Polovina roku 2025 je za námi a spolu s ní i čas na krátkou rekapitulaci, s čím vším se zaměstnavatelé, jejich mzdové účetní a personalisté i samotní zaměstnanci museli vypořádat. A nebylo toho zrovna málo.
Co se dozvíte v článku
Změny platné od začátku roku 2025
Již od ledna 2025 platí vyšší limit pro odvody z dohody o provedení práce. Namísto dosavadní desetitisícové hranice započitatelného příjmu se nyní využívá limit na úrovni 25 % průměrné mzdy po zaokrouhlení na celé pětisetkoruny směrem dolů. Pro rok 2025 činí 11 500 Kč. Automaticky také došlo ke zvýšení limitu u zaměstnání malého rozsahu. Také tento limit je závislý od výše průměrné mzdy. Novinkou roku 2025 v oblasti důchodového pojištění je sleva na pojistném pracujících důchodců. Řada z nich si u zaměstnavatelů požádala již od měsíce ledna 2025. Další při nástupu do zaměstnání nebo při splnění podmínek v průběhu roku.
Snad největší změnou v oblasti sociálního pojištění byla bezesporu elektronizace ostatních dávek nemocenského pojištění, kde až na výjimky skončily dosavadní papírové formuláře vydávané lékaři. Pojištěnci nyní obdrží pouze identifikátor formou sms či e-mailové zprávy a o dávku musí prokazatelným způsobem požádat svého zaměstnavatele. Ten prostřednictvím rozšířeného formuláře NEMPRI25 předá žádost o dávku elektronicky na Českou správu sociálního zabezpečení.
Změny neminuly ani daňovou oblast. Zde zejména u benefitů poskytnutých na zdraví zaměstnanců. Ty jsou osvobozeny až do výše průměrné mzdy vyhlášené pro rok 2025 (jde o částku 46 557 Kč). Ostatní benefity poskytované podle § 6 odst. 1 písmeno d bod 2 zákona o daních z příjmů jsou od daně z příjmů osvobozené do limitu poloviny průměrné mzdy (jde o částku 23 278,50 Kč).
Změny v oblasti zaměstnávání cizinců
Změnily se povinnosti zaměstnavatelů spojené se zaměstnáváním zahraničních zaměstnanců. Upravila se stávající vyhláška č. 117/2024 Sb., o stanovení elektronické komunikace pro plnění informačních povinností. Elektronizace je povinná pro všechny, aktuální změny se týkaly pouze některých zaměstnavatelů. Podle toho, jaké zahraniční zaměstnance zaměstnávají a jaký způsob pro plnění povinností využívají.
Vyhláška sice nabyla účinnosti dnem 1. dubna 2025. Poskytovatelé mzdových programů potřebují určitý prostor na implementaci změn a zajištění technického řešení. Proto se připouští, aby po dobu prvních 3 měsíců po účinnosti nové vyhlášky zaměstnavatelé použili i její stávající znění. Jednoduše řečeno, do 30. června 2025 je ještě možné postupovat podle vyhlášky č. 117/2024 Sb., v dosavadním znění. Od 1. července 2025 již pouze podle její upravené verze.
Novela zákoníku práce
Server Podnikatel.cz se takzvané flexibilní novele zákoníku práce účinné od 1. června 2025 podrobně věnoval. Popisovali jsme jednotlivé změny se zohledněním dopadu do praxe. Tedy alespoň těch nejdůležitějších, se kterými se zaměstnavatelé, potažmo jejich mzdoví účetní a personalisté ve své praxi běžně setkávají. Jedním z cílů novely zákoníku práce je moderní a pružný pracovní trh, který má umožnit lepší propojení pracovního a rodinného života. Tudíž je zde i mnoho změn zaměřených na péči o děti.
Novela nařízení vlády o jiných důležitých překážkách v práci
Spolu s účinností novely zákoníku práce nabylo od 1. června 2025 účinnosti i nařízení vlády o jiných důležitých osobních překážkách v práci. Nařízení bylo v některých částech výrazně rozšířeno. Větší okruh zaměstnanců může čerpat větší okruh volna s náhradou i bez náhrady mzdy nebo platu.
Novela se dotkla několika bodů z nařízení vlády. Největší změny nastaly u volna při úmrtí blízké osoby a při vyhledání nového zaměstnání při ukončení pracovního poměru. V obou případech mají zaměstnanci nyní nárok na doplňkové volno v rozsahu několika dnů.
Změny ve vstupních lékařských prohlídkách
Do oblasti pracovnělékařské péče měla aktuální novela účinná od 1. června 2025 přinést výrazné zjednodušení. Ne všechno se zdařilo podle plánu. V nejbližší době dojde k další legislativní úpravě. A to ještě před velkou novelou zákona o specifických zdravotních službách. Ta je spolu s vyhláškou o pracovnělékařských službách plánována od 1. ledna 2026.
Jde o vstupní lékařské prohlídky, které nyní nejsou povinné pro takzvanou „čistou“ kategorii první. Avšak jsou (minimálně jeden nebo dva měsíce) povinné pro „čistou“ kategorii druhou při práci konané v rámci dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti. Ministerstvo zdravotnictví ČR již přiznalo, že zpřísnění u prohlídek pro zaměstnance konající práci na dohody nebylo záměrem. Ještě v průběhu léta má být schválena další legislativní úprava zákona o specifických zdravotních službách, kterou bude toto pochybení napraveno.
Připravovanou vyhláškou Ministerstva zdravotnictví ČR jsou navrženy nástroje zdravotní prevence poskytované v rámci programu podpory zdraví, okruh osob, se kterými může zaměstnavatel spolupracovat při zajišťování programu podpory zdraví zaměstnanců a způsob jeho vyhodnocování.
Zvládáte sledovat legislativní změny z oblasti mzdového účetnictví?
Povinný příspěvek zaměstnavatele na produkty spoření na stáří
Od poloviny roku byl plánován povinný příspěvek zaměstnavatele na produkty spoření na stáří po odpracování určitého počtu směn zaměstnancům konajícím práci zařazeným ve třetí rizikové kategorii podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Nejde však o všechny práce zařazené v této kategorii. Povinný příspěvek bude pouze pro vybrané faktory pracovních podmínek. A to vibrace, zátěž chladem, zátěž teplem nebo celková fyzická zátěž (zátěž při dynamické fyzické práci vykonávané velkými svalovými skupinami). Plánovaná účinnost byla od 1. července 2025, ale vzhledem k průběhu legislativního procesu bylo jasné, že je to datum nereálné. Změny pravděpodobně nabudou účinnosti od 1. ledna 2026. Zaměstnavatelé budou mít více času se s problematikou seznámit.
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí