Hlavní navigace

Špatná vizitka je průšvih, dobrá pouze malou částí celé komunikace

17. 5. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Kvalitní vizitka patří v dnešní době již mezi samozřejmosti, chatrná však může způsobit nemalý průšvih. S vizitkami také souvisí logo společnosti. Zde platí, že žádné logo je lepší než špatné logo.

Vytváření vizitek by podnikatel rozhodně neměl podcenit. Zatímco dobrá vizitka působí jako samozřejmost, špatný může způsobit nemalý průšvih. Vizitka totiž tvoří součást prvního dojmu, který z vás zákazník či potenciální obchodní partner bude mít. Možností, jak si nechat udělat kvalitní vizitky, přitom existuje několik a cenově podnikatele nijak nezruinují.

Neméně důležitým prvkem se může stát také logo vaši společnosti. Není přitom pravda, že bez dobrého loga žádná firma nemůže existovat. Mnohdy totiž spíše platí, že žádné logo je lepší než špatné logo.

Vizitka je vaší „vizitkou“

V procesu získávání nových zákazníků je vizitka jedním z nejdůležitějších nástrojů komunikace a dává potenciálnímu zákazníkovi první informace o vás. Šanci udělat dobrý první dojem máte jen jednou. Na tom, jak se vám to podaří, záleží v podstatné míře i to, jak vás zákazník bude vnímat po celou dobu komunikace, a jak s vámi bude jednat. Vizitka je důležitou součástí prvního dojmu. Čtěte více: Jak komunikovat se zákazníky a obchodními partnery.

Pokud bude vaše vizitka vytištěna na nekvalitním papíře, bude pomuchlaná či dokonce špinavá, riskujete, že si vás potenciální zákazník velmi rychle zařadí do kategorie nedůvěryhodných osob. Pokud nejste obdivuhodně obratný a přesvědčivý řečník, zakázku jste možná ztratili již při předání vizitky. Naopak asi nikdo ještě neuzavřel obchod jen proto, že se klientovi líbila jeho vizitka (samozřejmě s výjimkou těch, kteří vizitky sami navrhují, vyrábí apod.). Zdá se to nefér, ale je to tak – špatná vizitka je průšvih, ale dobrá je jen malou částí celé komunikace.

Jak vytvořit dobré vizitky

Grafický návrh vizitky by měl být v souladu s vaší firemní identitou. Pokud máte zpracovaný CI (Corporate identity) manuál, je grafický návrh vizitky obvykle jeho součástí. Obecně lze ale říci, že pokud nejste reklamní agentura nebo grafické studio, nemusíte si s návrhem vizitky příliš lámat hlavu. Čtěte více: Jak vytvořit grafickou identitu firmy.

Pokud si nevíte rady nebo nechcete investovat do zvláštního návrhu, je mnohem lepší využít jednu ze standardizovaných podob vizitek (jsou k dispozici i na internetu, na stránkách firem, které nabízejí jejich výrobu – s různými předlohami, barevností, typy písma apod. si můžete hrát tak dlouho, až vám návrh „sedne“). Odešlete objednávku nebo s vytištěnou verzí navštívíte některého výrobce vizitek.

V podstatě může stačit, pokud si požadovanou podobu vizitky pouze načrtnete na papír, protože v každé tiskárně či studiu jsou k dispozici grafici, kteří za nevelkou úplatu váš náčrt převedou do počítače.

Jak tisknout?

Před vytištěním vizitek je důležité zamyslet se nad jejich nákladem (počtem vyrobených kusů) a nad tím, jak rychle je potřebujete. Existují totiž dvě základní varianty tisku a každý z nich má své opodstatnění v jiných případech.

Digitální tisk (laser)

Tento způsob tisku je vhodný především pro malé náklady vizitek (řádově desítky, max. stovky kusů). Jeho výhodou je, že tiskárny, které nabízejí tento typ tisku, se nachází v každém větším městě a tisk samotný je velmi rychlý. Například v Praze není problém, pokud si v neděli v 6 večer uvědomíte, že potřebujete na ranní pondělní jednání nové vizitky, poslat do jedné z podobných tiskáren požadavek mailem a druhý den ráno si hotové vizitky vyzvednout.

Největší nevýhodou toho tisku je, že je velmi nákladný! Cena jedné vizitky se v závislosti na kvalitě papíru pohybuje od 4 až do 20 Kč, ale klidně i více, pokud připočtete příplatek za expresní dodání. Ceny v tomto případě příliš neklesají ani se stoupajícím množstvím vizitek, takže při větším nákladu vás výsledná cena může snadno zaskočit.

Kvalita tisku je navíc o něco horší než při offsetovém tisku (viz níže). Tento nedostatek výrazně vynikne, pokud máte na vizitkách větší barevné plochy, které laser většinou nedokáže vytisknout stejnoměrně.

Offsetový tisk

Tento typ tisku je vhodný především pro větší náklady vizitek – zpravidla od 1000 kusů. Tiskárny často ani menší náklad nevytisknou. Cenově se jedná o velmi přívětivý způsob tisku při přepočtu na 1 kus. Pokud vaše vizitky neobsahují žádné speciální prvky (výřezy, perforace, parciální lak apod.), lze se při větším nákladu snadno dostat na cenu i pod 1 Kč za kus. Samotná kvalita tisku se s digitálním nedá příliš srovnávat. Barvy jsou plné, syté a jednolité plochy působí velmi přirozeně.

Nevýhodou toho způsobu tisku je, že je nutné počítat s delší výrobní dobou. Tiskárny obvykle čekají, až se jim zakázky nahromadí a tisknou například jednou nebo dvakrát týdně.

Obecně lze tedy říci – pokud nepotřebujete vizitky do druhého dne, nebo pokud neplánujete pouze velmi malý náklad tisku (max. stovky kusů), vždy sáhněte po offsetové technologii.

Jaký zvolit papír?

Volba vhodného papíru na vizitky se většinou řídí dle jeho ceny. Není to ale dobře. Pokud můžete, vždy si zvolte ten nejkvalitnější papír. Vizitka by se neměla snadno ohnout, měla by být na dostatečně pevném papíře, a měla by být příjemná naopak, lze tedy doporučit spíše hlazený papír.

Neobvyklé prvky – výřezy, perforace, parciální lak apod.

Pokud chcete své vizitky ozvláštnit neobvyklými prvky, jako jsou nestandardní tvar vizitky či výřezy, je nutné počítat předem až s několikanásobně vyšší cenou. V extrémním případě můžete narazit na to, že vámi vymyšlený návrh nebude schopen nikdo za rozumnou cenu vyrobit! Proto je lepší neobvyklé tvary nebo prvky vždy předem konzultovat s profesionálem nebo přímo s tiskárnou, vyhnete se případným nepříjemnostem.

Potřebujete vůbec logo?

S grafikou vizitek se úzce pojí též logo firmy. Nejdříve ze všeho je však nutné si ujasnit, jestli vůbec vaše společnost logo potřebuje. Zapomeňte na všechny ty chytré knížky, které tvrdí, že bez dobrého loga žádná firma nemůže existovat. Není to pravda. Stejně tak není jisté, že když investujete několik desítek tisíc do tvorby profesionálního loga, zajistí vám to automaticky přísun nových zákazníků, zakázek a vyšších zisků. Na druhou stranu se může stát, že vám bude špatné logo podnikání komplikovat, a dokonce odradí potenciální zákazníky.

Proč je lepší žádné než špatné

V drtivé většině případů nemá smysl vytvářet logo firmy svépomocí. Samozřejmě pokud nejste profesionální grafik nebo nemáte velmi silně vyvinuté grafické cítění (pozor – většina podnikatelů si myslí, že grafické cítění má – obvykle je to tragický omyl). Čtěte více: Kreativní a odvážné logo přitáhne pozornost.

Éra konce devadesátých let, kdy si na grafika hrál každý, kdo měl počítač, je nenávratně pryč. Trh se vyvinul a duhové nápisy ve tvaru vlnovek ověnčených hvězdičkami už naštěstí nejsou k vidění tak často. Stále však existuje mnoho firem, které používají loga vytvořená v programu Word pomocí utility WordArt. A to je přesně ten případ, kdy je lepší nemít raději žádné logo. Stejné je to i s různými kliparty a jinými kresbami, které nabízí některé další programy. Zapomeňte na ně (vážně!).

Co má splňovat dobré logo

Logo vás reprezentuje navenek, představuje vás těm, kteří vás ještě neznají, nebo vás teprve poznávají. Těm by mělo napovědět, co děláte a jací jste. A proto musí logo také korespondovat s vaší cílovou skupinou! Zároveň musí „vyprávět“ stejný příběh jako vše ostatní co děláte a říkáte. Zkrátka na tak malé ploše toho musíte sdělit opravdu hodně. Čtěte více: Chcete prodat více? Dejte svým výrobkům příběh.

Příklad:

Jednáte s konzervativními byznysmeny? Ať se vám to líbí nebo ne, vaše logo musí být alespoň do jisté míry konzervativní. Graffiti nebo roztomilá kočička vašeho obchodního partnera asi nepřesvědčí, že jste seriózní firma. Naopak provozujete-li soukromou školku pro děti, je doslova nutností jistá infantilita a větší pestrost.

Toto pravidlo však rozhodně není třeba aplikovat za každou cenu – když vaše firma prodává okna, nemusíte mít jednoznačně v logu okno (jako všichni konkurenti). Nenechte se unést kýčovitostí; velmi dobře lze pracovat i se symbolikou.

Opět se vrátíme k logu firmy Nike – co vlastně značí? Symbolizuje dynamiku a pohyb – Nike je značka pro sportovce. Fajfka také naznačuje, že je všechno v pořádku, všechno je OK. Pokud se nad tímto jednoduchým symbolem zamyslíte, naleznete jistě ještě spoustu dalších významů.

Přesně o to jde. Každý zákazník si najde důvod, proč je mu logo sympatické. A vy byste mu k tomu měli poskytnout ty nejlepší podmínky.

Komu dáte ve volbách 2010 svůj hlas?

Dobré logo by mělo být jednoduché a jasně čitelné. Všimněte si, že nejznámější světová loga bývají často až minimalistická! Nenechte se však zmást – vytvořit dobré jednoduché logo je mnohem složitější, než vytvořit logo složené z mnoha prvků, barev a barevných přechodů.

Logo by mělo být snadno použitelné a modifikovatelné. V ideálním případě byste neměli mít problém použít jedno logo na své vizitky, etikety, firemní auto, billboard nebo webové stránky, a zároveň na jakémkoliv barevném podkladě (černá, bílá i další barvy) i v jakékoliv barevnosti. V tomto posledním faktoru selhávají některá moderní a pestrobarevná loga, která v podstatě nelze čitelně vytisknout pouze černou barvou na bílém podkladu.

Profesionální grafik zná zákonitosti tvorby loga, což je nesmírně důležité. Vy však znáte vaše podnikání (a pokud jste pozorně četli předchozí kapitoly, tak i vaše zákazníky) a víte, co vás může reprezentovat. Nechte si poradit, ale nevybírejte si nic, co vám bude již od začátku nesympatické. Vaše logo se vám musí líbit! Zajímejte se také o reakce vašich zákazníků – klidně si udělejte malý průzkum mezi známými (ale pozor – kamarádi často „upřímně“ chválí i výtvory nevalné úrovně, protože se vás nechtějí dotknout).

Brand24

A jedna rada na závěr. Pokud vás napadá vtipný dvojsmysl, na který odkážete symbolem v logu, velmi dobře se zamyslete nad tím, jestli tato souvislost napadne i zákazníky. Pokud ne, bude se vás každý ptát, jak jste to mysleli, a nebude vám to příjemné.

Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.

logo, diversity



Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).