Hlavní navigace

Uspořádejte na Facebooku ty nejlepší soutěže – poradíme jak na to

Jana Langerová

Soutěže se mohou stát součástí marketingové strategie, jejich pořadatel ale musí vědět, kdy se k nim uchýlit a jak dále postupovat.

Doba čtení: 5 minut

Facebook se soutěžemi jen hemží, jejich uspořádání není složité a může přinést relevantní výsledky. Před samotným spuštěním je nutné promyslet všechny kroky, a hlavně dodržet pravidla. 

Načasování je důležité

Uspořádání soutěže na Facebooku představuje nejjednodušší způsob, jak nasbírat nové fanoušky, upoutat na sebe pozornost nebo dát vědět o novém produktu či službě. Za tímto účelem mohou firmy soutěž uspořádat, a jít tak naproti svému cíli, doplňuje odbornice na sociální sítě Dominika Roháčová. Cílů může být celá řada, například může jít o podporu prodeje přes internetový obchod, získání cenné zpětné vazby nebo aktivování cílové skupiny. To se týká jak stávajících fanoušků, tak i nových lidí, kteří zatím stránku neznají. 

Dát si na soutěži záležet musíte také proto, aby se nestalo, že noví fanoušci za vidinou snadné výhry odeberou svůj follow hned po skončení soutěže. Snažte se být originální a dejte šanci hlavně svým stávajícím fanouškům, kterým dáte možnost tzv. vstát z mrtvých, radí dále Dominika Roháčová. Avšak je potřeba myslet na to, že příliš časté soutěže naopak mohou přitáhnout nesprávné lidi, které produkt nezajímá a číhají pouze na soutěže. Tomu je lepší se vyvarovat, jak upozorňuje Lenka Tkáčová, communication specialist z agentury Better.

Milena Fridmanová, konzultantka, mentorka a spoluzakladatelka firmy StartOnline, popisuje, že soutěže používají především pro nastartování života na facebookové stránce nebo pro první fázi nákupního cyklu, což je vzbuzení povědomí. Soutěže mohou lidi zaujmout, zabavit, poučit, ale mohou sloužit i pro zvýšení prodeje či šíření odborného obsahu, dodává. Co se týče přesného času, Michaela Čadová, social media specialist z agentury Better, doporučuje zveřejnit ji v ten nejlepší možný čas, který je znázorněn v přehledech, protože je rozhodující a důležité, aby si soutěže na první pohled všimlo co nejvíc lidí.

Profil na Facebooku se na jednu stranu zdá jako povinnost, ale zda je tomu opravdu tak, můžete zjistit v našem článku Má ještě vůbec smysl mít firemní profil na Facebooku? Čtěte 5 pro a proti

Před spuštěním soutěže je také důležité zvážit způsob propagace soutěže, určit kolik je nutné a finančně možné do soutěže vložit kreditu a také věnovat pozornost začlenění soutěží do marketingové strategie a plánu, aby firmy ze soutěží získaly reálné obchodní výsledky. Představte si podobnou situaci v normálním světě. Vzbudíte zájem a povede se vám několik stovek či tisíc lidí dostat na jedno místo… A co pak? Musíte vědět, co přesně jim na shromáždění řeknete a s čím mají odejít, vysvětluje Milena Fridmanová. Adam Watkins, Head of Social Marketing Team agentury Wunderman, v této souvislosti zdůrazňuje, že firma nebo agentura musí doopravdy znát své publikum a jejich preference. Pro záruku úspěšné a atraktivní soutěže by měla analyzovat nejnovější data a sociální trendy. Jsou například mileniálové vaší cílovou skupinou? Pokud ano, mělo by to určit strukturu soutěže, platformu a samotné ceny, ukazuje na konkrétním příkladu.

Soutěž musí zaujmout

Kromě toho, že soutěže na sociálních sítích musí dodržovat pravidla, je dobré dbát také na další aspekty. Například se nevyplatí hnát se pouze za slepým získáváním lajků, protože jde o krátkozraké uvažování, které do budoucna nic nepřinese. Fanoušky musíte zaujmout nejen soutěží samotnou, ale hlavně obsahem, který na svých stránkách tvoříte. Soutěž už je jen taková třešnička na dortu, doplňuje dále Roháčová. Nezapomínejte také na to, že soutěže by vždy měly korespondovat se strategií značky, s obsahovou strategií obecně a mít správnou tonalitu a kreativitu. Expandujte za hranice Facebooku. Diverzifikujte. Zamyslete se nad tím, kde se vaše publikum nachází a kde probíhá konverzace, prozrazuje svou mantru Adam Watkins.

O tom, že lajky nehrají roli jsme psali v článku Vykašlete se na Facebooku na „lajky“, důležitější je získat pozornost uživatelů

Důležitá je také podoba soutěže obecně. Pokud je příspěvek, který o soutěži informuje, zajímavý a lidi zaujme hned na první pohled, šíří se soutěž sama organicky. Záleží však i na výhře a na pravidlech soutěže, dodává Michaela Čadová. Ta dále říká, že je nutné zamyslet se nad tím, jestli soutěž není například moc složitá na pochopení a splnění úkolu. Pro úspěšný průběh soutěže potřebujete také vynikající obsahovou strategii, se kterou souvisí například aktualizace bannerů, úvodní fotografie, vytvoření hashtagů a zajištění co nejdokonalejšího copywritingu. Musíte zveřejnit takový obsah, u kterého se uživatelé ve feedu pozastaví. Měl by vypadat jako soutěž, nikoli jako reklama a je třeba zapojit vaše community managery, aby zajistili každodenní zapojení uživatelů na vaší stránce, doplňuje Adam Watkins.

Milena Fridmanová zdůrazňuje, že u každé soutěže firmy potřebují vědět, proč ji realizují, jaký má obchodní cíl a jaké na ni navazují další aktivity. Pokud jde o to oslovit masu lidí, musí být soutěž především jednoduchá a hravá. Když ale např. chcete získat relevantní uživatele z konkrétní cílové skupiny, rozhoduje téma, popisuje. Lenka Tkáčová upozorňuje, že soutěže mohou rozvířit vody lhostejnosti, ale i ublížit značce. Právě proto je dobré dělat je pořádně a promyšleně, s čímž souvisí právě i vyhodnocování. Je potřeba vědět, co soutěž přinesla a jestli se vyplatila z hlediska dosahu, engagementu nebo počtu interakcí, dodává. 

Poškodit značku může také nevhodný výběr influencerů, poučte se díky článku Při výběru influencerů myslete na důsledky i svou reputaci

Pozor na pravidla

Každá soutěž na Facebooku musí mít přesně definovaná pravidla a být transparentní. Zároveň platí pravidlo, že čím jsou pravidla podrobnější, tím lépe. Soutěž tak musí obsahovat informaci, že se jedná právě o soutěž, datum a čas, kdy bude soutěž ukončena, jaká je výhra, co pro ni musí fanoušci udělat (například posílat fotky do zpráv, lajkovat, napsat komentář) a jak bude soutěž vyhodnocena. Dále musíte připomenout, že Facebook není pořadatelem soutěže, nesponzoruje ji a nijak s ní nesouvisí. Dále nesmí být podmínkou sdílení soutěže na profilu a označování konkrétních osob na fotografii, vyjmenovává Dominika Roháčová.

Pravidla soutěže jsou důležitou součástí tohoto reklamního formátu a musí být v souladu jak s pravidly Facebooku, tak také s legislativou. Například nesmí porušovat práva spotřebitelů nebo být v rozporu s loterijním zákonem. Zapomínat byste neměli kromě právních předpisů také na GDPR, protože jde o velmi důležitou součást procesu a každá společnost by se jimi měla řídit při sběru osobních údajů a příspěvků soutěžících. Pokud vše příliš zkomplikujete nebo uděláte příliš osobní, uživatele to odradí od účasti. Ve světě kybernetické bezpečnosti si uživatelé svoje údaje chrání, a je třeba tak brát ohled na jejich potřeby, to je pochopitelné. Pro maximalizaci vaší kampaně buďte citliví a inkluzivní, radí Watkins.

Lidé pravidla obvykle nečtou, ale jsou nutná a poslouží i v případě problémů. Z toho důvodu například v agentuře Better doporučují klientům konzultovat pravidla soutěží s právníkem, i když v praxi jej spousta společností organizuje jen tak. Riskují tak, že jim např. Facebook stránku zablokuje nebo je v horším případě mohou dostat do konfliktu s obchodní inspekcí, upozorňuje závěrem Lenka Tkáčová.