Hlavní navigace

Znáte aplikaci TikTok? Nejde o bonbon, ale o pořádné sousto s miliony uživatelů

Jana Langerová

Že jste o TikToku ještě neslyšeli? Tak to byste měli rychle napravit a přemýšlet nad jeho využitím v marketingové komunikaci.

Doba čtení: 6 minut

Sdílet

TikTok je aplikace určená pro vytváření a sdílení krátkých videí, která je používaná především mladšími uživateli a její oblíbenost celosvětově stále roste.

V čem je to kouzlo?

TikTok je aplikace s více než 500 miliony uživatelů, což z ní dělá velkého hráče. Popularita TikToku celosvětově vzrostla především mezi uživateli do 24 let. TikToku se podařilo přetáhnout tyto lidi z Facebooku. Jedinečnost TikToku je v nabízeném formátu, který vás pohltí, protože jde o krátká 15vteřinová videa, která lze sledovat i bez přihlášení. Primárně jde o formát, kdy uživatel kombinuje vlastní videa s hudebním nebo mluveným podkresem, doprovázeným nejrůznějšími efekty. Na síti tak vznikají videa od tanečních či pěveckých “vystoupení”, přes všemožné výzvy, challenge, duety a ulítlé vtípky, popisuje Dana Kultová, šéfka sociálních médií v agentuře Kindred.

Adam Watkins, Head of Social Marketing Team z agentury Wunderman, podotýká, že na rozdíl od více lifestylového obsahu Instagramu se obsah TikToku podobá spíše aplikaci Vine. Tím pádem oživila tato aplikace zájem o streamovaná videa a zároveň přišla s novými funkcemi, jako jsou filtry, animace, challenge a oblíbená funkce nazvaná „duet“, kde mohou uživatelé natáčet videa side-by-side. TikTok je plný radosti, rozmaru a optimismu, dodává.

Podle Vítězslava Klementa, stratéga nových médií z H1.cz/GroupM, je TikTok pro velmi mladé uživatele v současnosti tolik populární, protože se na něj ještě zdaleka tolik nedostaly značky, marketéři a vůbec celkově dospělí lidé, kteří by jeho atmosféru mohli narušit. Zároveň neočekává, že by se TikTok rozvíjel v krátko až střednědobém horizontu tak dynamicky jako například Instagram. Na druhou stranu se i v tomto případě dá očekávat postupná snaha o návratnost investic ze strany svých majitelů, tedy se můžeme v delším horizontu dočkat také zde variace reklamních formátů, uzavírá. 

Videa jsou oblíbená i na Instagramu, proto jsme v článku radili, jak je na něj vložit: Naučte se, jak vložit na Instagram video, a vzdělávejte i bavte své fanoušky

Také u nás je statisíce uživatelů

V České republice se počet uživatelů TikToku odhaduje na 400 až 600 tisíc.  Po velkém boomu na počátku letošního roku mám pocit, že zájem o TikTok v lepším případě spíš stagnuje, takže u této sociální sítě v nejbližší době významnější rozmach v českých podmínkách neočekávám, říká Vítězslav Klement. Podle Adama Watkinse je u nás zájem a povědomí o trochu zpožděno ve srovnání s jinými trhy, ale šanci TikToku rozhodně dává. Lidé Generace Z se podle něj mění na základě toho, jak chtějí komunikovat a prezentovat svou kreativitu mimo facebookové statusy nebo tweety. TikTok je snadný a rychlý ke konzumaci, jednoduchý ke sdílení a lze se s ním snadno naučit pracovat. Mým odhadem je, že by příští rok společnosti, které cílí na zmíněné uživatele v ČR, měly vážně uvažovat o jeho zahrnutí do své sociální strategie tak, jak poroste popularita této platformy v Česku, radí.  

Také Dana Kultová věří, že si tato platforma našla svůj prostor i u českého publika a že se bude uživatelská základna ještě nějaký čas rozšiřovat. Sama přiznává, že je TikTok dost návykový. I já jsem si kvůli „researchi“ pro klienta aplikaci nainstalovala – její UX vás nenechá chvíli v klidu. Videa v aplikaci rotují velmi přirozeně a rovnou na sebe navazují, je tedy jednoduché ztratit pozornost a v aplikaci se zapomenout, popisuje. Ostatně ve statistikách se uvádí, že průměrný čas trávený v aplikaci je denně 52 minut.

Na kampaň musíte jít chytře

Ideální příležitost, jak prostřednictvím TikToku aktuálně oslovit cílovou skupinu, je skrze tzv. musery. To jsou, jednoduše řečeno, TikTok influenceři. Spolupráce probíhá skrze product placementy, hashtagové výzvy, soutěže ve spojení se značkou a podobně. Nově si i české značky začínají zakládat své vlastní TikTok účty a tvoří obsah brandový. V agentuře Kindred aktuálně TikTok účet řešili a zakládali s jedním z jejich klientů a taktikou značky je komunikace s cílovou skupinou jak skrze vlastní kanál, tak v kooperaci s musery. Tento trend se podle mě bude u značek s mladou cílovou skupinou rozšiřovat. TikTok také v letošním roce spustil možnost placené inzerce, zatím pouze v některých zemích, ale to bude také jen otázkou času, kdy se možnost rozšíří globálně, popisuje Dana Kultová.

Tématu influencerů a jejich výběru jsme se věnovali v článku Při výběru influencerů myslete na důsledky i svou reputaci

Příležitost za pačesy chytili už mnozí, například Guess Jeans s ohromným úspěchem spustili kampaň specificky určenou pro TikTok. Oslovili tak generaci Z a představili své produkty svěžím a mladším způsobem. Uvědomíte-li si miliony uživatelů s jejich lajky a interakcemi na této platformě, pro každou společnost by mělo být samozřejmostí ji zohlednit při tvorbě sociálního marketingu a tvořit kampaně na míru přímo pro TikTok, doplňuje Adam Watkins. Ostatně nějaké reklamní kampaně už se objevily i u nás. Vítězslav Klement podotýká, že pokud značce dává smysl cílit na velmi až extrémně mladou cílovou skupinu, může být TikTok jednou z možností. Na druhou stranu z hlediska klientské inzerce je k využití této sítě nutno přistupovat s maximální obezřetností, jelikož zejména z hlediska brand safety klienta a GDPR ochrany dat je TikTok spojen s výrazným rizikem, upozorňuje.

TikTok je tedy aktuálně ideálním prostorem, kde lze hovořit ke skupině náctiletých. Je jich tam ohromné množství a jde o generaci, pro kterou jsou sociální sítě, jako je Facebook, často i Instagram a YouTube, cizí. Oficiálně je TikTok – jako ostatní sociální sítě – pro uživatele 13+. Nicméně realita je trochu jiná a na to je potřeba si dát i pozor, doplňuje Dana Kultová. K ní se připojuje Vítězslav Klement, který zdůrazňuje, že cílová skupina se aktuálně pohybuje ve věku kolem 10 let a tedy ne každá kampaň a komunikace je ta vhodná a správná. Navíc na TikToku v tuto chvíli neexistuje možnost cílení zásahu obsahem, tudíž se nedá ovlivnit, kdo konkrétně váš obsah uvidí.

O generaci Z a přístupu k ní jsme psali v článku: Generaci Z klasickou reklamou neoslníte

PR Summit tip panelovka

Nezapomínejte také na to, že generace Z má svá vlastní specifika a dává přednost personalizovanému obsahu. Univerzální marketingový přístup není jak pro ni, tak ani pro TikTok jako takový. Jeho úspěch totiž spočívá právě v možnosti uživatele kreativně upravovat svá vlastní videa. Ukázkovým příkladem personalizace je například Spotify, který u tohoto publika zaznamenal úspěch se svými každodenními osobními playlisty. Pokud se společnost snaží spustit sociální kampaň na TikToku, tato kampaň musí být personalizovaná, svěží a autentická, popisuje Adam Watkins.

Dana Kultová závěrem upozorňuje, že pro starší publikum je sociální síť trošku “silný kafe” a setkává se s velkým nepochopením. Proto doporučuje při jejím prozkoumávání pevné nervy a myslet na to, že tato aplikace je pro jiné publikum, než jste vy. Značky, které mají mladou cílovou skupinu, by podle ní TikTok určitě měly vyzkoušet. Pokud zvolí dobrou taktiku, tak je potenciál úspěchu relativně vysoký, zejména z hlediska engagementu a času stráveného se značkou, doplňuje závěrem. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).