Hlavní navigace

S bylinkami, alkoholem nebo antioxidanty. Jaké jsou další zmrzlinové novinky?

10. 8. 2022
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Oslovili jsme výrobce zmrzliny, abychom zjistili, jak se jim daří, jaké příchutě si připravili na letošní rok a jaké patří mezi ty nejoblíbenější.

Výrobci a prodejci zmrzlin jsou závislí na počasí i na turistickém ruchu. Navíc je ovlivňuje také současná situace spojená se zdražováním a rostoucí inflací. Přesto přicházejí stále s novými příchutěmi a osvěžují své zákazníky.

Co se dozvíte v článku
  1. Léto vypadá pozitivně
  2. Jsou Češi ochotni utrácet za zmrzlinu?
  3. Každý výrobce má nějaký unikát
  4. Ochlaďte se nabídkou zmrzliny v naší galerii
  5. V příchutích vede slaný karamel

Léto vypadá pozitivně

Podle Kateřiny Liška Zemanové z Kaznějovského zmrzlinářství je tato sezona složitější kvůli zvyšování cen. Monika Pavlisová jako zakladatelka značky Zmrzka Belleza a provozovatelka Nanukárny v Pardubicích uvádí, že letos se jim zmrzlina dobře prodává zejména na food festivalech a jiných společenských gastro akcích. Je vidět, že se lidé na tyto akce po delší odmlce hodně těšili a jsou stále ještě ochotni za toto letní osvěžení utrácet. Na druhou stranu jsou o dost menší tržby v běžných všedních prázdninových dnech ve městě, kde mají svá stálá prodejní místa. Jistě to souvisí se dvěma faktory, jednak s touhou lidí o prázdninách vycestovat, dokud mohou, a tak se město spíše vylidňuje a zmrzka se již tak dobře neprodává jako v prvních jarních dnech, kdy lidé ještě chodili do práce a do školy, a pak také s tím, že se již delší dobu drží teploty na vysokém stupni a lidé jsou raději než ve městě u vody nebo kdekoli jinde v chládku než na rozpálených městských ulicích, popisuje dále s tím, že zmrzlina se nejlépe prodává při teplotách kolem 24 stupňů. Také v Tomivo gelato by si přáli konstantní teplotu 25 stupňů Celsia. Počasí člověk neporučí. Tak až na nějaké výkyvy se dá považovat léto za dobré, říká Tomáš Mrkos.

Branko Bogdanović z Gelarto na Karlštejně hodnotí kladně obzvlášť předsezónu, která v posledních dvou letech kvůli covidu skoro neexistovala. Podle něj je ulehčení vrátit se na před-covidovou dobu, kdy nemuseli celou sezonu dohánět v červenci a srpnu, což bylo nemožné. Patrný je ale v letošním červenci úbytek vnitrostátních turistů, na rozdíl od minulých dvou letech, ale je i větší počet zahraničních turistů, doplňuje. Také Lukáš Bartoš, obchodní ředitel divize Zmrzlina z Adria Gold, uvádí, že Češi po dvou covidových letech navzdory zvyšujícím se cenám úplně všeho odjeli na dovolenou do zahraničí a tuzemští prodejci tento propad registrují. Léto prozatím hodnotíme velmi pozitivně, i když v porovnání s loňským rokem ten nárůst v prodejích není tak významný. Přesto zaznamenáváme meziroční růst prodejů o nižší desítky procent, dodává.

Jsou Češi ochotni utrácet za zmrzlinu?

Jak jsme psali, prodejci zmrzliny upozorňují, že lidé jsou letos opatrní při utrácení a raději si dopřejí častější, ale menší porce. Podle Tomáše Mrkose se zdražováním přišel mírný úbytek a není to tak, že by lidé přestali chodit, ale nějaké šetření už zřejmě začalo. Vyhlídky na příští rok nejsou ale dobré, nikdo zatím neví, co bude, a už tento rok se potýkáme s výpadky dodávky surovin a hlavně jejich několikanásobným zdražením, což už ani nelze promítat do finálního produktu, popisuje. I Kateřina Liška Zemanová zmiňuje, že lidé šetří a utrácejí méně.

Podle Lukáše Bartoše si Češi samozřejmě rádi dopřávají kvalitní zmrzlinu, což vidí na jejich prémiových zmrzlinách. Největší změna je asi v četnosti nákupů. Zkrátka lidé nekupují zmrzlinu tak často, ale rádi si dopřejí dražší a kvalitnější, upřesňuje. Josef Pechal ze zmrzlinářství Mia Gelato si myslí, že všude na světě včetně Česka jsou lidi ochotní zaplatit za kvalitu a porci odpovídající ceně. Podobně i Branko Bogdanović má dojem, že Češi jsou každým rokem vybíravější zákazníci, kteří si za kvalitu připlatí a ocení je, což je pro ně jenom dobře. Myslím si, že jsou Češi ještě stále za tuto letní pochoutku a osvěžení ochotni utrácet a dopřát si klidnou sladkou ledovou siestu, přidává se Monika Pavlisová.

Jak to máte s nákupem zmrzliny?

Každý výrobce má nějaký unikát

Ve Zmrzka Belleza letos zařadili novou příchuť „borůvka s levandulí“, kterou je výborný borůvkový sorbet z lesních borůvek, obohacený o macerát ze sušené levandule. Monika Pavlisová uvedla, že se jim podařilo najít ten správný poměr byliny a borůvek tak, aby zmrzlina nebyla příliš silná, hořká, ale aby levandule krásně pohladila, zjemnila a doladila chuť borůvek. Letos také zařadili zmrzliny z čerstvého sezónního ovoce, přímo od místních pěstitelů jako například zmrzlinu malinovou, zelené jablko, angreštovou nebo ostružinovou. V horkých dnech jde dobře na odbyt zmrzlina okurková s čerstvou mátou a čerstvými citróny. Na jednom z festivalů patřila mezi nejoblíbenější příchuť, která se prodala rychlostí blesku, zmrzlina alkoholová – prosecco s jahodami, doplňuje. Kaznějovské zmrzlinářství má unikátní řadu low carb zmrzlin, kde není přidán cukr, ale erythritol, tedy přírodní sladidlo. Zákazníci tak mohou mlsat bez výčitek.

U Adria Gold je specifická točená zmrzlina Extra Fruit, a to v tom, že zatímco normálně se dělají točené zmrzliny z prášku, její základ se vyrábí vařením ovoce ve vakuu. Následná ovocná složka ve zmrzlině pak díky této metodě tvoří 70 %, což je u točené zmrzliny něco jedinečného. Dále dělají například Valašský Frgál nebo moravský meruňkový koláč. V Tomivo gelato je unikátní slaný karamel s arašídovým máslem, se kterým vyhráli nejlepší zmrzlinu na Gelato Festival Czech Republic ještě před covidem v roce 2019.

Výjimečných zmrzlin je víc a každá má své publikum. Například maková, čokoládový sorbet, děláme také alkoholové zmrzliny prosecco s jahodami, baileys apod. Zajímavá bude letošní novinka, kterou budeme dávat v srpnu: citron s yuzu, popisuje Tomáš Mrkos. U Mia Gelato je zajímavý řecký jogurt s maracujou nebo tvaroh s čokoládou – Tvarohový Míša.

V Gelarto zrovna teď, jako první v ČR a podle Branka Bogdanoviće i na světě, začali vyrábět zmrzlinu, která obsahuje denní dávku antioxidantu. Jedná se o to, že do zmrzliny přidali LAROSA bylinný komplex, který se získává know-how patentovaným procesem protiproudé hydrosolové extrakce (CHE) z čerstvých rostlin z čeledi Lamiaceae, jako je šalvěj, máta, tymián, bazalka, levandule, rozmarýn, ale také fenykl, meduňka a oregano z oblasti Istrie (Terra Magica). Hlavní složkou těchto bylinných komplexů je pak kyselina rozmarýnová, která působí při neutralizaci volných radikálů, způsobující oxidační stres a poškození buněk a její antioxidační aktivita je výrazně silnější, než je tomu například u vitaminu E. Zmrzlina je přitom krásně nadýchaná a má méně sladkou chuť. S jednou porcí dostanete denní dávku antioxidantu a nejenom to, takto připravené jídlo (nejen zmrzlina) vám vrací energii a nebere ji, vysvětluje dále Branko Bogdanović.

Brand24

Ochlaďte se nabídkou zmrzliny v naší galerii

V příchutích vede slaný karamel

Podle Lukáše Bartoše je u nich zájem o zmrzliny jako šmoulová, pistáciová a celou řadu ovocných zmrzlin s tím, že nejvíce se prodávají stálice typu čokoláda, vanilka a jahoda. V posledních letech je pak stálicí slaný karamel, který je mezi zákazníky jedním z nejoblíbenějších. My jsme trochu konzervativní národ a chvíli nám trvá, než se odhodláme zkoušet nové příchutě. Kdybych měl tu odpověď shrnout, tak největší zájem je o tradiční příchutě, ale zároveň začínají být Češi odvážní a zkouší i jiné příchutě, dodává. Josef Pechal zmiňuje jako nejoblíbenější příchuť slaný karamel a podobně v Kaznějovském zmrzlinářství je vlajkovou lodí slaný karamel, který vede už 5 let.

U nás mezi nejoblíbenější patří kinder čokoláda – zmrzlina z kakaa, která je prolévaná bílou a lískooříškovou čokoládou a v závěsu je pistácie a teď hodně populární slaný karamel. Z ovocných pak jahoda a mango sorbet, vyjmenovává Tomáš Mrkos. Branko Bogdanović by v předsezoně a po sezoně řekl jako nejoblíbenější zuppa inglese con balsamico, cheesecake, stracciatellu s kozím mlékem a pistácii, kterou dělají z iránských pistácií. V letních měsících marango (maracuja s mangem), dračí ovoce, citron s levandulí, černý bez, ale i ostatní zmrzliny, které připravují ze sezonního ovoce, jako jsou borůvky, angrešt, višně atd. Za dobu karlštejnského vinobraní je ale bestseller burčáková, uzavírá.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).