Hlavní navigace

Stanou se ze zavřených obchodů výdejny? Při objednání zboží na dálku klidně

26. 10. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Na základě protiepidemických opatření platí od čtvrtka 22. října další nařízení, kam patří například uzavření mnoha prodejen a služeb.

Podobně jako na jaře lze tak očekávat, že na základě těchto okolností dojde k přesunu prodejců, institucí i zákazníků do on-line prostředí. Zákazníci budou tak mnohem více využívat e-shopů, a to k nákupu i pro internet ne tak běžného zboží. Oblíbenou volbou dopravy je osobní odběr, ať už na prodejnách nebo v pobočkách přepravních společností. Co se zde v souvislosti s opatřeními změní?

Podnikatelé jsou nejistí

Ve facebookových skupinách zaměřených na provozovatele internetových obchodů a také na sdílení zkušeností ohledně koronaviru se v posledních dnech objevilo několik dotazů týkajících se výdejních okének v obchodech. Jedná se o osobní odběr z e-shopů, ale také o kamenné obchody vydávající mimo jiné objednané zboží, které by jinak musely zůstat zavřené. 

Dáša například v komentáři vysvětluje, že omezení pochopila tak, že vydávat zboží v internetovém obchodě lze, přesně osobní odběry v provozovně. Souhlasí s ní také Lukáš, podle kterého okénko není přítomnost v provozovně. Stejně jak na jaře, ne? Zboží vzdáleně zakoupené lze vydat z okénka, píše dále Anna. Eva se ptá, zda může mít otevřeno jen pro výdej balíčků, nebo může i prodávat své zboží. Martin jí odpovídá, že pokud nespadá do výjimek, tak může pouze vydávat zboží. Můžete vydávat i svoje zboží, které si objednají přes internet, radí dále.

Co říká opatření? 

V usnesení Vlády České republiky ze dne 21. října 2020 č. 1079 o přijetí krizového opatření se zakazuje maloobchodní prodej a prodej a poskytování služeb v provozovnách, s výjimkou několika prodejen, jejichž kompletní seznam najdete v našem článku. Mezi výjimky v původním usnesení číslo 1079 byly zmíněny provozovny umožňující vyzvednutí zboží a zásilky od třetí strany.

Jak informoval server Lupa.cz, v textu středečního krizového opatření byla tato formulace upravena a na základě usnesení číslo 1084 přepsána na „provozovny umožňující vyzvednutí zboží a zásilky zakoupených distančním způsobem. Toto usnesení 22. října podepsal premiér Andrej Babiš. Tato změna vyžádána Asociací pro elektronickou komerci tedy umožňuje zachovat všechny výdejny e-shopů. Tedy jak ty vlastní, tak nasmlouvané partnerské typu Zásilkovny nebo Uloženky.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Distanční prodej je povolen

To, že se vládní restrikce popsané na středeční tiskové konferenci nevztahují na výdejní místa z e-shopů, potvrzuje i CEO a zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková. Ta na svém Facebooku popisuje, že do výjimek jsou zahrnuta i výdejní místa Zásilkovny a je také možné vyzvedávat zboží od třetích stran, tedy z internetových obchodů z výdejen. Výdejní místo zároveň může ponechat svoji provozovnu otevřenou pro takzvaný distanční prodej, to je přes e-shop, internet, marketplace, přes e-mail nebo po telefonu. Takto objednané zboží lze vydávat jako výdejna. 

Ve středu doručené objednávky do výdejních míst budou v případě uzavřeného výdejního místa přesměrovány do nejbližšího otevřeného. Neočekáváme výrazný počet uzavřených VM s ohledem na výjimku, kterou jako výdejní síť máme. Příjemce bude o přesměrování obratem informován. Neočekáváme v tomto ohledu komplikace, protože se jedná o proces, který je nám všem znám již z jara a vy víte, že to zvládneme, vysvětluje.

Jak je to s doklady?

Podnikatelka Míla má hračkářství a tím pádem jí zůstane otevřena jen výdejna Zásilkovny. Navíc však může vydávat své zboží objednané distančně, tedy přes e-shop, internet, e-mail nebo po telefonu. Zajímá ji, jak se u takto prodaného zboží řeší doklady. Zatímco přes e-shop je to jasné, jak je to u telefonické objednávky? Musí si od něj vyžádat fakturační údaje a vystavit mu fakturu? Navíc má obavy, že by při používání běžného pokladního systému těžko prokazovala, že neporušuje nařízení a neprodává zboží klasicky v prodejně.

Tip-ucto-legislativni_zmeny_21

Kuba jí doporučuje, aby zákazníkům objednávajícím po telefonu nebo e-mailu sdělila ID objednávky vymyšlené s nějakou logikou a následně jim pak vydala objednávku jen s konkrétním ID, které zákazník musí znát. Podle Vaška pro výdej stačí jméno. Pozor na obchodní podmínky, které musíte mít, a také má zákazník 14 dní na vrácení zboží bez udání důvodu (jako na e-shopu), doplňuje dále s tím, že obchodní podmínky stačí odkázat na e-shop a mít v nich informace o výdeji na prodejně s tím, jaké má zákazník práva. 

Někteří podnikatelé mají v plánu veškeré objednávky dělat přímo přes e-shop. Prodat přes e-shop, vč. platby na účet a poté jen vydat, popisuje Henrietta. Podobně to vidí i Lada, která by objednávku napsala do e-shopu a vydala zboží normálně s fakturou. Také to tak budeme dělat, fakturace pojede přes e-shop při objednání, dodává Jana. 

Co kompenzační bonus?

Společnost Zásilkovna sděluje na svém blogu, že se jim množí dotazy, jak je to s postupem a nárokem na kompenzační bonus, pokud provozovna nebo obchod musí dle vládních nařízení svůj maloobchod či služby uzavřít a zároveň chce nechat otevřené výdejní místo nebo okénko pro Zásilkovnu. Výsledkem je, že provoz výdejního místa neznamená, že tito podnikatlé nemohou žádat o kompenzační bonus. Klíčové je, zda jejich podnikatelská činnost nemohla být vykonávána nad míru obvyklou. 

Uvádí také příklad: Pokud jste restaurace, máte výdejní okénko a vaše příjmy jsou pouhých 10 % z obvyklých tržeb, měli byste mít nárok na kompenzační bonus. Pokud jste knihkupectví a vedle toho máte výdejní místo zboží z e-shopu ať již vašeho či Zásilkovnu a opět, vaše celkové tržby se podstatně sníží pod obvyklou úroveň, můžete žádat o kompenzační bonus.

Zákon o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 je nyní v legislativním procesu, ale předmět kompenzačního bonusu je v něm definován takto:

Předmětem kompenzačního bonusu je výkon samostatné výdělečné činnosti v kalendářním měsíci, v němž nastal den, za který se poskytuje kompenzační bonus, pokud subjekt kompenzačního bonusu nemohl tuto činnost zcela nebo zčásti vykonávat nad míru obvyklou v důsledku ohrožení zdraví nebo krizových opatření podle § 1, a to zejména z – 2 – důvodu

  • a) nutnosti uzavřít provozovnu subjektu kompenzačního bonusu či omezit její provoz,
  • b) karantény subjektu kompenzačního bonusu nebo jeho zaměstnance,
  • c) péče o dítě v případě subjektu kompenzačního bonusu nebo překážky v práci spočívající v péči o dítě v případě jeho zaměstnance,
  • d) omezení poptávky po výrobcích, službách nebo jiných výstupech samostatné výdělečné činnosti subjektu kompenzačního bonusu nebo
  • e) omezení či ukončení dodávek nebo služeb potřebných pro výkon samostatné výdělečné činnosti subjektu kompenzačního bonusu.

Anketa

Jak opatření ovlivní váš byznys?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).