Hlavní navigace

Uspějete v podnikání? Rozhodnout může váš vzhled

11. 2. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 329515
Vzhled člověka hraje klíčovou roli v tom, jak ho bude vnímat okolí. Pro podnikatele je proto nezbytné věnovat svému vzhledu pečlivou pozornost. Když si neví rady sám, poradí mu odborníci - vizážisté a stylisté.

Vzhled je jedním z prostředků neverbální komunikace. Člověk jím svému okolí o sobě podává zprávu, která rozhodne o tom, jak ho okolí bude vnímat. Říká se, že vzhled, řeč těla apod. rozhodují o tom, jak člověk na okolí působí a co si o něm ostatní myslí, až z osmdesáti procent. Obsah toho, co říká, pak hraje roli asi dvacetiprocentní. Vzhled je minimálně při osobním setkání první věc, kterou člověk u druhého vnímá. A to ještě dříve, než si vzájemně potřesou rukou, než člověk promluví. Nedbalost v oblečení, nevkus, ignorování pravidel oblékání, špinavé boty atd. mohou nejen vyslat o člověku ne zrovna lichotivou zprávu, ale znamenat také přehlíživost a v některých případech mohou až urazit. Čtěte více: Radek Zachariáš: Rozpoznat kvalitní boty není jednoduché, ale dá se to naučit

Takt a jemnocit a také vkus se nedají naučit, ty musíme zdědit, píše Magda Vášáryová ve své knize Diskrétní průvodce. … co možná nevíte o společenském chování.

O vzhledu rozhoduje typ člověka a životní styl

Pokud si podnikatelka nebo podnikatel se svým vzhledem a oblékáním neví rady, mohou využít služby vizážisty či stylisty. Vycházíme  z typu člověka a z toho, jakou práci dělá, což tvoří image. Klienta učíme, jaký je typ a jaký styl se k němu nejlépe hodí, aby znal takový svůj základ. S tím se pak dále pracuje a tvoří se šatník, shrnuje Lucie Fremundová stručně práci vizážisty a stylisty s tím, že módní trendy nemusí být pro tuto práci až tak důležité. K tomu se přiklání také vizážistka a stylistka Lucia Kondrátová: Každý klient je pro mě osobnost a zajímá mě jeho život a osobnost. Tu se snažím vynést na povrch, aby viděl sám sebe a naučil se sám sebe si vážit, milovat a pečovat o sebe, protože to je v naších luzích a hájích ten největší problém v otázkách vizáže a stylu. Neznamená to ale, že by vizážisté či stylisté módu nesledovali, naopak. Důležitější ale je vycházet z konkrétní osobnosti klienta, než slepě následovat jako počasí proměnlivé módní trendy. Ty se ostatně v případě klasičtějšího business stylu obecně moc výrazně neuplatňují.

Vizážistu respektive stylistu zajímá, jak člověk vypadá – jaký má tvar obličeje, tělesnou konstituci, barvu pleti, vlasů a očí -, jakou práci vykonává i čemu se věnuje v soukromí, zkrátka jaký je jeho životní styl.

Orientujete se v módě?

Tvarem obličeje se totiž podle vizážistky a stylistky Carol Spenserové, autorky knihy Styl pro ženy. Nový image, řídí například výběr účesu a brýlí. Obličejové rysy zas ovlivňují výběr šperků, tvary výstřihů, typ klobouků nebo čepic. Oblečení se řídí postavou; při výběru padnoucího oblečení hraje roli střih, látka i vzory. Je třeba známé, že vodorovné linie opticky rozšiřují, svislé linie naopak opticky zeštíhlují a prodlužují. Podobně rozšiřují světlé barvy a zeštíhlují barvy tmavé a matné.

S celkovým vzhledem samozřejmě souvisí také péče o pleť. Pleť ovlivňuje řada faktorů, vnějších i vnitřních. Ať je to počasí, vlhkost vzduchu, nebo spánek, dostatek tekutin, celková výživa organismu, sport či stres. Ačkoliv líčení může korigovat některé nedostatky pleti, platí, že základem dokonalého vzhledu a líčení prostě je zdravá a pěstěná pleť. Čtěte více: Jak také manažerky přebíjejí stres

Když nevíte, zeptejte se

Dobrý vizážista by se hodil každému a hlavně těm, kteří si myslí, že jej vůbec nepotřebují, odpovídá vizážistka a stylistka Lucie Fremundová na otázku serveru Podnikatel.cz, kdy a pro koho je vhodné vizážistu navštívit. Vizážistka a stylistka Lucia Kondrátová také připomíná, že vhodná doba pro využití těchto služeb nastává při příležitosti nějakých zlomových životních událostí nebo třeba v případě zahájení kariéry. Kdy vizážistu oslovit? Vždy, když si člověk neví rady, co je správné, jak vhodně kombinovat jednotlivé oblečení a jak zároveň působit upraveně, ale ne příliš upjatě. Dobrý vizážista má již všechny tyto věci v oku a během krátké chvíle dokáže klientovi vybrat oblečení, které se bude perfektně hodit na jednotlivé příležitosti, domnívá se vizážistka a stylistka Iveta Steinerová.

Šaty dělají člověka, říká přísloví.

" Správný čas pro návštěvu vizážisty nastává ve chvíli, kdy chci zlepšit jakýkoliv aspekt svého image. Od makeupu přes barevnost až po odívání. Někteří vizážisté však pracují i jako stylisté a navíc umí nabídnout i služby spolupracujících kadeřníků, návrhářů atp. a celou spolupráci korigovat tak, aby měla jednotný směr," uvádí pro business server Podnikatel.cz Petr Lukeš, předseda Asociace vizážistů a stylistů ČR. Na základě svých zkušeností tvrdí, že služby vizážisty nebo stylisty je možné využívat jak jednorázově, tak kontinuálně. A to tehdy, když chce zákaznice/zákazník jen jednorázově poradit a vyřešit například styl líčení nebo konzultovat profesní šatník, nebo pokud chce pravidelně ladit svůj styl. V druhém případě samozřejmě dosáhneme lepších výsledků a vyspělejší image, dodává. Časová náročnost je na klientovi. Záleží, jak velký zásah do jeho osobnosti vizážistu/stylistu čeká. Nalíčit vás můžu za 45 minut. Změnit přístup sama k sobě, k tomu jak se vidím, oblékám, prezentuji, starám se o sebe a upravuji, to zabere i rok. Samozřejmě to není o každodenním kontaktu, doplňuje Lucia Kondrátová.

Služby vizážisty a stylisty tak může podnikatel využít jen jedenkrát, když si potřebuje pořídit svůj business šatník a vyladit nový styl líčení, nebo ho navštěvovat pravidelně vždy, když potřebuje své oblečení inovovat, případně poradit se správným outfitem na důležitou pracovní akci.

Cena odpovídá investovanému času

Na rozsahu spolupráce závisí také cena vizážistou a stylistou poskytovaných služeb. Lidé u nás ještě nejsou zvyklí na služby vizážistů a stylistů, stále to spíš vnímají jako luxus pro bohaté, ale opak je pravdou, předesílá vizážistka a stylistka Iveta Steinerová. Podle Petra Lukeše se ceny pohybují v řádu stovek až několika tisíc korun, při rozsáhlejší spolupráci se špičkovým vizážistou až v řádech desetitisíců. Lucia Kondrátová upozorňuje, že ceny se v Česku liší i v závislosti na regionu. Zatímco podnikatel v Praze zaplatí za služby vizážisty či stylisty zhruba 600 – 800 korun za hodinu, už ve Středočeském kraji mohou být ceny nižší. Bohužel jinak bychom se neprodali, tvrdí Kondrátová, která má právě se Středočeským krajem z vlastní praxe zkušenost.

Podle toho, co podnikatel od vizážisty očekává, musí také investovat svůj čas. Časová náročnost je odvislá od požadovaného výsledku. Porada, jak vyrazit na podnikový večírek s nalíčením, může být práce na hodinu až dvě. Celková změna a zlepšení stylu „od hlavy k patě” je otázkou několika pravidelných návštěv v horizontu týdnů a není výjimkou i pravidelná spolupráce s pravidelnými návštěvami obvykle při změně sezony, tedy 2 x ročně, popisuje Lukeš pro server Podnikatel.cz.

Rozhodují zkušenosti a praxe i osobní sympatie

Služby související s vizáží a stylem nabízí celá řada podnikatelů. Čeho by si tedy měl zájemce při výběru vizážisty nebo stylisty všímat? Vybrat si dobrého vizážistu – stylistu je stejně těžké, jako dobrého kadeřníka, zubaře nebo automechanika, předesílá Iveta Steinerová. Za vizážistu a stylistu v první řadě mluví jeho práce. Prohlédnout si webové či klasické portfolio (book) je základem, radí Petr Lukeš. Dále by potenciálního klienta měly zajímat reference, které mu může vizážista poskytnout. I členství v profesní organizaci může být při výběru jistým vodítkem. Čtěte více: Má sdružování podnikatelů smysl?

Brand24

S tím, že při výběru rozhoduje praxe a zkušenosti, souhlasí také Lucie Fremundová. Dodává však, že při výběru může pomoci i to, jaký dojem na klienta vizážista udělá. Vsadit na osobní sympatie a první dojem doporučuje také Lucia Kondrátová. Musí to být člověk, kterému od začátku budete důvěřovat. Následujte svůj instinkt. Jestli ten člověk mluví vaším jazykem. Jestli se pohybuje alespoň trochu v podobném prostředí jako vy a bude si tudíž umět dobře představit váš denní rutinní život. Je to vztah z mého pohledu velice intimní, proto to jednoduše musí být někdo, jako je klient sám, radí Kondrátová. Upozorňuje také, že pokud se podnikatel rozhodne poradit se s vizážistou nebo stylistou, musí být připravený vystoupit ze zajetých kolejí. Neměl by si však zároveň nechat vnutit něco, co mu opravdu zásadně nesedí a neměl by se bát vyjádřit svůj názor.

 

 

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).