Hlavní navigace

Sezóna hotelů je v plném proudu. Má šanci vyrovnat covidové roky?

18. 8. 2022
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Hotelům pomalu končí hlavní prázdninová sezóna, která letos probíhá bez jakýchkoliv omezení. Jak se hotelům daří a čemu musí čelit?

Ukazuje se, že letos Češi chtějí hodně cestovat, a to především do zahraničí, ale také po tuzemsku. To může souviset jak s nedostupnými zahraničními zájezdy, tak například se šetřením. Do hotelů se navíc vrací i zahraniční hosté, ale přesto jejich situace není ještě ustálená.

Na základě dat z celorepublikového souhrnu všech plateb kartou přes terminály Global Payments, které tvoří aktuálně asi 10 procent z celkového objemu plateb, vyplynulo, že v červnu letošního roku utratili Češi za ubytovací služby přes terminály Global Payments o 18 procent více peněz než v červnu roku 2019 a objem plateb za ubytovací služby oproti období březen–duben vzrostl v období květen–červen o 33 procent. Podle ekonoma Ondřeje Stríbřského to ovlivňuje sezónní poptávka a také vyprodání zájezdů. Lidé, kteří se zprvu přikláněli k pořízení last-minute pobytů, jsou tak své plány nakonec nuceni změnit nebo je sami přehodnotí a zvolí kratší cesty po tuzemsku. V tom zase hrají roli zvýšené ceny pohonných hmot, doplňuje.

Návštěvnost by mohla být i vyšší

Ze statistik české hotelové sítě PYTLOUN HOTELS provozující třináct hotelů napříč republikou vyplývá, že v Praze se již počet zahraničních turistů vrátil na předcovidovou úroveň. Některé z pražských hotelů hlásí téměř 100% obsazenost, a to především zahraničních turistů. Ukázalo se, že Čechy letos v létě Praha příliš neláká, protože v hotelech této sítě se jich ubytovalo o 270 % méně než minulý rok ve stejném období. Pokud jde o regiony a hory, v našem případě tedy Liberec, Krkonoše a Krušné hory, poptávka a obsazenost je oproti minulému roku slabší zhruba o 10 %. Klientela je převážně česká a hosté přijíždějí v průměru na 1–2 noci. Přičítám to jednoznačně zájmu Čechů vyměnit tuzemskou dovolenou za zahraniční a cestovat letos v létě po dvou letech uzavření k moři, dodává Lukáš Pytloun, generální ředitel sítě PYTLOUN HOTELS.

Podle ředitele obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiřího Fontany je zájem především o městské hotely a o něco slabší byl zájem o horské resorty s obsazeností okolo 70 %. Poslední měsíce naznačují, že se vracíme k poptávce z roku 2019 i předpandemickým rokům obecně. Výjimkou je menší zájem o lázeňské hotely, kde je ten návrat pomalejší, což je způsobené tím, že poptávka po lázních v minulých dvou letech prakticky neexistovala, upřesňuje. Antonín Janský, ředitel hotelu LH Parkhotel Hluboká, potvrdil, že zaznamenali pokles návštěvnosti. Léto je pro nás vždy sezónou, takže obsazenost je vyšší než v zimních měsících. Jako každý manažer bych byla ráda, kdyby byla obsazenost ještě vyšší, přidává Michaela Kubátová, provozní Hotel Červený Mlýn Tišnov.

Zákazníci jsou náročnější

Loni jsme informovali o tom, že se podle některých provozovatelů měnilo chování hostů s tím, že měli vyšší nároky na kvalitu služeb v hotelech i jejich restauracích. To zaznamenal i Antonín Janský, podle kterého mají klienti hotelů více požadavků na rozsah a kvalitu služeb. Vladimír Röss z BabyHotelu Karolínka pro server Podnikatel.cz tehdy uvedl, že došlo k hromadnému přesunu vzorce hostů. Ti, kdo dříve jezdili k moři a do zahraničí, letos mnohdy zvolili dovolenou v Česku a možná někteří, kdo mnohdy zavírali oči před nedostatky hotelových rezortů různé kvality pro právě onu pomyslně přidanou hodnotu „moře“, jsou někdy v tuzemsku mnohem náročnější, popisoval.

S čím se hotely potýkají?

Michaela Kubátová říká, že hotelu jako takovému se daří dobře, ale bohužel vlivem covidu byli nuceni zavřít restauraci a ještě se jim nepodařilo sehnat nového nájemce. A kvůli zvýšení energií museli na neurčitou dobu uzavřít wellness. Ale věřím, že v řádu pár měsíců budeme mít všechny naše služby zase v provozu, doufá. Antonín Janský vyjmenovává, že se musejí potýkat s nárůstem cen energií, surovin a požadavků zaměstnanců na zvyšování mezd a také nedostatkem pracovních sil.

Konečně se dočkaly: Restaurace, hotely a cestovky dostanou kompenzace až 1,5 milionu Kč Přečtěte si také:

Konečně se dočkaly: Restaurace, hotely a cestovky dostanou kompenzace až 1,5 milionu Kč

Ceny zřejmě teprve porostou

Lukáš Pytloun zmínil, že v jejich hotelech v centru Prahy jsou, co se týče cen za pokoj, téměř zpět na cenách před covidem v regionech a na horách jsou na úrovni minulého roku, popřípadě o něco níže. K výraznějšímu zdražení cen pokojů jsme i přes razantní nárůst cen energií, surovin a nákladů na lidské zdroje zatím nepřikročili, potvrdil. Podobně jsou na tom i v Hotelu Červený Mlýn, kde ceny zatím ponechali stejné jako v minulém roce. Naopak v LH Parkhotel Hluboká bylo nutné zdražit. Nicméně ani toto zdražení není schopno pokrýt nárůst nákladů, podotýká Antonín Janský.

Vyrovnat covidové roky potrvá

Antonín Janský si nemyslí, že by letošní sezóna dokázala vyrovnat covidové roky a stejně to vidí i Michaela Kubátová s tím, že zákazníci se sice vrací, ale spíš je to pozvolným tempem. Podle Petra Dufka, hlavního ekonoma CREDITAS, mají za sebou služby další úspěšné čtvrtletí a daří se jim kompenzovat výpadek z doby covidu. Uvádí, že především HORECA těží z oživeného zájmu domácích i zahraničních hostů, ale reálně však ještě cestovní ruch stále výrazně zaostává za předcovidovými výsledky, i když nominálně jsou jeho tržby v důsledku vyšších cen už výrazně vyšší, a to zejména pokud jde o restaurace

Velkou neznámou podle něj však je, jak dlouho to vydrží, než tuzemské domácnosti a firmy nezmění pod tlakem extrémní inflace své dosavadní chování. Je totiž docela pravděpodobné, že na podzim s přicházejícími novými zálohami za energie část spotřebitelů zreviduje své výdaje na volný čas a jiné zbytné aktivity. Po relativně bezstarostném dovolenkovém létě může přijít úsporný podzim, uzavírá.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).