Hlavní navigace

Srovnání české a slovenské účtenkové loterie? Slovenská zažila větší sešup zájmu

Daniel Morávek

Porovnali jsme zájem o českou a slovenskou účtenkovou loterii v prvních měsících fungování. Na počátku si vedla lépe slovenská, poté však zažila velký pokles.

Doba čtení: 6 minut

I v české loterii klesá počet hráčů, oproti Slovensku se však neustále mění počet registrovaných účtenek. Zatímco na Slovensku, až na jednu výjimku, množství registrovaných účtenek v prvních měsících klesalo, v České republice je to jak na houpačce.

Na počátku byl větší zájem na Slovensku

Před necelými dvěma týdny proběhlo již osmé slosování české účtenkové loterie a dají se tak již vysledovat určité trendy a srovnat se sousedním Slovenskem, kde účtenková loterie funguje od roku 2013. Co se týče úplného začátku, větší úspěch slavila slovenská Národná bločková lotéria. Českého prvního slosování Účtenkovky se zúčastnilo 452 691 hráčů, kterými bylo do slosování zařazeno celkem 11 138 871 účtenek. Na Slovensku se oproti tomu zapojilo do prvního slosování účtenkové loterie v roce 2013 zhruba 253 tisíc lidí, kteří zaregistrovali přes 7 milionů účtenek.

Na první pohled to sice vypadá, že v obou zemích byl podobný zájem, ve skutečnosti ale česká Účtenkovka zaostala. Na Slovensku totiž proběhlo první losování 30. září 2013, přičemž registrace účtenek se spustila až 16. září. Ačkoli mohli Slováci registrovat účtenky, které byly vydané od 1. září, na samotnou registraci měli 14 dní. V Česku přitom měli hráči čas na registraci do prvního slosování měsíc a půl. Tedy třikrát více.

Na Slovensku navíc probíhalo na začátku slosování každých 14 dnů. Pokud by se tak sečetl počet účtenek, které Slováci zaregistrovali před prvním a druhým tahem, dostali bychom se na necelých 13 milionů. Slováci tak za první měsíc zaregistrovali přibližně stejný počet účtenek jako Češi, přestože jich je jen 5,5 milionu (na rozdíl od 10,6 milionu Čechů).

Na Slovensku se navíc na začátku hrálo o nižší výhry, kterých bylo navíc o několik řádu méně. Celkem bylo jen 10 výher (první výhra 10 000 eur (zhruba 255 600 Kč), druhá 3000 eur, dále pak 2500, 2000, 1000, 500, 400, 300, 200 a 100 eur. V rámci tzv. druhé šance se pak losoval ještě výherce automobilu. V Česku se měsíčně rozděluje 21 025 výher. 1. Výhra činí 1 mil. Kč, 2. výhra automobil (v hodnotě přibližně 400 000 Kč), 3. výhra 300 tis. Kč, 4. výhra 200 tis. Kč a 5. výhra 100 tis. Kč. 20 výher činí 20 tis. Kč, 1000 výher po 1000 Kč a 20 000 výher po 100 Kč.

Na Slovensku se potýkali s větším poklesem

Ačkoli se slovenská účtenková loterii těšila zpočátku většímu zájmu, postupně se situace srovnala a jak ukazuje srovnání po několika měsících fungování obou loterií, zažila slovenská Národná bločková lotéria větší „sešup“ než její česká sestřička Účtenkovka. Ačkoli slovenské ministerstvo financí ani firma Tipos, která loterii provozuje, nevydávaly pravidelně podrobné statistiky, alespoň hrubá data zveřejnil po více než půl roce Inštitút finančnej politiky (IFP) při tamním ministerstvu financí.

Osmého slosování slovenské loterie se podle IFP zúčastnilo jen necelých 130 tisíc lidí, což je pokles oproti rekordnímu prvnímu kolu skoro o polovinu. Podobný propad zaznamenala slovenská loterie i v počtu zaregistrovaných účtenek, jejichž počet klesl v osmém slosování oproti prvnímu dokonce o více než polovinu.

Počet účtenek a hráčů ve slovenské účtenkové loterii

Také v Česku počet hráčů stále klesal, avšak ne tak výrazně. Do posledního českého slosování registrovalo účtenky 394 476 soutěžících, což je o 83 tisíc hráčů méně než v rekordním druhém kole. Počet hráčů se právě od druhého kola, kdy Účtenkovka zaznamenala jejich dosavadní rekordní množství, a to 478 tisíc, snižuje pravidelně. Za posledního půl roku tak přišla účtenková loterie o necelou pětinu hráčů.

Slosování Účtenkovky
Říjen Listopad Prosinec Leden Únor Březen Duben Květen
Počet aktivních hráčů 452 691 477 952 446 890 426 000 422 793 420 979 407 777 394 476
Počet účtenek ve slosování 11 137 598 14 564 956 14 861 223 13 792 381 13 620 304 15 871 430 14 831 880 15 188 176

Zdroj: MF ČR

Počet hráčů české Účtenkovky

Zatímco počet hráčů i v Česku klesá, množství zaregistrovaných účtenek se pohybuje jak po sinusoidě. V březnu byl zaregistrován rekordní počet účtenek, konkrétně 15,9 milionu. V dubnovém slosování jich ale ubylo přes milion. V posledním tahu se zase množství zaregistrovaných účtenek zvýšilo, a to na 15 188 176.

Počet účtenek v české Účtenkovce

Důvodem březnového rekordu bylo zřejmě zjednodušení registrace, jehož nemalou část má paradoxně na svědomí Ústavní soud. Ten totiž určil, že se na účtenkách nesmí uvádět DIČ. Ministerstvo tak muselo upravit systém registrace účtenek a uživatelé tak již nemusí vypisovat DIČ. Kromě toho ministerstvo zjednodušilo i opravu chybně zadaných údajů, neboť hráči opraví pouze tu část, v níž udělali chybu, a ostatní údaje zůstávají vyplněny.

Loterii si pochvalují oba státy

Ačkoli zájem (alespoň co do počtu hráčů) o loterii upadal v obou státech, vyjádření ministerstev byla pochvalující jak v Česku, tak na Slovensku. Od spustenia bločkovej lotérie sa do nej aspoň raz zapojilo celkovo zhruba 450-tisíc hráčov, ktorí do polovice apríla zaregistrovali takmer 65 miliónov bločkov v celkovej hodnote 774 mil. eur, čo svedčí o úspešnosti lotérie, uvedlo v květnu 2014 slovenské ministerstvo.

V nejvyspělejších zemích je vystavování účtenek samozřejmostí a v České republice se i díky Účtenkovce stává konečně také. Během půl roku fungování Účtenkovky do ní soutěžící zaregistrovali již více než 100 milionů účtenek. Ty tak nekončí v koši, ale lidé si je berou a obchodníci vystavují. To je základ úspěchu elektronické evidence tržeb, k němuž vedou dvě možné cesty: První je cesta povinného odebírání účtenek ze zákona, stovek kontrolorů a represí, druhou je cesta pozitivní motivace. Je dobře, že my jsme fungující EET dosáhli prostřednictvím cesty druhé, která je ve výsledku i mnohem levnější. Efektivita Účtenkovky je v tomto ohledu naprosto nedostižná, komentovala v půlce dubna zase česká ministryně financí Alena Schillerová.

Na Slovensku se loterie po roce měnila

Navzdory mediálnímu pochvalování však na Slovensku udělali po čase raději změnu, aby loterii zatraktivnili a zvýšili počet odměňovaných a zavedli rovněž jackpot. Počet výherců se zvýšil na 408 měsíčně a místo slosování jednou za 14 dní se začalo losovat jednou za týden. Hodnota jackpotu se začala počítat z celkového počtu zaregistrovaných účtenek za daný týden. Za každý platný pokladní doklad se dává 0,01 eura, přičemž 70 % z částky se následně vyplatí výherci jackpotu a zbylých 30 % se převede na jackpot do dalšího týdne. První jackpot činil 12 844 eur, poslední už byl ale nižší než první cena, konkrétně necelých 7300 eur. Účtenková loterie je přítomná i na televizních obrazovkách RTVS, a to díky kvízové soutěži TV ŠANCA. V ní se hraje o 3000 eur a o další ceny. Aktuálně se počet registrovaných účtenek pohybuje okolo 2 až 3 milionů každý měsíc.

V Česku lze využít QR kódy

V Česku zase ministerstvo před dvěma týdny spustilo novinku, která by měla zvýšit zájem o Účtenkovku. Jde o rozšíření mobilní aplikace o čtečku QR kódů. Obchodníci, kteří se rozhodnou svým zákazníkům tuto službu nabídnout, budou moci prostor či výlohu své prodejny opatřit samolepkou s logem Účtenkovky doplněnou o informaci, že v této prodejně zákazník účtenku s QR kódem dostane. Samolepky budou nejpozději od 1. července zdarma k vyzvednutí na všech pobočkách finančních úřadů nebo si jejich motiv podnikatel už dnes může stáhnout z internetových stránek Účtenkovky. Do pilotního provozu QR kódů se od 15. června například zapojila síť prodejen potravin a zboží běžné denní spotřeby COOP družstvo HB, které je největším družstvem skupiny COOP. Účtenky opatřené QR kódy začala pro své zákazníky vystavovat v provozovnách v celkem 13 okresech, a to jak ve velkých městech, tak i v malých venkovských prodejnách.

Je tak otázkou, jak se bude zájem o účtenkové loterie vyvíjet. V Česku totiž postupně neklesá pouze celkový počet hráčů, ale i těch, kteří si nově založí hráčský účet. Ještě v prosinci si hráčský účet zřídilo 42 545, v dubnovém slosování šlo o 25 761 hráčů, a při posledním dokonce jen o 14 308 lidí. Ukazuje se, že Účtenkovka ztrácí potenciál přitáhnout nové hráče.