Hlavní navigace

Stanovisko k srovnávačům dokončujeme a brzy ho vydáme, říká úřad už 9 měsíců

28. 2. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
[KOMENTÁŘ] Koncem května 2018 uvedl ÚOOÚ, že během následujícího týdne vydá stanovisko k GDPR a internetovým srovnávačům. Je konec února 2019 a metodika nikde.

Server Podnikatel.cz během uplynulých 9 měsíců několikrát oslovil Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) s dotazem, kdy a zda vůbec bude metodika vydána. Odpovědí mu bylo, že se stanovisko již dokončuje a že bude v blízké době vydáno. Jak ukazuje realita, vnímání pojmů jako „blízká doba“, „těsně před dokončením“ či „příští týden“ je značně individuální.

Heureka a Zboží zvolily odlišný přístup

Když nabylo před rokem účinnosti GDPR, vyvstala celá řada otázek. Jednu z nich musely (a stále musí) řešit e-shopy, které využívaly služby srovnávačů. Největší tuzemské srovnávače Heureka a Zboží se totiž neshodly v tom, zda v rámci GDPR stačí nabídnout zákazníkům odmítnutí dotazníků hodnocení či je třeba mít od zákazníků výslovný souhlas. Tedy zda platí princip opt-out nebo opt-in.

Podle Zboží.cz potřebují e-shopy výslovný souhlas se zpracováním osobních údajů pro účely sběru hodnocení. Heureka.cz ale vidí situaci jinak. Podle Heureky je e-shop povinen zákazníky jen informovat o předání jejich údajů Heurece jako zpracovateli osobních údajů a nabídnout odmítnutí dotazníků hodnocení (tzv. opt-out). Pokud navíc tak e-shop neučiní, jde o porušení podmínek Heureky a obchodníkům hrozí odebrání loga "Ověřeno zákazníky“.

Přestože Heureka tvrdila a tvrdí, že princip opt-out je v pořádku, právníci a specialisté na GDPR s tím příliš nesouhlasili. Kámen úrazu tkví především v tom, že pro zaslání obchodního sdělení potřebuje e-shop souhlas s použitím e-mailu nebo to, aby se jednalo o zákazníka e-shopu. Heureka tak zasílá „žádost o souhlas pro použití recenze na Heureku“ na e-mail, ke kterému nemá oprávněný přístup (nemá souhlas to zaslat, ani se nejedná o jejího zákazníka). Striktně právně – toto je za mě obcházení GDPR. Striktně marketingově – přijde mi to geniální řešení ze strany Heureky, uvedla serveru Podnikatel.cz loni v květnu Petra Dolejšová, advokátka společnosti eLegal.cz.

S tím, že jde z hlediska práva o obcházení GDPR, tvrdil i Kamil Beránek, odborník na GDPR. Nařízení GDPR posunuje komunikaci se zákazníkem k tomu, že pokud zákazník něco schvaluje apod., tak musí jít, cituji, o „aktivní projev souhlasu“. Není tedy možné se odhlásit, jak tomu bylo u našeho zákona o ochraně osobních údajů, upřesnil Beránek.

Čtěte více: Heureka se podle odborníků snaží obejít GDPR, e-shopům navíc dala nůž na krk

Úřad vydá metodiku příští týden, tvrdil před 9 měsíci

Jasněji do celé situace měl vnést Úřad pro ochranu osobních údajů, který 23. května 2018 avizoval, že další týden vydá k problematice oficiální stanovisko. Jenže v následujícím týdnu nebylo stanovisko vydáno. Když se server Podnikatel.cz ptal, jak to se stanoviskem vypadá, odpověděl 31. května 2018 zástupce mluvčího ÚOOÚ: Úřad na stanovisku pracuje a je předpoklad, že by mělo být během příštího týdne uveřejněno na našich webových stránkách.

Předpoklady jsou však jedna věc a realita druhá. Poté, co uběhly necelé dva týdny a stanovisko nikde, server Podnikatel.cz zopakoval svoji otázku. 11. června 2018 došla tato odpověď: Na stanovisku speciálně k případu společnosti Heureka a spol. úřad ještě pracuje. Předpokládáme, že zveřejněno bude v průběhu tohoto týdne.

První větu z předchozího odstavce bychom mohli zopakovat, jelikož žádné stanovisko v průběhu týdne vydáno nebylo. Za další dva týdny se server Podnikatel.cz opět připomněl. Dokument ještě prochází závěrečnou kontrolou a v tuto chvíli nejsem schopen říct, kdy se hotový objeví na našich webových stránkách, uvedl serveru úřad 28. června 2018.

Když se blížil konec loňského srpna a závěrečná kontrola již trvala přes dva měsíce a žádné stanovisko se na webu neobjevilo, server Podnikatel.cz se na jeho vydání opět dotázal. 27. srpna 2018 dostal od zástupce mluvčího tuto odpověď: Podle mých informací by úřad po období dovolených měl již v blízké době uvedenou metodiku vydat.

Zároveň byl server Podnikatel.cz upozorněn na výstup z kontroly Heureky. Co by měl tento výstup určit, však není jasné. Není v něm uvedeno, kdy kontrola probíhala, a vzhledem k tomu, že se úřad ve výstupu odvolává na zákon o ochraně osobních údajů, který byl 25. května 2018 nahrazen GDPR, nemá tento výstup úplně vypovídající hodnotu.

Dovolené na Úřadu pro ochranu osobních údajů jsou navíc zřejmě delší, než by člověk čekal, protože ani během následujících tří měsíců nebylo stanovisko vydáno. Na další dotaz pak přišla 20. listopadu 2018 odpověď: Podle mých informací je vyjádření těsně před dokončením.

Poslední pokus učinil server Podnikatel.cz před týdnem. Novinkou oproti předchozím vyjádřením bylo, že úřad přestal tvrdit, že již stanovisko dokončuje či že jej vydá příští týden a jen lakonicky uvedl, že nic nového v této oblasti nemají. Od prvního vyjádření úřadu, že stanovisko „bude vydáno příští týden“, uplynulo před pár dny 9 měsíců a stanovisko stále nikde.

skoleni_15_4

Definitivně může rozhodnout jen soud

Zdá se tak, že úřad nechává celou problematiku „vyhnít“. Mezitím se totiž praxe ustálila na řešení, které je nakloněno původnímu scénáři Heureky. Tedy opt-outový způsob pro účely odeslání hodnocení spokojenosti s nákupem. Spousta e-shopů to takto má nastaveno a co vím, ÚOOÚ to zatím nijak nezpochybnil, což samozřejmě neznamená, že to je stoprocentně v souladu s GDPR, komentovala serveru Podnikatel.cz Petra Dolejšová, advokátka společnosti eLegal.cz.

Zda je opt-out v souladu s GDPR, tak nyní zřejmě může rozhodnout už jedině soud, pokud k němu nějaká žaloba dorazí. ÚOOÚ totiž stanovisko „vydá až příští týden“.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).