Hlavní navigace

Úvěrové moratorium skončilo. Žádosti o pomoc se však bankám nekupí

18. 11. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
V listopadu už neběží moratorium na splátky úvěrů a hypoték a podobné plošné opatření už nebude. Banky jsou však připraveny řešit špatnou situaci klientů.

Obnovení moratoria přitom doporučovala Hospodářská komora ČR jako jednu z kompenzací, ale vláda ani banky k plošnému opatření nepřistoupily. Moratorium se vztahovalo na úvěry a hypotéky u jakékoliv banky a nebankovního poskytovatele, které byly sjednány před 26. březnem 2020. Přistoupilo se k němu během nouzového stavu, kdy řadě domácností rapidně poklesly příjmy, bez kterých se těžce splácí úvěrové produkty.  

Situaci budou dále sledovat

Ministryně financí Alena Schillerovátiskové zprávě sdělila, že pečlivě zvažovala, zda úvěrové moratorium neprodloužit, ale zástupci bank a nebankovních poskytovatelů ji ujistili, že budou klientům vycházet vstříc a zvolí pro ně řešení na míru, které bude v jejich situaci nejvhodnější. Budeme dál pravidelně komunikovat s poskytovateli úvěrů i neziskovým sektorem, a pokud by se situace na trhu změnila, budeme připraveni podniknout takové kroky, abychom ochránili občany před dluhovou pastí, doplňuje. 

Profesní sdružení, jako je Česká leasingová a finanční asociace nebo Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů, budou společně s neziskovými organizacemi Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni situaci na poli půjček dále monitorovat. Především budou sledovat, jestli věřitelé skutečně dodrží příslib vstřícného přístupu k lidem, kteří se nezaviněně dostali do finančních těžkostí. Jestliže věřitel nebude připraven rozumným návrhům vyhovět, doporučujeme obrátit se na dluhové poradny Člověka v tísni, Poradny při finanční tísni a dalších neziskových organizací. Lidé by se naopak měli vyhnout tomu, že si na splácení budou znovu půjčovat a vytloukat tak ‚klín klínem‘, říká David BorgesČlověka v tísni.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Kolik klientů se ozývá?

Jak jsme informovali v článku, banky jsou opravdu připraveny svým klientům pomoci. Například v mBank, když klient bude chtít odložit své splátky na půjčce, se chystají žádosti vyhovět, pokud se bude jednat o ztrátu zaměstnání nebo nemoc. Ve Fio bance se klienti ozývají postupně a průběžně. „Se všemi situaci řešíme individuálně a snažíme se najít optimální řešení,“ popisuje tiskový mluvčí Jakub Heřmánek

Komerční banka nabízí možnost snížení splátky úvěru (případně její odklad) dlouhodobě, tedy nezávisle na situaci související s koronavirem. Klienty, kterým skončilo moratorium k 31. 10., jsme oslovovali již před tímto termínem. Ze zjištění vyplývá, že počet žádostí o další pomoc ze strany banky by se mohl pohybovat v řádu vyšších stovek a jejich aktuální počet potvrzuje naše odhady, sděluje Michal Teubner, tiskový mluvčí Komerční bankyPodle Lucie Brunclíkové, ředitelky komunikace a marketingu Banky CREDITAS, byla doba moratoria předem daná, takže s ní od začátku mohli všichni přesně počítat. Ale spíš jde o to, že ti, kteří věděli o očekávaných potížích se splácením po konci období bez splácení, se ozvali již během tohoto období a byl dostatek času situaci řešit, shrnuje. 

Jak zdůrazňuje Petr Plocek, Head of Identity & Communication z UniCredit Bank, pro banky bylo obecně klíčové, aby se jejich klienti po skončení moratoria dostali zpátky do režimu schopnosti dál splácet. U nich většina klientů neměla problém se do standardního režimu splácení bezproblémově vrátit. U úvěrů, kde byl odklad nastavený jen do konce července, si o jeho prodloužení požádalo jen nízké procento klientů, drtivá většina se od srpna bez problémů vrátila do běžného režimu a v současné době evidujeme jednotky žádostí, uvádí. Také v Raiffeisenbank jde o nízké procento klientů. Celkově očekáváme, že nás o další odklad požádá cca 10 % klientů, kteří využili moratoria, doplňuje Petra Kopecká, External Communicaton Manager. Podobně v ČSOB je statistika první půlky listopadu v souladu s jejich očekáváním a o odklad splátek či jinou úlevu požádaly řádově desítky subjektů.

Jak serveru potvrdil Filip Hrubý z tiskového centra České spořitelny, tak oni nyní identifikují 77 firemních a 2937 retailových žádostí o odklad. Pokud jejich klienti využili odklad splátek v průběhu března-října 2020 a nyní využije nový individuální odklad nebo snížení splátek, tak nebude uveden v registrech dlužníků. Retailoví klienti mohou k žádosti o pomoc využít webového formuláře nebo zavolat na speciální telefonní linku a firemní klienty se mají obrátit na své bankéře.

Jak banky konkrétně pomáhají

Ve Fio bance může být formou pomoci z jejich strany odložení splátek nebo třeba úprava výše splátek. Každý případ s klienty řeší individuálně na základě jejich žádosti. Podobně jsou na tom v Raiffeisenbank, kde se primárně jedná o možnost úpravy splátkového kalendáře. V ČSOB klienti v současné době poptávají řešení z oblasti e-commerce a případně financování svých podnikatelských aktivit. V případě, že jsou klienti zasaženi pandemií a nedisponují dostatečnými prostředky pro řádné splácení svých závazků, je možné se na banku obrátit a jednat o odložení splátek, doplňuje Jaroslav Šimsa, manažer segmentu Firemní bankovnictví ČSOB

legislativni_zmeny_21

V UniCredit Bank ke každému klientovi přistupují individuálně a u těch rizikových pravidelně analyzují jejich schopnost úvěry splácet. U korporátních klientů, kteří zažádali o odklad splátek, společně do konce roku připraví mimořádné zhodnocení jejich schopnosti splácet s cílem individuálně vyhodnotit situaci každého jednotlivého klienta včetně dopadů pandemie na jejich podnikání a finance.

Lucie Brunclíková vysvětluje, že je třeba rozlišovat dvě oblasti. První jsou hypotéky, kde se obtíže se splácením po moratoriu téměř nevyskytují, a druhé pak firemní úvěry, kde je CREDITAS aktivní hlavně v projektovém financování. Tam je struktura úvěrování pokaždé trochu odlišná a řeší se individuálně. Obvykle totiž nejde o to, že by se financovaný projekt zcela zhatil, ale např. o odložení některých plánovaných příjmů v čase. A taková situace z pohledu banky v naprosté většině případů řešitelná je, dodává.

Důležité je nečekat

Banky se shodují, že je důležité banku informovat včas, a to už když klient tuší, že se nějaký problém blíží nebo že je pravděpodobný. Pak je totiž dostatek času na hledání řešení. V UniCreditBank se situaci, kdy klienti neví, zda současnou situaci zvládnou a váhají s oslovením banky, snaží předejít od úplného začátku. Včas proto informovali klienty, kterých se odklad splátek týkal. Klienti by se nikdy neměli zdráhat s oslovením banky, jen tak můžeme klientům vyjít vstříc a pomoci jim, radí Petr Plocek.  

Také v Raiffeisenbank je společným cílem najít co nejvhodnější řešení nastalé situace. Klient by podle Petry Kopecké měl telefonicky nebo e-mailem sám kontaktovat banku a ona ho celým procesem provede a případně vyjasní, jaké doklady bude potřebovat k doložení konkrétní životní situace (např. výpisy z účtu při výpadku příjmů apod.) Individuální pak bude i rozsah změny splátkového plánu. Velice pravděpodobně se nebude jednat o plný odklad anuitní splátky (tzn. odklad jistiny a úroku), ale o dočasné snížení splátek, popisuje.  

Produkty se nemění 

Až na ČSOB, kde jejich služby upravili již na začátku pandemie, a to tak, aby vyhovovaly aktuálním potřebám jejich klientů i v současné době, banky v souvislosti se současnou situací neplánují žádné změny v produktech. Jak podotýká Petra Kopecká, ve změnách nevidí důvod, protože vše probíhá v rámci standardně nastavených procesů, kdy jsou schopni klientovi reagovat na jeho individuální situaci. V UniCreditBank v září letošního roku na trh s hypotečními úvěry uvedli nejlepší úrokové sazby od 1,59 % p.a. při tříleté fixaci a při hypotéce 80 % LTV a spotřebitelské úvěry nabízí při řádném splácení s úrokovou sazbou 3,89 % p.a. Ve Fio bance se zase v blízké době chystají spustit klasické splátkové úvěry. Se současnou situací to ale nesouvisí, jde především o doplnění naší produktové nabídky, dodává závěrem Jakub Heřmánek.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).