Hlavní navigace

Slibují zboží se slevou, markují ale plnou cenu. Které řetězce často podvádějí?

Jana Knížková

Česká obchodní inspekce apeluje na spotřebitele, aby si po nákupu ve slevách kontrolovali účtenku. Ne vždy totiž obchodník slibovanou slevu dodrží.

Doba čtení: 1 minuta

Nakupovat zboží ve slevě je vždy lákavé. Stává se však celkem často, že avizovaná cena je ve finále úplně jiná. Na nekalou praktiku obchodníků upozorňují sami spotřebitelé. Z dosavadních poznatků České obchodní inspekce vyplývá, že spotřebitelé poukazují především na nesprávné účtování cen výrobků v rámci slevových akcí, uvádí ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Právě inspektoři České obchodní inspekce vyrazili od začátku roku do konce března na 1620 kontrol. Právní předpisy byly ze strany obchodníků porušeny ve 723 případech, což je 44,6 %. Z 277 pochybení se týkalo právě nedodržení poctivosti prodeje – např. správné účtování. Naši inspektoři se setkali i s takovými případy, kdy rozdíl účtovaných cen činil až 130 korun v neprospěch spotřebitele, dodává Bezecný.

Mohlo by vás zaujmout: I lidé pod 18 let už mohou být kontrola, ČOI začala využívat mladistvé figuranty

Slevové akce bývají zpravidla hodně ošemetné. Obchodníci v souvislosti s nimi účtují cenu zboží, která neodpovídá avizované slevě. Při kontrolách byly však zjištěny i další prohřešky, kterými byl porušen zákon o ochraně spotřebitele. Prodejci například neinformovali spotřebitele v souladu s cenovými předpisy, tzn. o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Často šlo o případy, kdy spotřebitel nebyl řádně seznámen s konečnou cenou. V několika případech prodejce nevydal doklad při zakoupení výrobku. 

Kteří prodejci patří mezi největší hříšníky?

Nejvyšší pokuty byly v tomto období pravomocně uloženy společnosti Tesco, jednalo se o 13 pokut v celkové výši 3 835 000 Kč. Řetězci Penny Market bylo uloženo 8 pokut ve výši 2 540 000, společnosti Ahold 6 pokut ve výši 1 777 000 Kč. Ve všech případech společnosti opakovaně při slevách nedodržovaly zákon o ochraně spotřebitele, která např. ukládají prodejcům správně účtovat nebo spotřebitele řádně seznámit s konečnou ceny výrobků, uzavírá Bezecný. .