Hlavní navigace

Účtenky nekončí v koši. Tedy až na ty 2 miliardy účtenek, které v koši skončily

17. 4. 2018
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

[KOMENTÁŘ] Po posledním losování Účtenkovky prohlásila ministryně financí, že se ukazuje, že účtenky v koši nekončí. To je ale dost odvážné tvrzení.

Pravdou je, že se v dosavadních tazích účtenkové loterie již losovalo z desítek milionů účtenek, což se na první pohled může zdát jako vysoké číslo. Pokud se ale podíváme na celkový počet tržeb, který zaevidovali za dobu trvání Účtenkovky podnikatelé, jedná se jen o několik procent. V tom, že ministerstvo, ostatně jako už tradičně, vytrhává data z kontextu a sebehorší výsledky prezentuje jako úspěch, však hlavní potíž netkví. Největší problém ale spočívá v tom, že ministerstvo nesleduje údaje, díky kterým by mohlo účtenkovou loterii relevantně zhodnotit.

Čtěte také: Start Účtenkovky zůstal za očekáváním. Zájem byl nižší i v porovnání se Slováky

Zjednodušení registrace úbytek hráčů nezastavilo

Máme za sebou šesté slosování Účtenkovky, které přineslo několik zajímavých statistických dat a také další vyjádření ministerstva, které je nutné číst opět i v kontextu toho, co v něm nezaznělo. Nejprve k datům. Ani zjednodušení registrace účtenek nezastavilo další úbytek hráčů, kteří se Účtenkovky aktivně účastní. Oproti vrcholu v listopadu loňského roku, kdy účtenky registrovalo 478 tisíc hráčů, se jejich počet ztenčil o 57 tisíc a jde tak o nejnižší množství hráčů za dobu fungování Účtenkovky.

Slosování Účtenkovky
Říjen Listopad Prosinec Leden Únor Březen
Počet aktivních hráčů 452 691 477 952 446 890 426 000 422 793 420 979
Počet účtenek ve slosování 11 137 598 14 564 956 14 861 223 13 792 381 13 620 304 15 871 430

Zdroj: MF ČR

Na druhou stranu je nutné říct, že se propad počtu hráčů zpomaluje a zdá se pravděpodobné, že se v dalších měsících ustálí okolo 400 až 420 tisíc. Postupně totiž neklesá pouze celkový počet hráčů, ale i těch, kteří si nově založí hráčský účet. Ještě v prosinci si hráčský účet zřídilo 42 545, při posledním slosování šlo již jen o 25 761 hráčů. Účtenkovka tak pomalu vyčerpává potenciál přitáhnout nové lidi, a proto se dá očekávat, že se stejně jako na Slovensku stane zábavou pro „herní štamgasty“.

Navzdory tomu, že ubývá lidí, kteří jsou ochotni věnovat čas účtenkové loterii, došlo po předchozích poklesech opět k nárůstu počtu registrovaných účtenek. Do slosování bylo tentokrát zařazeno 15,9 milionu účtenek, což je o více než 2,2 miliony více než v kole předchozím a jde o nejvyšší počet slosovaných účtenek. Podle všeho za to může zjednodušení registrace, jehož nemalou část má paradoxně na svědomí Ústavní soud. Ten totiž určil, že se na účtenkách nesmí uvádět DIČ. Ministerstvo tak muselo upravit systém registrace účtenek a uživatelé tak již nemusí vypisovat DIČ. Kromě toho ministerstvo zjednodušilo i opravu chybně zadaných údajů, neboť hráči opraví pouze tu část, v níž udělali chybu, a ostatní údaje zůstávají vyplněny.

Čtěte také: Platby kartou ode dneška nepodléhají #EET, z účtenek též může zmizet DIČ

Další zlepšení si pak ministerstvo slibuje od rozšíření aplikace o čtečku QR kódů, ke kterému by mohlo dojít letos v květnu. Vzhledem k tomu však, že QR kódy nejsou na účtence povinné a využívá je jen zlomek podnikatelů, se nedá očekávat, že by tato novinka něco zásadního změnila.

Čtěte také: Účet za Účtenkovku roste. Ministerstvo za novinky utratí dalšího půl milionu Kč

Účtenky v koši končí, ne že ne

Zveřejnění údajů k Účtenkovce samozřejmě provázelo i vyjádření ministryně financí Aleny Schillerové, která Účtenkovku nepřekvapivě vychválila jako výborně fungující nástroj. V nejvyspělejších zemích je vystavování účtenek samozřejmostí a v České republice se i díky Účtenkovce stává konečně také. Během půl roku fungování Účtenkovky do ní soutěžící zaregistrovali již více než 100 milionů účtenek. Ty tak nekončí v koši, ale lidé si je berou a obchodníci vystavují. To je základ úspěchu elektronické evidence tržeb, k němuž vedou dvě možné cesty: První je cesta povinného odebírání účtenek ze zákona, stovek kontrolorů a represí, druhou je cesta pozitivní motivace. Je dobře, že my jsme fungující EET dosáhli prostřednictvím cesty druhé, která je ve výsledku i mnohem levnější. Efektivita Účtenkovky je v tomto ohledu naprosto nedostižná, uvedla ministryně financí Alena Schillerová.

Jenže jak už to tak bývá, je to s tím nekončením účtenek v koši a efektivitou účtenkové loterie trochu jinak. Ponechme stranou, že do slosování nebylo zařazeno více než 100 milionů účtenek, ale jen přibližně 84 milionů, což znamená, že s více než 16 miliony účtenek nebylo něco v pořádku. Předně je nutné říct, že není pravda, že by účtenky v koši nekončily, protože drtivá většina účtenek v koši končí. Za šest měsíců, co účtenková loterie funguje, totiž podnikatelé zaevidovali 2,33 miliardy tržeb. I kdybychom vzali v potaz počet registrovaných účtenek a ne jen těch zařazených do slosování, teoreticky v koši skončilo 2,23 miliardy účtenek. Do Účtenkovky tak lidé přihlásili zhruba 4,3 % účtenek. Samozřejmě platí, že ne každý, kdo si vezme účtenku, ji zaregistruje do loterie, takže počet lidí, kteří si účtenky berou, bude vyšší, ale prohlašovat na základě 4,3 % zaregistrovaných účtenek, že účtenky v koši nekončí a lidé si je berou, je přinejmenším troufalé.

Čtěte také: Ministerstvo financí „zapomíná“ při hodnocení Účtenkovky na fakta a čísla

Nikdo nesleduje údaje, které by mohly Účtenkovku vyhodnotit

Hlavní problém ale nespočívá v tom, že je Alena Schillerová schopná tvrdit, že Účtenkovka funguje báječně, i kdyby byla do loterie zaregistrovaná jediná účtenka, kterou tam zaregistrovala ona sama. Průšvih je v tom, že ministerstvo nesleduje data, která by mu mohla pomoci zjistit, zda má Účtenkovka doopravdy nějaký efekt. Jak totiž serveru Podnikatel.cz potvrdila finanční správa, ministerstvo financí, finanční správa ani dodavatel účtenkové loterie nedisponuje údaji, od jakých podnikatelských subjektů lidé účtenky nejčastěji evidují. Nikdo tak neví, zda nejde z 99,9 % o účtenky vydané hyper a supermarkety a spol.

Brand24

Cílem Účtenkovky má být přitom motivovat lidi říkat si o účtenky, brát si je a podnikatele je tak nutit vydávat a potažmo je nutit tržby evidovat. Tuto motivaci by lidé měli mít hlavně u podnikatelů, kde ke krácení tržeb pravděpodobně dochází. S takřka stoprocentní jistotou se dá přitom konstatovat, že velké obchodní řetězce tržby nekrátí, jelikož využívají jiné optimalizační nástroje, kterými si snižují daňovou povinnost. Pokud by naprostá většina účtenek pocházela z maloobchodních řetězců, efektivita Účtenkovky by byla prakticky nulová.

Vzhledem k tomu, že valná většina evidovaných tržeb pochází právě od obchodníků, dá se očekávat, že budou mít převahu i v účtenkách v Účtenkovce. O jak velkou jde převahu, ale nikdo neví. Dokud ministerstvo financí nezačne detailně sledovat strukturu registrovaných účtenek, jsou tvrzení o efektivitě účtenkové loterie jen plácnutím do větru.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).