Sociální kapitál je klíčem k inovacím. Jak ho ve firmě budovat?

11. 10. 2024
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Je stále patrnější, že firmy s velkým sociálním kapitálem mají výhodu, protože jsou to právě mezilidské vztahy uvnitř i vně firmy, které jsou motorem inovací.

Sociální kapitál je zdrojem, který se dnes firmám vyplácí více než kdy jindy. Chtějí inovovat, digitalizovat, využívat AI a další moderní technologie, jenže bez vzájemné důvěry a ochoty spolupracovat na změnách je obtížné čehokoliv dosáhnout.

Co se dozvíte v článku
  1. Role interních vazeb může být dvojsečná
  2. Co je to ambidexterita?
  3. Jak tedy sociální kapitál ve firmě podpořit?
  4. Důležitá je také síť kontaktů
  5. Anketa

Role externích vazeb v podpoře digitalizace je zřejmá. Čím více lidí a obchodních partnerů známe, tím větší máme přístup k informacím, technologiím, příležitostem a trendům. Nová studie z Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze potvrdila, že firmy s bohatou sítí externích vazeb dokážou efektivně digitalizovat své procesy. Není tedy divu, že odborná literatura se jednoznačně shoduje na tom, že silné externí vazby podporují schopnost reagovat na změny, inovovat a uspět na trhu.

Role interních vazeb může být dvojsečná

Na jednu stranu je zřejmé, že firmy, které mají vybudovanou kulturu důvěry a spolupráce, dokáží snadněji přijímat technologické změny. Pokud jsou zaměstnanci zvyklí spolu otevřeně a často komunikovat, sdílet nápady a navzájem si pomáhat, jsou ochotnější správně uchopit a využít nové technologie. Tento lidský faktor je často tím, co rozhoduje o úspěchu nebo neúspěchu digitálních projektů.

Na druhou stranu ale přílišná důvěra a těsnost vazeb může vést k určitému zahledění do sebe. Pokud jsou zaměstnanci „příliš spolu“, je pravděpodobnější, že mají stejné kontakty a podobné zkušenosti. To může omezit schopnost firmy vnímat externí příležitosti a nové trendy. Možná právě kvůli tomu již zmíněná studie nenalezla přímý vliv interního sociálního kapitálu na digitalizaci firem. Našla však jiný mechanismus, jakým sociální kapitál podporuje inovace – a tím je tzv. ambidexterita.

Co je to ambidexterita?

V běžném životě tento pojem označuje schopnost využívat pravou i levou ruku stejně obratně a bezpochyby se při určitých činnostech jedná o výhodu. Ve světě firem se jedná o jev, kdy je firma schopna efektivně využívat existující znalosti a příležitosti a zároveň stejně efektivně hledat příležitosti nové. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Ambidexterita je klíčovou výhodou při přijímání nových technologií, protože umožňuje firmám oba přístupy kombinovat a být flexibilní a inovativní zároveň. A protože oba druhy sociálního kapitálu – interní i externí – ambidexteritu podporují, hraje sociální kapitál zásadní roli v úspěšném přechodu na digitální technologie.

Jak tedy sociální kapitál ve firmě podpořit?

Klíčové je podporovat otevřenou komunikaci a investovat do rozvoje důvěry a spolupráce mezi zaměstnanci. Toho může být dosaženo nejen fyzickou úpravou kanceláří tak, aby podněcovaly neformální interakce a spolupráci, ale i pravidelným organizováním týmových aktivit a společenských akcí nebo vytvořením systému pobídek a uznání zaměstnanců, kteří přispívají k týmové práci. Lze využít také méně tradiční metody, jako je reverse mentoring, kdy mladší zaměstnanci pomáhají starším osvojit si nové technologie, nebo rotace pracovníků mezi odděleními, což zvyšuje motivaci, spolupráci a vzájemný respekt napříč firmou.

Rozmach AI na pracoviště rozsévá také negativní emoce. Jak si s nimi poradit? Přečtěte si také:

Rozmach AI na pracoviště rozsévá také negativní emoce. Jak si s nimi poradit?

Důležitá je také síť kontaktů

Neméně důležité je ale také udržovat širokou síť kontaktů a partnerství, díky kterým budou otevření novým technologiím a příležitostem. Data z jiné studie autorů z VŠE přitom ukazují, že nestačí mít  pouze přístup k externím sítím kontaktů, ale partnery je nutné aktivně oslovovat a využívat, a tedy tyto sítě tzv. „mobilizovat“. 

To je možné podpořit účastí zaměstnanců na oborových konferencích či workshopech a podporou jejich členství v profesních organizacích a online komunitách. Navazování partnerství, společných projektů a výměnných programů s externími partnery, jako jsou výzkumné instituce nebo technologické firmy, může zajistit přístup k novému výzkumu a inovacím.

Tato doporučení platí zejména pro firmy, které často vkládají přílišnou důvěru ve své vlastní schopnosti a nerady mění zavedené postupy. Typické je to například pro rodinné firmy, které často nejsou ochotné najímat do vedení lidi z vně rodiny, byť jejich role pro úspěch v digitálním světě může být klíčová.

Anketa

Co říkáte na AI?

Autor článku

Ondřej Machek je profesor na Katedře strategie Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).