Hlavní navigace

Tančit u ohně nemusíte, přesto jsou rituály prospěšné i v byznyse. Jak na ně?

Jana Bohutínská

Rituály jsou a mohou být součástí firemní kultury. Podporují sounáležitost a týmového ducha. Každodenní práci propojují se sdílenými hodnotami a vyšším smyslem.

Doba čtení: 5 minut

Rituál je přitom obřad, ceremonie nebo ceremoniál, slavnost. Jaké rituály tedy ve firmách fungují, k čemu jsou, na co si dát pozor a jak s nimi začít pracovat?

Napojit se na smysl a hodnoty

Rituál je obřad nebo ceremoniál, který má svou danou strukturu, opakuje se, je založený na tradici a na osvědčených pravidlech. Kolektivní rituály stmelují lidi dohromady, upevňují týmového ducha, podporují sdílené hodnoty, propojují lidské konání s nějakým vyšším smyslem, zároveň mohou posilovat platná pravidla a také, v případě přechodových rituálů, sloužit k posunu v období zásadních změn. Rituály lidem dodávají pocit jistoty, sounáležitosti, sebeúcty, formují individuální i skupinovou identitu. A to nejen v kostele nebo kolem ohně, ale i ve firemním prostředí.

Čtěte také: Budování firemní kultury je cesta ke spokojeným zaměstnancům

Také lidé ve firmě totiž tvoří určité společenství propojené (v ideálním případě) jednotnou firemní kulturou. Ta odráží zkušenost, cíle, hodnoty, pravidla, firemní filozofii i smysl toho všeho, co se ve firmě děje. A podmiňuje, jak se bude firma jako celek a její jednotliví lidé (vedoucí i řadoví zaměstnanci) chovat uvnitř firmy i navenek. Firemní rituály jsou součástí takové firemní kultury.

Čím méně rituálů, tím jsou významnější

Firemní rituál, aby fungoval, by ale neměl být pouhou rutinou, zvykem udržovanou konvencí bez vnitřního obsahu. Měl by si zachovávat svou výjimečnost, specifičnost, vytrhnout lidi z každodenní rutiny, kdy se stává, že z jejich zřetele uniká širší kontext, a dát jim pocit, že prožívají něco výjimečného, že jsou významnou součástí skupiny a nějakého společného poslání. Nakopnout je. Motivovat.

Mají-li existovat rituály, měly by vzniknout spontánně, nejlépe na úrovni jednotlivých zaměstnanců a až pak se institucionalizovat. Obecně platí, že čím méně rituálů bude, tím vyšší význam budou lidé přikládat jednotlivým z nich, shrnuje téma firemních rituálů a jejich zasazení do firemní kultury sociolog a publicista Vojtěch Bednář.

Čtěte více: Necháváte dveře od své kanceláře zavřené? Vaše firemní kultura není postavena na důvěře

Jak začít a proč hledat šamana

Tomáš Bušek je podnikatel, konzultant, lektor a kouč, který se firemním rituálům profesně věnuje. Spojuje přitom svou dlouholetou praxi v byznysu se zájmem o přírodní národy. Pořádá workshopy s názvy jako Firma jako kmen, Dýmka míru nebo Oslavný rituál. I firmy, nejen tradiční kmeny, totiž podle něj potřebují jak rozum, tak napojení na hodnoty a vyšší smysl. A právě rituály firmám a lidem, kteří firmy tvoří, umožňují uctít úspěch, vyprávět firemní příběh, na který jsou hrdí, poznávat smysl toho, co dělají, vnímat vlastní užitečnost, uzavřít věci, co se nepovedly, setkávat se s hodnotami nebo uvést lidi do nových pracovních rolí.

Firmě, která firemní rituály zatím nijak vědomě neřešila, ale chce se na ně zaměřit, by přitom v první řadě doporučil zmapovat rituály a zvyklosti, které momentálně má. Rituál je více než pouhý zvyk, obyčej nebo tradice (například vánoční večírek). Má nás spojovat se spiRITUALitou firmy/kmene. Rituál propojuje lidi s něčím vyšším, než jsou oni, což může být firma, trh, úspěch, poslání, objasňuje. Pak je podle něj potřeba definovat chybějící rituály, které firma postrádá a byly by ku prospěchu kmenového vnímání firmy. A následně najít šamana. Každý kmen/firma totiž potřebuje svého náčelníka, který ji vede po horizontále (říká, kolik je třeba ulovit bizonů, s kým válčit, jaké území dobýt), a šamana, který připravuje rituály propojující tyto záměry s něčím vyšším, co nás naplňuje. A tyto osoby by se neměly míchat, uvádí zkušenost z firemní praxe.

Čtěte také: Řešíte ve firmě problémy nebo chcete novou vizi? Zasedněte do poradního kruhu

Tvrdí, že toho, co tuzemské firmy z hlediska firemních rituálů zanedbávají, je spousta. Mnoho firem například nemá vyřešenou úctu k hrdinům a oslavné rituály nebo podceňují korunovaci manažera. Podívejte se, jaké principy měla korunovace krále nebo pasování rytíře. Vždy je tam pokleknutí nebo sklonění se před někým vyšším, kdo mi dá korunu na hlavu a tím mi dodá legitimitu. Vždy jsme věděli, proč zrovna tenhle člověk se stává panovníkem (rodová linie, vyhraná bitva, volba šlechty atd.). Dnes přijde e-mail, že je někdo naším manažerem a my mu máme obětovat 60 až 70 % našeho bdělého života – bez rituálu a bez toho, že víme, proč zrovna on, vysvětluje pro server Podnikatel.cz. S tím, že další oblastí, která se ve firmách zanedbává, je přijímání nováčků. Jak se může stát, že nově příchozí mají lepší podmínky než zasloužilí členové kmene a jsou přijati bez rituálu? Vodáci, motorkáři, fotbalisté, všichni mají přijímací rituál se svými pravidly. Ve firmě to chybí, podivuje se.

Oslavy, smíření i společná snídaně

Vstupní kolečko pro nové zaměstnance, oslavy založení firmy, firemní ocenění, to jsou příklady firemních rituálů, které si firmy mohou zformovat sobě na míru. Rituálem, který dokáže uvolňovat emoce, usnadňovat vnitrofiremní komunikaci a řešení konfliktů, je třeba tak zvaný rituál smíření, jak ho ve firmách aplikuje Věra Koukalová, konzultantka happiness managementu, která má zkušenosti z Googlu nebo agentury Fragile Media. Jde o setkání zaměstnanců na neutrální půdě, kdy mají pod dohledem facilitátora možnost otevřeně mluvit o všem, co je v práci štve. Pak se hledají možnosti, co změnit, a změna se skutečně realizuje – i kdyby měla být sebedrobnější, může přispět k pozitivnímu posunu ve fungování firmy a zlepšení spokojenosti nebo vztahů.

Čtěte více: Jak na interní komunikaci, když jsou zaměstnanci offline? Nástěnky nevymřely

WT100 tip v článku Ilinčev

Když se mluví o firemních rituálech, nemělo by přitom jít o aktivity, které lidem vedení direktivně vnutí. Když se šéf z ničeho nic po návštěvě Japonska nebo továrny Hyundai rozhodne, že se bude od zítřka každé ráno ve firmě zpívat firemní hymna či konat společná rozcvička a dá to všem příkazem, zřejmě si své lidi spíš naštve, než aby v nich posílil firemního ducha a pocit smyslu v jejich práci. I když v jiném kontextu to může dobře fungovat a ranní týmová aktivita se stane vítaným rituálem, který lidi a jejich pozornost uvede do pracovního času a naladí na spolupráci.

Podobně jako zase v jedné úspěšné technologické firmě, která má velmi individualizovanou a volnou pracovní dobu se štědrou podporou home office, fungují společné firemní páteční snídaně. Tak ve firmě motivují lidi, kteří by jinak pracovali z domova, k tomu, aby poslední pracovní den v týdnu dorazili do kanceláře. A společně se tu nad svou prací potkali.