Hlavní navigace

Růst e-commerce kopíroval vlny covidu, říká šéf Heureky

26. 5. 2021
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Růst e-commerce v minulém i letošním roce kopíroval koronavirové vlny, se kterými bylo spojené uzavírání obchodů, upozornil Tomáš Braverman, šéf Heureka.cz.

Podobně jako při první vlně v loňském roce reagovali čeští spotřebitelé i ohledně platebních metod a odvrátili se od své oblíbené dobírky. Už při druhé podzimní vlně nicméně “byli imunní” a dobírka získala zpět své výhradní postavení, které si drží dodnes. I to zaznělo na včerejším E-Business Foru, které se netradičně uskutečnilo online.

Jak e-commerce kopírovala pandemické vlny

E-Business Forum 2021 tradičně zahájil šéf Heureka.cz Tomáš Braverman s příznačným tématem E-commerce v době koronakrize. Hned na začátku Braverman ukázal, jak vývoj e-commerce loni a letos prakticky kopíroval epidemické vlny a s nimi spojená opatření, samozřejmě pak hlavně uzavírku kamenných obchodů. Loni na jaře, podobně jako u samotné epidemie, šlo v porovnání s podzimem a letošním březnem a dubnem jen o “vlnku”. Oproti tomu v listopadu 2020 a březnu 2021 vzrostla e-commerce meziročně skoro dvojnásobně.


Autor: Heureka.cz, podle licence: Rights Managed

Bez zajímavosti nebyl ani vývoj podílu nejoblíbenějších platebních metod. Jak upozornil Braverman, také zde lidé loni při první vlně zareagovali a od tradiční dobírky se odklonili k platbě kartou online, která v květnu loňského roku měla dokonce 50% podíl (dobírka se propadla na 15 %). Postupně se však začali spotřebitelé k dobírce vracet a od října 2020 je dobírka opět dominantní platbou, i když už jen těsně nad platbou kartou online. Nic na tom nezměnily ani další dvě velké epidemické vlny.

Také jednotlivé segmenty e-commerce většinově kopírovaly uzavření obchodů, ale našly se i výjimky. Například doplňky auto moto nebo hobby segment se loni na jaře propadl. V prosinci se zase propadl segment kosmetiky a zdraví. Velký vzestup zaznamenaly ve všech vlnách sice sexuální a erotické pomůcky, jak ale podotkl Tomáš Braverman, na jaře hrály prim v tomto segmentu především dezinfekční prostředky na sexuální pomůcky, jelikož šlo o nedostatkové zboží. V prvním kvartále letošního roku zase nejvíce rostla jízdní kola a chytré hodinky.

Co se týče výhledu pro letošní rok, Tomáš Braverman očekává, že e-shopy nečeká lehký rok. Loni totiž e-commerce značně akcelerovala a kamenný retail si zřejmě část svých tržeb letos ukrojí zpět.

V krizi si připravte všechny možné scénáře

Pod pokličku řešení krizí, nejen covidových, v Alza.cz nechal účastníky konference nahlédnout Tomáš Havryluk, místopředseda Alza.cz. První velkou krizí prošla Alza.cz už v roce 2002, kdy skončil její holešovický sklad pod vodou. Obchod se nicméně podařilo během 4 dnů opět zprovoznit. Tomáš Havryluk obecně doporučuje především nepodcenit přípravu a dělat i krizové nácviky, přestože vám mohou přijít trapné. Zkusil jsem takto jednou v noci dostat se do serverovny, musel jsem lézt přes plot, vevnitř nebylo světlo a ještě jsem se do ní nedostal, protože vchod byl zabarikádovaný nějakými věcmi, dal příklad Havryluk.

Při nastalé krizi je nutné dívat se na problém statisticky, přijmout určitou míru rizika, jelikož nesmí dojít k rozhodovací paralýze, a snažit se riziko naopak eliminovat tam, kde je to možné. Stejně tak je nutné krizi oficiálně ohlásit a dobře komunikovat. Vždy je podle Havryluka lepší dát nějaký časový odhad trvání krize, i kdyby měl být široký, než mlčet či říct, že nevím. V oblasti komunikace se Alze také vyplatilo, aby lidé z vedení předtím, než rozešlou e-mail všem zaměstnancům, jej nejprve poslali ostatním manažerům a ti se na něj podívali.

Podle Tomáše Havryluka je při krizi rovněž důležitá představivost a propracovat jednotlivé scénáře, co se všechno může stát. Jak doplnil Havryluk, takto na začátku při koronavirové epidemii připravili jak scénář, dle kterého budou muset na čas úplně zavřít a propouštět, tak ten, dle kterého naopak porostou a budou muset nabírat lidi. Havryluk také doporučuje postup “stop – think – act”, tedy se při nastalé krizi nejprve zastavit, klidně si zajít na kafe do kuchyňky, zapřemýšlet a teprve poté konat.

CHP21_temata tip

U krizí Tomáš Havryluk připomněl ještě jednu důležitou věc, musí být ve firmě někdo, kdo nejen krizi řeší, ale kdo má i trpělivost vydržet do konce a krizi vyřešit. Jinak se snadno může stát, že z desetiminutové čekací doby na zboží se jeden týden stane dvacetiminutová a další týden je již 20 minut standardem, který nikdo neřeší.

Loňská jízda na horské dráze

Jako jízdu na horské dráze označila loňský rok Simona Kijonková, zakladatelka a CEO Packeta Group (Zásilkovny). Na začátku kvůli nejistotě a uzavírce obchodů, a tudíž i výdejních míst, sice Zásilkovna klesla o 30 %, nakonec ale po otevření obchodů vzrostla o 160 %. Simona Kijonková připomněla Darwinův citát o tom, že nepřežijí ti nejsilnější, ani ti nejinteligentnější, ale ti, co se umí nejlépe přizpůsobit. A loňský rok byl, co se týče přizpůsobování, opravdu náročný, jelikož Packeta působí v řadě zemí světa, kde platila různá opatření, která se navíc neustále měnila. Nebylo tak výjimkou, že kamion vyjel ze skladu a než řidič dojel na hranice země, už byla v platnosti jiná omezení a on například nemohl do sousední země.

Navzdory všem problémům se skupině Packeta podařilo nicméně v cizině úspěšně byznys rozvíjet a například v Řecku meziročně vyrostla o 6000 %. Na domácí scéně se zase uchytily tzv. Z-BOX, obdoba Alzaboxů, které jsou ale instalovány i v malých obcích do tisíce obyvatel.

Mall poprvé v zisku

Za úspěšný označil loňský rok i CEO skupiny MALL Group, provozovatele e-shopu Mall.cz, Jan Hanuš. MALL Group meziročně zvýšila obrat o 26 % na 20,7 miliardy Kč, počet objednávek vzrostl o 31 % na 14 milionů a skupina tak díky tomu loni poprvé skončila v zisku. Podíl na pozitivních hospodářských výsledcích měla jak pandemie koronaviru, která přinesla zvýšený zájem o e-commerce, tak přerod Mall.cz v tržiště nebo dobré výsledky na zahraničních trzích.

Covid-19 samozřejmě přispěl k našemu růstu, ale rozhodně nebyl hlavním důvodem našeho hospodářského zlepšení. Meziroční tempo růstu se oproti předchozím letům lehce zrychlilo, zásadním zlepšením ovšem prošla transakční ekonomika. Ozdravili jsme téměř všechny poměrové ukazatele, provedli důslednou revizi byznys modelu, zefektivnili logistiku a mimo jiné také vsadili na růst našeho tržiště, což je model prodeje, který nám dává obrovský smysl a v mnoha segmentech je pro nás jednoznačně efektivnější, uvedl Jan Hanuš.

Čtěte více na Lupa.cz: MALL Group se loni dostala do zisku, odbavila 14 milionů objednávek

Kupředu šla i logistika

V dopoledním bloku pak vystoupil ještě Tomáš Vala, CEO firmy SIKO koupelny & kuchyně, který mluvil o těžkostech, které provázely firmy na cestě za digitální transformací, a také o tom, jak omnichannel přispěl v době „koronavirové krize“ k finanční stabilitě firmy. Ondřej Krátký, CEOLiftago, zase přispěl svým příspěvkem o Real-time sdílené logistice a Martin Marek, šéf logistické firmy DoDo, o důležitosti logistiky, především pak logistiky v režimu poslední míle. Před Martinem Markem ještě představil svoji vizi e-commerce, která vede přes spojení sil, platformy a propojitelná řešení, Jaroslav Řasa, zakladatel Abra Software.

Od udržitelnosti k marketingovým nástrojům

V první odpolední části si účastníci mohli poslechnout zkušenosti Košík.cz, jak naslouchá zákazníkům, kteří jsou designéři změny k udržitelnosti, výrobce obuvi Vasky trade, který sází na kvalitu a udržitelnost podnikání, či Econea.cz, která má udržitelnost v samotné esenci podnikání. Druhý odpolední blok se zaměřil na práci se zákazníky a s příspěvky vystoupili zástupci Shopsys či Notino. Poslední část se zabývala měřením marketingových aktivit a představením nástrojů pro plánování a řízení nejen marketingových aktivit.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).