Hlavní navigace
Už zbývá jen pro podání daňového přiznání. Vyřešte je s našimi chytrými formuláři a tipy na slevy.

Storno poplatky některých cestovek jsou nezákonné

Cestovky požadují při zrušení zájezdu nezákonné storno poplatky. Vyplynulo to z průzkumu časopisu dTest. Zákazníci mohou od cestovní smlouvy kdykoliv před zahájením zájezdu odstoupit a cestovní kancelář si samozřejmě může vyhradit odstupné, tj. storno poplatek. Ovšem nemělo by se jednat o poplatky nepřiměřeně vysoké.

Jak uvedla Martina Vernerová, právní poradkyně časopisu dTest: Všechny z testovaných cestovních kanceláří si v určitém období před předpokládaným zahájením zájezdu vyhrazují storno poplatky ve výši 100% z ceny zájezdu, což považujeme za nezákonné. Dodává, že takové poplatky jsou nepřiměřeně vysoké, jednostranné a nečiní rozdíl mezí tím, zda zájezd zákazník absolvuje či nikoliv. S trochou nadsázky můžeme říci, že na zájezdu, na kterém nebudete, nic nesníte, nikdo vám nebude uklízet pokoj a ulehčíte letadlu i delegátovi. Navíc pádným argumentem je, že v dnešní době nebývá problém uvolněný zájezd znovu prodat jako tzv. last minute, byť za nižší cenu, uzavírá Vernerová.

Výše storno poplatků se určuje podle počtu dnů před zrušením zájezdu. Stoprocentní poplatky jsou pak účtovány v průměru od čtvrtého dne před stornem zájezdu. Ovšem některé cestovní kanceláře účtují svým klientům takto vysokou částku už od devátého dne před zahájením zájezdu. Úplný přehled storno poplatků českých cestovek je k dispozici na internetové adrese časopisu dTest.

A jak reagovat v případě, že cestovka požaduje nepřiměřeně vysoký storno poplatek? Martina Vernerová doporučuje namítat jejich neplatnost pro nepřiměřenost i rozpor s dobrými mravy a požadovat doložení reálných nákladů a ztráty, které cestovní kancelář odstoupením od smlouvy skutečně utrpěla.