Hlavní navigace

Účtenku u EET lze vystavit i elektronicky, zákazník s tím ale musí souhlasit

10. 1. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

S pomalu se blížící 3. a 4. vlnou EET začínají podnikatelé řešit řadu věcí. Mezi ně patří i otázka, zda lze účtenky vydávat elektronicky.

Jak už upřesňuje finanční správa, podnikatelé mohou účtenku vystavit elektronicky, zákazník s tím však musí souhlasit. Je tak potřeba mít v záloze i možnost vydání papírové účtenky.

S elektronickou účtenkou musí zákazník souhlasit

Ačkoli podnikatelé mohou účtenky vydávat i elektronicky, musí pro to splnit několik podmínek. Předně nesmí podnikatelé vystavit účtenku mimo sféru původce tržby – zákazníka, tedy vystavit účtenku po uskutečnění platby bez přítomnosti zákazníka, a ani nakládat s účtenkou proti vůli zákazníka.

Elektronické vystavení účtenky se uplatňuje především při prodejích přes internet. I při online nákupu však musí být pro její vydání splněné podmínky. Zákazník musí být s elektronickou formou vystavení účtenky předem srozuměn, např. tak, že souhlas s elektronickým vystavením účtenky bude součástí obchodních podmínek. V těchto případech je zřejmé, že zákazník je příslušně technicky i znalostně vybaven a v okamžiku uskutečnění obchodu si může účtenku ihned zobrazit na k tomu určeném zákaznickém účtu nebo mu je zaslána přímo na jeho e-mail, doplňuje finanční správa na webu etrzby.cz

Vystavit účtenku lze ale při „offline“ prodeji, avšak vždy musí uvedené předání účtenky vycházet z dohody obou aktérů transakce nebo ze standardních postupů komunikace mezi poplatníkem a zákazníkem. I podnikatelé z posledních dvou vln EET, například řemeslníci či účetní, tak mohou vystavovat účtenky elektronicky, ale vždy s tím musí jejich zákazník souhlasit.

Brand24

Samotný souhlas může mít více podob. Může být udělen ústně nebo třeba uplatněním zákaznické karty, kterou je dle ujednání mezi příjemcem tržby a zákazníkem tato vůle nezpochybnitelně vyjádřena, přičemž tato zákaznická karta může sekundárně sloužit i k identifikaci zákazníka (např. jeho e-mailového účtu, na který má být účtenka zaslána).

Tiskárnu mějte v záloze

Jak ovšem doplňuje finanční správa, musí vždy existovat možnost vystavení účtenky v jiné než elektronické formě. Předpokládáno je pak vystavení účtenky v tištěné podobě. Zákon teoreticky nevylučuje vystavení účtenky i opsáním povinných údajů z pokladního zařízení ručně. Finanční správa však takový způsob vystavení účtenky poplatníkům nedoporučuje, neboť se s ohledem na rozsah a složitost některých údajů vystavují značnému riziku chybného nebo nečitelného uvedení povinných údajů na účtence a tím i riziku udělení pokuty, uzavřela finanční správa.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).