Hlavní navigace

Samy banky ještě neznají podrobnosti COVID III. Radí však klientům jednat rychle

14. 5. 2020
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
COVID III je další program, který má pomoci podnikatelům a firmám postiženým koronavirovou epidemií. Jeho spuštění se očekává v řádu dní.

Do programu se opět zapojí většina tuzemských komerčních bank a žádosti budou klienti podávat přímo jim. 

Vše vyřeší jedna žádost

Minulé programy byly spouštěny pod časovým tlakem a z toho plynuly chyby v přípravě žádostí a mnohdy podnikatelé nestihli časově napjaté termíny pro jejich podání. V tomto novém programu vláda zabezpečila skutečně dostatečný objem peněz, který by měl všechny žadatele bez problémů uspokojit. Klienti nemusí mít tudíž obavu, že by alokace byla vyčerpána v řádech minut nebo několika hodin, dodává Zuzana Filipová, Head of Communication and CSR z MONETA Money Bank.

Navíc dojde k rozdělení prostředků mezi zúčastněné banky na základě jejich podílu na financování cílového segmentu a o alokaci úvěrů pod záruky bude rozhodovat podle daných pravidel sama banka poskytující financování. „Žadatel tedy nebude muset zpracovávat žádost o záruku, podávat ji u ČMZRB a paralelně žádat o úvěr. Vše bude vyřízeno na jednom místě jednou žádostí u úvěrující banky. Proces tak bude pro žadatele jednodušší a může se opřít o radu svého bankovního poradce,“ vysvětluje František Bouc z tiskového centra České spořitelny

Zažádat o financování provozních potřeb z programu Covid III se zárukou Českomoravské záruční a rozvojové banky budou moci právnické osoby a fyzické osoby podnikatelé z celé České republiky s maximálně 500 zaměstnanci. 

Další informace najdete v článku Blíží se spuštění programu Covid III. Pomoci se dočkají také pražské firmy 

Banky čekají na podrobnosti

V rámci záručních programů Českomoravské záruční a rozvojové banky spolupracovalo téměř 20 tuzemských bank. Ty, které se zapojily, v tom plánují pokračovat i v dalších programech. Například Česká spořitelna a ČSOB se přímo podílí na přípravě tohoto programu. Ostatní jsou pak připraveny se do programu zapojit, stejně jako do předchozích programů COVID. Stejně jako i jiné banky se chceme připojit k programu COVID III a tím tak pomoci našim klientům překlenout těžké období se vzniklou situací, říká Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank

Co se týče podrobností o programu, byli zástupci bank skoupí, protože na ně sami čekají. Detaily tohoto programu ještě neznáme, a proto nemůžeme komentovat jeho případné parametry, doplňuje Luboš Janoušek, ředitel firemního bankovnictví Equa bank. Podobně je na tom také Jakub Heřmánek, tiskový mluvčí Fio banky: „Zatím neznáme přesné podmínky a pravidla tohoto programu, vyčkáme tedy na finální podobu smluv.“ Přesné detaily, v čem konkrétně se bude COVID III oproti předchozím programům lišit, neznají ani v Raiffeisenbank nebo v MONETA Money Bank, jak serveru Podnikatel.cz potvrdili jejich zástupci. 

Klienti, jednejte včas

Podle Jakuba Tomaštíka, ředitele ČSOB EU Centrum, by program COVID III měl odstranit zásadní nedostatky programu COVID II v podobě omezených zdrojů a náročné administrativní zátěže spojené s žádostí o záruku. Jakub Heřmánek v této souvislosti uvádí, že se v minulých případech například stalo, že žadatelé zaškrtli u ČMZRB, že žádají o úvěr místo záruky. Podle Lucie Brunclíkové, ředitelky komunikace a marketingu z Banky CREDITAS, je důležité dodržovat určení těchto prostředků, které lze použít pouze na provozní účely (např. mzdy, nájemné, náklady na energie a další provozní položky). Úvěr v rámci COVID II nelze využít na investice či refinancování jiných úvěrů. Důležité je i regionální členění, protože program není určen na realizaci projektů na území hlavního města Prahy, dodává.  

O programu COVID II jsme psali v článku Úvěr COVID II se rychle vyčerpal, přidaly se ale další miliardy a opět lze žádat

I když tedy banky neznají podrobnosti, shodují se na radě jednat s předstihem, díky tomu se vyhnou zbytečnému stresu a časovému presu v době vyhlášení programu COVID III. Pravidelně a s předstihem projednávejte možnou formu financování se svojí bankou na základě aktuální situace, neboť banka bude zkoumat schopnost splácet poskytnutý úvěr u každého žadatele individuálně, dodává Luboš Janoušek. 

Banky tedy budou samy hodnotit, zda žadatel splňuje kritéria pro získání záruky a následně klientovi záruku přidělí. Klienti mohou vše konzultovat se svým bankéřem a případné chyby ve formulářích nebude problém opravit společně, doplňuje Petr Plocek. Ten navíc klientům doporučuje sledovat internetové stránky ČMZRB, kde naleznou veškeré bližší informace v reálném čase.

skoleni_15_4

Kdy čekat peníze?

Poskytování úvěrů bude spojeno přímo i s rozhodnutím o záruce a proces bude probíhat prakticky kontinuálně. Bezprostředně po poskytnutí nutných dokladů bude následovat schvalovací proces, který plynule přejde k podpisu úvěrové smlouvy, doložení nutných podmínek čerpání a načerpání úvěru. Prodleva způsobená čekáním na schválení a vystavení záruční listiny v tomto procesu odpadá, popisuje František Bouc.

Cílem bank bude, aby finance obdržel klient po schválení v co nejkratší možné době. Konkrétní termíny nelze v tuto chvíli stanovit, jelikož každou žádost posuzujeme individuálně a též samotný program COVID III ještě může doznat změn, podotýká Jiří Procházka, ředitel oddělení Korporátní bankovnictví Expobank CZ. Za předpokladu, že klient bude s bankou spolupracovat a bude mít k dispozici všechny potřebné podklady pro čerpání úvěru, peníze na podnikatelský účet může obdržet v řádech jednotek dnů, prozrazuje závěrem Tomáš ZavoralRaiffeisenbank.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).