Hlavní navigace

Už jste vyzkoušeli bankovní identitu? Víme, jaké novinky chystají banky i firmy

29. 4. 2021
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Už několik dní běží přihlašování pomocí bankovní identity. Jak na ni reagují klienti bank a kdy se tento projekt více rozšíří?

Jak jsme psali, bankovní identita je digitalizační projekt České bankovní asociace, jehož cílem je umožnit lidem při využívání služeb eGovernmentu prokazovat svoji digitální identitu prostřednictvím té bankovní. Tedy se přihlašovat stejným způsobem jako do internetového bankovnictví. K tomu, aby se tuzemské banky mohly stát poskytovatelem elektronické identity, bylo potřeba prosadit několik legislativních úprav. Hlavním byl zákon o bankovní identitě, který zvítězil ve 12. ročníku prestižní ankety Zákon roku a nabyl účinnosti 1. ledna letošního roku.

První dojmy bank

Air bank bankovní identitu spustili teprve před měsícem a nyní ji mohou využívat už všichni jejich klienti, kteří splnili zákonem dané požadavky. To znamená něco přes půl milionu lidí. Od spuštění bankovní identity v Air Bank ji využilo 19 tisíc unikátních klientů. Celkem se jednalo o 44 tisíc přístupů, uvádí tisková mluvčí Jana Pokorná. Česká spořitelna umožnila prokázat svoji totožnost prostřednictvím bankovní identity nejen při přihlašování do internetového bankovnictví, ale také v online komunikaci se státem 1,8 milionům klientů. Podle Františka Bouce z jejich tiskového střediska od počátku roku přesáhl počet unikátních uživatelů 90 tisíc lidí a počet přihlášení přes bankovní identitu ČS do NIA překročil 250 000. Z toho je patrné, že jakmile lidé bankovní identitu začnou využívat k prokazování online totožnosti, k této metodě se vrací opakovaně. To naplňuje naše očekávání v tom, že se bankovní identita stane nejrozšířenější a nejvíce využívanou metodou při online prokazování totožnosti, dodává.

V ČSOB ohlas klientů hodnotí veskrze pozitivně s tím, že o využívání bankovní identity je mezi klienty velký zájem. Zpočátku šlo spíše o zvědavé klienty, ale postupem času, poté, co se začaly zpřístupňovat služby státu, které mají širší praktické uplatnění (Moje daně, sčítání lidu, COVID žádosti), se o bankovní identitu zajímá stále více klientů, doplňuje Jan Kolář, manažer Identity v ČSOB. Pozitivně bankovní identitu vnímají i v Komerční bance s tím, že si musíme uvědomit, že jde o novinku, na kterou si populace musí nejprve zvyknout a začít ji důvěřovat. Banky své klienty celé roky informují a varují, aby své osobní údaje nepředávali nikomu neznámému, aby je nepoužívali v neznámých službách. Nyní přichází doba, kdy jim začínáme říkat pravý opak – aby se se svými bezpečnostními prvky a údaji přihlašovali a ověřovali svou totožnost ve službách mimo banku, popisuje Jakub Vlček, manažer pro bankovní identitu v Komerční bance. Tam bankovní identitu doposud využilo cca 23 tisíc klientů a celkový počet přihlášení přes NIA ke službám státu je cca 61 000.

Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Jiří Korbel z odboru tisku a PR Ministerstva vnitra ČR, pokud jde o počet vydaných identifikačních prostředků, pomocí kterých mohou klienti bank prokazovat svou totožnost online, k pondělí 19. dubna evidovali cca 4,7 milionu prostředků (celkový počet prostředků, jeden člověk může mít identifikačních prostředků více). Pokud jde o celkový počet přihlášení s využitím identifikačních prostředků poskytovaných bankami, k pondělí 19. dubna jsme zaznamenali cca 341 000 přihlášení, upřesňuje.

Přihlášení prostřednictvím bankovní identity 
Banka Počet přihlášení k 19. 4. 2021
Air bank cca 21 100
Česká spořitelna cca 218 800
ČSOB (značná úroveň záruky) cca 62 200
ČSOB (nízká úroveň záruky) cca 5 360
Komerční banka cca 28 100
MONETA Money Bank cca 5 200

Klienti se báli o svá konta

Z průzkumu, který pro Českou spořitelnu zpracovala agentura STEM/ MARK, vyplývá, že klienti rozšířenou možnost využití bankovní identity oceňují. Všichni dotazovaní uvedli, že ji hodlají využívat i v budoucnu, a to zejména díky jednoduchému a rychlému způsobu přihlašování (93 %) a také díky tomu, že si nemusí pamatovat nová hesla a mohou využívat již existující kódy, kterými se přihlašují do svého internetového bankovnictví (81 %). Téměř nebývalé pro nově zaváděnou službu je i to, že převážná většina respondentů (72 %) připustila, že není nic, s čím byli nespokojeni, doplňuje František Bouc.

Jak už podotknul Jakub Vlček, vyžádá si nějaký čas, než bankovní identitu lidé vstřebají a začnou tomu celému plně důvěřovat. Klienti jsou podle něj opatrní a určitě jich to určité procento odmítá. Není však čeho se bát. Bankovní identita a osobní údaje jsou stále chráněny a spravovány bankou, jak tomu bylo doposud. Jen je třeba být obezřetný při pohybu v digitálním prostoru, jak o tom banky informují ve svých bezpečnostních desaterech, podotýká. Jan Kolář zmiňuje, že se prvotní obavy klientů týkaly toho, aby stát prostřednictvím bankovní identity nezískával údaje o jejich bankovních účtech. To se však opravdu neděje, banka touto cestou žádné informace o bankovních produktech a transakcích státu neposkytuje, ujišťuje dále.

Pomohlo sčítání lidu i MOJE daně

Jana Pokorná uvádí, že jako banka neví, za jakým účelem, tedy k jaké službě se jejich klient přes bankovní identitu přihlašuje. Ale z reakcí například na našich sociálních sítích můžeme dovodit, že klienti bankovní identitu často využívají pro přihlášení k Sčítání lidu 2021 nebo k online podání daňového přiznání, dodává. Podle Jana Koláře zejména spuštění portálu MOJE daně zvýšilo zájem klientů o bankovní identitu. V České spořitelně byla motivací k prvnímu vyzkoušení bankovní identity i zvědavost, jak služba funguje. K ní se přiznalo 72 % respondentů. Celkem 23 % respondentů uvedlo, že se přihlásilo do Portálu občana jen ze zvědavosti, aby si ověřili funkčnost. Stejnou motivaci k přihlášení se do Daňového portálu mělo 10 % respondentů.

Klienti nejčastěji využili možnosti přihlášení do Portálu občana, dále do portálu České správy sociálního zabezpečení, do Daňového portálu a do Katastru nemovitostí. Vůbec nejčastějším důvodem těch, kteří se přihlásili do Portálu občana přes bankovní identitu, bylo ověřit si stav trestných bodů v Bodovém hodnocení řidiče (41 %), vyjmenovává František Bouc s tím, že tato data byla zjišťována ještě před začátkem online sčítání lidu, které využití bankovní identity k online prokázání totožnosti dále posílilo. V Komerční bance zaznamenali zvýšený zájem ve dni, kdy se spouštělo Scitani.cz. Bohužel portál v prvním dni zkolaboval, a tak i zájem v následujících dnech opadl. Víme, že při sčítání lidu použilo bankovní identitu KB k ověření totožnosti doposud cca 4000 klientů KB, říká Jakub Vlček.

skoleni_29_6

A co ostatní banky?

UniCredit Bank se v únoru tohoto roku rozhodla společně s ostatními bankami, že vstoupí do společnosti Bankovní identita, a.s. a budou s ní spolupracovat na sjednocení standardu bankovní identity a nabídnou tak firemnímu sektoru řešení při online ověření totožnosti svých klientů. Jak potvrdil Petr Plocek, Head of Identity & Communication, předpokládané připojení banky je v druhém pololetí letošního roku. Raiffeisenbank je aktuálně v procesu akreditace od ministerstva vnitra a pracují na integraci v rámci Bankovní identity a.s. Předpokládáme, že první služby budeme moct klientům nabídnout v polovině letošního roku, doplňuje Petra Kopecká, External Communicaton Manager z Raiffeisenbank

Také mBank v současné době aktivně pracuje na přípravách spuštění bankovní identity a součástí toho byl i jejich vstup do společnosti Bankovní identita a.s. „Rádi bychom s prvními službami v rámci bankovní identity začali na přelomu letošního a příštího roku,“ upřesnil Martin Podolák, ředitel produktové a procesní divize mBank pro Českou republiku a Slovensko. A s podobným termínem podle Kateřiny Petko, Head of PR and Internal Communications Department, počítají také v Equa Bank.

Spuštění bankovní identity ostatními bankami
Banka Plánovaný termín spuštění bankovní identity
Equa bank koncem roku 2021
mBank přelom 2021/2022
Raiffeisenbank polovina 2021
UniCredit Bank druhé pololetí 2021

Co se chystá pro firmy?

Od poloviny letošního roku budou moci využít bankovní identitu k online ověření totožnosti klientů a k jejich elektronickému podpisu i firmy. Jednotné řešení, které jim umožní využívat bankovní identity poskytované vícero bankami, jim zprostředkuje společnost Bankovní identita, a.s. Ta je agregátorem bankovních identit jednotlivých bank pro komerční sféru. V rámci toho chystá Česká spořitelna spolu s dalšími bankami univerzální řešení, díky kterému bude možné využívat bankovní identitu spořitelny i dalších bank jako univerzální doklad totožnosti vůči soukromým firmám, např. pojišťovnám, mobilním operátorům, dodavatelům energií či e-shopům.

Vůči soukromému sektoru budou mít klienti více možností využití bankovní identity. Podle Jany Pokorné firmy, které nabídnou využívání služeb přes bankovní identitu, svým zákazníkům zásadně usnadní online konzumaci svých služeb, a to při maximálním zachování bezpečnosti. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdila Monika Otradovcová, marketing communication & PR manager Bankovni identita, a.s., firmy mohou prostřednictvím BankID ztotožnit své současné i potenciální zákazníky. Budou tak mít stále aktualizované údaje o svých klientech a zároveň díky jednoduchosti a rychlosti ověření snadno podepíšou smlouvu s novým zákazníkem. Nemusí nic tisknout, archivovat, skladovat papíry, vše vyřeší digitálně. BankID je unikátní služba a díky napojení na ni získají firmy bezkontaktní proces identifikace u 95 % všech bankovních klientů od 10 největších bank na českém trhu, doplňuje.

Jakub Vlček vysvětluje, že je pro BankID a využití bankovní identity jedinečným nástrojem pro firmy, které ve svých procesech potřebují ověřovat totožnost své protistrany – fyzické osoby – svého stávajícího nebo nového klienta, a to například při sjednávání produktů plně digitálně, kde jako fyzická osoba na začátku ověříte pomocí BankID svou identitu, pak si vyberete produkt, digitálně podepíšete smlouvu o tomto produktu a v budoucnu si budete chtít parametry takového produktu digitálně upravit v portálu firmy pomocí přihlášení přes BankID.

Jedná se například o:

  • sjednání pojištění,
  • sjednání stavebního spoření,
  • sjednání zájezdu v online cestovní kanceláři,
  • sjednání tarifu pro dodávky elektřiny, plynu, vody atd.,
  • online sázky atd. 
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).