmovna schválila kompromis

V úterý 25. června proběhlo jednání hospodářského výboru k novele silničního zákona, které se týkalo také taxislužeb. Hospodářský výbor Sněmovny podpořil novelu v podstatě v rozsahu, jak byla navržena, a Česká republika tak učinila další důležitý krok k tomu, aby se svou legislativou dohnala okolní země, jako je Slovensko a Polsko. kde již došlo ke schválení zákonů liberalizujících odvětví taxislužeb. 

Podle zástupců Asociace řidičů taxislužeb se jedná o kompromis, který je daleko od toho, jak by si zákon představovali, ale má šanci přinést rychlé narovnání trhu a vydělat by na tom podle nich měli všichni: od zákazníků, přes řidiče až po samosprávy. Velice vítají především vyřazení místopisných zkoušek, které považují za zbytečný relikt zatěžující městské úředníky. Jejich uvolněnou kapacitu rádi uvidíme v ulicích při kontrolách provozu a výkonů jednotlivých taxikářů, které jsou pro nás tou pravou cestou, jak ohlídat kvalitu tak, aby taxislužby nedělaly českým městům ostudu, ale naopak zlepšovaly jejich pověst, doplňuje Blahoslav Tesárek. 

Content_temata

Problematikou sdílené ekonomiky jsme se zabývali v článku Sdílená ekonomika typu Uber je v ČR právní problém. Jaké změny se chystají?

Asociaci přitom nejde o zrušení kontroly a pravidel v taxislužbě. Uznávají, že stejně jako mají řidičák, musí mít i živnost i pojištění. Vadí jim však chaotické a často úplně překroucené regulace a volají po sjednocení pravidel. Zároveň nepodceňují ani sílu jednotlivých platforem – v Česku Boltu a Uberu, pro které jezdíme. Kdo se v problematice orientuje, ten ví, jak rychle vyřadí z nabídky řidiče, kteří nesplňují jejich nároky. Což je velký rozdíl oproti jednání například některých dispečinků, uzavírá Tesárek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).