Hlavní navigace

Stavíte nebo měníte firemní prostory? Architektura a design jsou dobrá reklama

Jana Bohutínská

Firmy s netradičními a moderními prostory poutají pozornost zákazníků i (potenciálních) zaměstnanců. Je to možnost, jak se odlišit a získat konkurenční výhodu.

Doba čtení: 4 minuty

Jak tedy nad architekturou a interiérovým designem přemýšlet, aby se vyplatily? Zeptali jsme se podnikatelů, kteří s tím mají zkušenost, i odborníka na design.

Cítit se v práci jako doma

V prvotním návrhu chtěli ve firmě Brusivo v Rokycanech kanceláře vytvořit vestavkem do montované haly. Podobně, jako kanceláře původní. Nic speciálního tedy zpočátku neplánovali. Při diskuzi nad plány jsme si však řekli, že v práci trávíme víc času než doma, kanceláře budeme využívat desítky let, a proto je uděláme tak, abychom se v nich jako doma cítili. A rozdíl v investici (nakonec ne nijak výrazný) se během let stejně rozpustí, vysvětluje pro server Podnikatel.cz Radek Komas, jednatel a CEO společnosti Brusivo, proč nakonec změnili plán, oslovili architekty (Zábran Nová architekti) a požádali je o návrh pěkné a funkční administrativní budovy.

A fakt, že vybudovali kvalitní pracovní prostředí, se jim teď ve firmě podle Radka Komase vrací. Sehnat nové a kvalitní zaměstnance je aktuálně problém, ale dobré pracovní prostředí bývá, jak tvrdí, argumentem, proč noví zaměstnanci práci přijmou a ti stávající z firmy neodejdou.

Čtěte také: Nejsou lidi? Sami šéfové teď musí jít při náboru s kůží na trh

Nové kanceláře se objevily také v soutěži Česká cena za architekturu. Radek Komas tvrdí, že se sice nedá říci, že by je cena nějak více zviditelnila. Samotná stavba ale vliv má. Pozitivní dojem z pěkné architektury posiluje dojem solidní firmy se silným zázemím a dodává nám důvěryhodnosti při jednání s partnery,  uvádí a dodává, že s odstupem dvou let od kolaudace hodnotí rozhodnutí postavit architektonicky kvalitní budovu jednoznačně kladně.

Než přizvete odborníka, vše si promyslete

Tomáš Kratochvíl, managing partner a sommelier baru U Staré studny, má zase aktuální zkušenost s přípravou nových interiérů ve spolupráci se zkušenou designérkou Gabrielou Votýpkovou ze studia Finhound & Burg. Cílem bylo zatraktivnit prostředí, dát mu svěží nádech a barvu. Chtěli jsme, aby byl bar v rámci Prahy skutečně výjimečný, kosmopolitní a připomínal lounge bary v Londýně, které jsou prostě nezaměnitelné, prozrazuje Tomáš Kratochvíl, co bylo hlavním impulsem ke změně.

Objasňuje, že si ke spolupráci vždycky vybírají profesionály, kteří rozumí svému řemeslu. Proto jsme se rozhodli oslovit designérku, za kterou jsou vidět skvělé reference v gastro prostředí a s jejímž stylem jsme se ztotožnili, dodává. Z vlastní zkušenosti firmám doporučuje, aby dřív, než designéra osloví, věděly alespoň přibližně, co chtějí, jaké mají vlastní představy a nakolik se chtějí nechat ovlivnit kreativitou designérky nebo designéra.

Čtěte také: Představte si, co chcete realizovat. Vizualizace vám v podnikání pomůže

Promyslet a sepsat si základní obrysy projektu dřív, než začne firma spolupracovat s designérem, doporučuje také Radim Tuček, design a brand konzultant z organizace CZECHDESIGN. Je podle něj třeba konkrétně promyslet, jaký je cíl projektu, na koho cílí a co má přinést. To platí pro produktový design stejně jako pro interiér. Šikovný nástroj při spolupráci s kreativci je moodboard – pomocí takové inspirativní obrázkové směsi stylu, který se vám líbí, dokážete předat často mnohem více než tisícem slov, radí.

Zážitek, vyšší produktivita práce i propagace

Přínos kvalitního interiéru je přitom podle Tomáše Kratochvíla v případě baru hlavně v zážitku pro hosty. Pohodlnost sedacího nábytku přispívá k delší době, kterou chce zákazník strávit v podniku. A ruku v ruce s tím jde i ochota k vyšší konzumaci. Pro personál je pak takové prostředí příjemnější, prestižnější a přispívá i ke spokojenosti a vyšší produktivitě zaměstnanců, dodává další hledisko ve prospěch profesionálního interiérového designu.

Nehledě na to, že se dá takový interiér dobře využít k propagaci. Interiér, který vypadá lákavě a je fotogenický, totiž, jak tvrdí, umožňuje lepší propagaci jak na internetu, tak v tištěných médiích. Více zaujme a zvyšuje se množství impulzivních návštěv hostů, kterým se spontánně zalíbil interiér a třeba ani neznají naše konkrétní produkty, za kterými zase chodí stálí hosté, uzavírá.

Čtěte také: Jak se stát úspěšnější firmou? Buďte kreativní a nebojte se

Radim Tuček shrnuje, že prostředí firmy má vliv na člověka, ať člověk chce nebo nechce. A design podle něj uživatele kultivuje. Uvedu to na příkladu pošty – v místě mého bydliště zavřeli starou poštu, otevřeli novou moderní v jiné budově. To, jak teď já jako klient poštu vnímám, se samozřejmě změnilo výrazně k lepšímu, ta organizace působí najednou moderněji, čistěji, přívětivěji, vypráví vlastní zkušenost. Za nejzajímavější efekt však považuje to, že i zaměstnanci se na nové poště chovají jinak – vlídněji, uvolněně. A zkušenost s firmou je pak pro návštěvníka úplně jiná. Značku vnímají zákazníci komplexně, i firemní budovy a interiéry se na ní podepisují – vše by mělo být v souladu, dodává.

EBF 2018 tip v článku řečníci

Investice, která se mnohonásobně vrátí

Investice do designu se totiž podle Radima Tučka vyplácí. Připomíná výpočet, který přinesl britský Design Council: jedna libra investovaná do designu se firmám vrátí 20krát. Přínos designu a architektury pro firmy přitom vidí v různých oblastech – HR, PR, efektivita práce. Moderní zaměstnavatelé jako Google nebo Avast se přetahují o zaměstnance i za pomoci designu svých kanceláří. Moderní přátelské kancelářské prostředí je komunikované jako jeden z benefitů, vysvětluje s tím, že právě pracovní prostředí těmto firmám přináší i spoustu publicity zdarma – jsou totiž jiné a jejich kanceláře nejsou nudné.

A doplňuje i jeden ryze domácí příklad, jakým je firma mmcité z Moravy, která vyrábí městský mobiliář. Poukazuje na to, jak její sídlo prezentuje celou filozofii firmy, která je založená na moderním designu. V takovém prostředí pak působí i samotné výrobky při prezentaci zcela jinak, než kdyby si je zákazníci prohlíželi v běžné halové stavbě, tvrdí.