Hlavní navigace

SEO v roce 2020? Žádné zásadní novinky se neočekávají

Jana Langerová

SEO neboli optimalizace webu pro vyhledávače se skládá z mnoha zásadních kroků, které se prakticky ani v roce 2020 nebudou měnit.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Základním cílem vyhledávačů je poskytnout uživatelům informace, které skutečně hledají. To znamená, že obsah webu musí být pro uživatele relevantní, dobře čitelný a zajímavý. 

Co přinesl letošní rok?

Jednou z nejzásadnějších novinek v tomto roce byla aktualizace algoritmu Googlu, známá pod názvem June 2019 Core Update. Ta celkem zásadně zamíchala s pozicemi spousty webů ve vyhledávání. Tato aktualizace pomohla zvýšit pozici ve vyhledávání webů, u kterých byla zřejmá dlouhodobá péče o obsah a budování autority webu, doplňuje Martina Rosenkrancová, copywriter a linkbuilder ze společnosti Seoconsult. Google také v březnu oznámil, že nepodporuje některé HMTL značky, které řeší označení stránkování kategorií, a komunita kolem SEO řešila, jak stránkování nastavovat. 

Podle SEO konzultanta Iva Kyliána se objevil zásadnější posun v zobrazování, respektive nezobrazování, úryvků obsahu z webů přímo ve vyhledávání s ohledem na autorská práva. Google pro potřeby řešení této situace rozšířil metatagy o možnost dát souhlas k přebírání. A také po letech změnil a doplnil význam zápisu nofollow u odkazů. Tomáš Pospíšil, SEO a online marketing specialista má zase dojem, že poslední dobou více spolupracuje s lidmi, kteří zodpovídají a vytváří obsah. Řeší s nimi, jak lépe poznat zákazníky a jejich obavy.

Tyto novinky můžete porovnat s těmi popsanými v článku Jak bude vypadat SEO v roce 2019? Odborníci radí, čemu věnovat pozornost

Na co je potřeba klást důraz?

Google stále u většího množství webů zavádí mobile-first indexování. Reaguje tím na zvětšující se podíl vyhledávání z mobilních zařízení na úkor počítačů. Chce uživatelům na mobilních zařízeních nabídnout jednak relevantní odpověď na to, co hledají, a také rozumnou funkčnost nabízených webů na mobilních zařízeních. Nemít web, který je přizpůsobený pro mobilní zařízení, je tak stále větší nevýhodou. V některých oblastech se ve větším prosazují weby postavené primárně pro použití na mobilních zařízeních, desktop je u nich až na druhé koleji (mobile-first weby), popisuje Martin Čtvrtníček, SEO specialista z firmy Besteto

Podle něj je stále větší důraz kladen na přehledně postavenou strukturu webu, aby uživatel co nejrychleji našel nebo na webu udělal, co potřebuje, a nemusel u toho příliš přemýšlet. Složitější proces snižuje šanci, že uživatel dokončí nějakou akci, jako je například objednávka. Weby a především e-shopy se tak více učí, jak pracovat s vyhledávacími dotazy, díky tomu dokážou upravit web tak, aby měl šanci se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na daleko větší počet vyhledávacích dotazů. V otázce zobrazování na větší množství klíčových slov jsou velkým tématem podrobněji členěné kategorie webu a pak parametrické kategorie, které dokážou pokrýt vyhledávací dotazy typu “kategorie + vlastnost. Díky nasazení parametrických kategorií dokážou i zavedené e-shopy zvýšit svou návštěvnost z vyhledávání často o desítky procent, doplňuje.

Tomáš Pospíšil vidí změnu v množství dat, která jsou dostupná skrze nástroje. Kromě statistik návštěvnosti máme více dat o změnách na webu a změnách v SERPu (výsledků vyhledávání). Některá data jsou dostupná i v reálném čase. To je pozitivní posun, je ale třeba se naučit rozlišovat a třídit tyto informace, upozorňuje. Současně je však stále těžší zaujmout a přivést uživatele na web. Souvisí to s tím, že lidé více využívají pro vyhledávání mobilní zařízení a mnoho informací se dozvědí přímo mezi výsledky. Když tedy do vyhledávače zadáte dotaz, stále častěji dostanete pole, kde je zodpovězen přímo váš dotaz. V USA je již téměř v každém případě odpověď vizuálně vytažena nad rámec organických výsledků vyhledávání. A toto posílení tzv. nultých pozic čekáme bezesporu i u nás. Není pak často nutné někde kliknout a pak zjistit, odkud informace pocházejí, vysvětluje Ivo Kylián. 

Podle Tomáše Pospíšila je tedy třeba více investovat do plánování a přípravy obsahu, protože odlišnost obsahu ocení uživatel i vyhledávač. V mnoha oborech již nestačí vytvořit dobré copy, ale je třeba mít výjimečnou formu i obsah. Proto spolupracují v týmu například markeťák, copywriter a designer. V každém případě poskytnout uživatelům kvalitní a přehledný obsah, který bude čitelný jak pro lidi, tak pro vyhledávače, doporučují vytvářet také v Seoconsult. Pokud se uživatelé na váš web budou rádi vracet, budou na něj odkazovat a zároveň bude váš web srozumitelný i pro vyhledávače, zlepší se i vaše pozice ve vyhledávání, dodává Martina Rosenkrancová. 

Ivo Kylián v této souvislosti ještě radí vrátit se a optimalizovat starý obsah, zejména vaše nejoblíbenější everygreen kousky. Představte si u nich hlavní otázku, na kterou každý článek nebo blog přispívá, a optimalizujte to. Mnoho lidí nemyslí na budování značky jako na způsob, jak pozitivně ovlivnit SEO. Ale rozhodně by měl. Branding vám dává autoritu a důvěru. Dvě věci, na které se vyhledávače dívají při určování pozic a viditelnosti vašeho obsahu, doporučuje.

Přečtěte si více o obsahu webu v článku Špatná navigace a nudné texty mohou pohřbít váš web

Jaké jsou trendy?

V SEO nejsou zásadní změny už řadu let a odborníci neočekávají, že by se na tom mělo něco měnit i v roce 2020. Přesto je třeba sledovat trendy a být na ně připraveni. Jak podotýká Tomáš Pospíšil, stále platí, že web je třeba vytvořit tak, aby byl přístupný jak lidem, tak i robotům. Pak je totiž téměř jedno, jestli použijeme ve vyhledávání textový řetězec, obrázek nebo hlasový pokyn, upřesňuje. 

Ptejte se odborníka v poradně Vše o úvěrech pro podnikatele
Jan Figlovský ČSOB
poradce pro podnikatelské úvěry

Hlasové i vizuální vyhledávání využívá čím dál více uživatelů, ale v České republice stále není příliš rozšířené. Například v USA hlasové vyhledávání velmi rychle nahrazuje klasické klávesnicové, a to zejména proto, že je rychlejší a pohodlnější. Větší zahraniční firmy tedy už s vizuálním (Google Lens, Pinterest Lens) či hlasovým vyhledáváním (Siri, Cortana, Google Voice Search) pracují. Počet vizuálních či hlasových vyhledávacích dotazů poroste i u nás, ale nepředpokládáme, že by klasické klávesnicové vyhledávání bylo na ústupu, myslí si Martina Rosenkrancová. Martin Čtvrtníček k optimalizaci webů pro voice search upřesňuje, že vylepšení webů jsou možná hlavně v oblasti správného a kompletního označení jednotlivých prvků webu strukturovanými daty. 

Martina Rosenkrancová dále zmiňuje stále rostoucí trend přístupu na webové stránky z mobilních telefonů. Než se tedy pustíte do SEO pro hlasové a vizuální vyhledávání, je nutné mít web optimalizovaný pro mobily, protože hlasové i vizuální vyhledávání bude probíhat právě z mobilních telefonů, doporučuje. Hlasové vyhledávání je již realitou – v mobilu můžete pokládat dotazy slovně a v prodeji jsou inteligentní reproduktory, které optimalizují výsledky na základě toho, co nejlépe funguje pro hlas. Limitem je zatím nepřipravenost těchto zařízení na češtinu a částečně i stud mluvit do přístroje na veřejnosti. Už při vytváření obsahu bude tedy nutné přemýšlet o otázkách, které mají uživatelé cílové skupiny a jak se ptají, doplňuje Ivo Kylián.

Vizuálnímu vyhledávání jsme se věnovali v článku Vyfotíte a nakoupíte v e-shopu. Jak s chytrou novinkou pracují online obchody? 

Diners Vánoce 2019

Proč novinky sledovat?

Na rozdíl od tisku či televize web návštěvníci vidí ve chvíli, kdy je zobrazen ve výsledcích vyhledávání. Vzhledem k tomu, že vyhledávače neustále aktualizují algoritmy a reagují na legislativní změny, bezpečnostní požadavky, technologické trendy a další, je třeba o změnách vědět a pružně na ně reagovat, dodává Martina Rosenkrancová. Souhlasí s ní i Ivo Kylián, podle kterého v SEO platí, že kdo je připraven, není překvapen. Proto je podle něj důležité čerpat nejen ze zkušeností ostatních specialistů z komunity, ale také naslouchat náznakům a doporučením, jež vychází přímo z řad pracovníků vyhledávačů. Každé doporučení se může jednou stát nutností. Naštěstí je spousta možností, jak se k informacím dostat. Od sociálních sítí, blogů až po množství lokálních setkání i mezinárodních konferencí, doplňuje.

Podle Martina Čtvrtníčka má většina klientských webů značné mezery v základní podstatě SEO, jako je zobrazovat se u co nejvíce relevantních vyhledávacích dotazů a u těch výrazů, na které se alespoň nějak zobrazují, se dostatečně zviditelnit. Dokud není na webu zvládnutá základní podstata, přijde mi kontraproduktivní ztrácet čas zapracováním každé novinky, spousta z nich nemá vliv nebo je jejich vliv minimální, podotýká. SEO má dlouhodobě prakticky stejné základní principy a stačí neklást překážky vyhledávačům, aby mohly web procházet a indexovat, pokrýt co nejvíce relevantních klíčových slov a tvořit lepší obsah než konkurence, aby se web zobrazoval dostatečně viditelně.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).