Hlavní navigace

V baťovském domku tvoří Vykrajovátka na přání. Podívejte se jim pod ruce

Autor: Jan Salač, podle licence: Rights Managed
Jana Langerová

Projekt Vykrajovátka na přání se zrodil teprve nedávno, ale pro Petru Barešovou i Petra Krátkého je to opravdová srdeční záležitost.

Doba čtení: 8 minut

Tito partneři spolu tvoří sehranou dvojici a dokonale se doplňují. Petr Krátký je technická hlava – on vše technicky nastavil a vymyslel a poté své know-how naučil Petru Barešovou, která zase zúročila své zkušenosti s prací s lidmi a také znalosti z marketingu. Samozřejmě nějaká hádka proběhla, než jsme to vše sladili, ale už to máme vychytané. O všem se s Petrem radím, on mi to většinou odsouhlasí, ale mám ráda jeho zpětnou vazbu, doplňuje Petra Barešová.  

K podnikání ji „donutila“ oslava narozenin

Nejen v podnikání se často stává, že se správně sejdou patřičné okolnosti, což platilo i zde. Petra Barešová vždy měla v hlavě myšlenku podnikat, ale nikdy se nemohla rozhoupat a vždy našla nějaký důvod, proč se do toho nepustit. Pak přišla oslava třicátých narozenin a ona si řekla: Třicítka je na krku a jestli něco chci, tak se do toho musím pustit a nesmím otálet. Právě v té době si Petr Krátký pořídil domů 3D tiskárnu, protože se pohybuje ve světě techniky a moc ho baví vymýšlet a vyvíjet nové věci.  

Tehdy však nebyla ještě na pořadu Vykrajovátka na přání, ale keramika, Petřin velký koníček. Chtěla vyrábět věci na zakázku a tehdy vymyslela svůj produkt nazvaný bylinkovátka – zápichy do bylinek, ke kterým potřebovala speciální razítka do keramiky. Pak mě napadlo, že když to potřebuju já, tak možná bude víc lidí, co by potřebovali mít svoje originální razítka, tiskátka nebo vykrajovátka a také, že by se to skvěle dalo použít na pečení,  vzpomíná Petra. Právě díky bylinkovátkám pracovali s raznicemi s textem, zjistili, že to má nějaké zákonitosti, jak se chová hlína a co vše je potřeba tomu přizpůsobit. Pak už byla myšlenka v hlavě, a když se přešlo na těsto, tak už se to víceméně jen upravilo, doplňuje Petr Krátký. Tím vším to bylo dané a keramiku si Petra ponechala jen jako koníček a společně se pustili do vykrajovátek.  

Dalším velmi důležitým impulzem byla jedna paní, která v příspěvku ve facebookové skupině zaměřené na tvoření hledala někoho, kdo jí udělá podobná vykrajovátka. Petra Barešová jí napsala a ona se tak stala jejich první zákaznicí. Byla úplně skvělá, protože jsme s ní všechno odladili, aby to skvěle fungovalo a pak nám i poslala fotky z její svatby. To byly první fotky, a to nás nakoplo, dodává Barešová.

S certifikací pomohl crowdfunding

V začátcích se ani Vykrajovátkům na přání nevyhnuly technické problémy, ale postupně vše vylaďovali tak, aby vše skvěle fungovalo. Řekli jsme si, že chceme vyrábět vykrajovátka, která budou pěkná, originální, bude v nich kreativita, ale zároveň budou funkční a kvalitní, doplňuje Barešová. Vykrajovátka vymysleli tak, že nedělají takzvané fousance jako některá jiná vykrajovátka. Navíc také všechna vykrajovátka, která posílají do světa, nejdřív vyzkouší na těstě, aby ověřili jejich funkčnost.  

Petra s Petrem také brzy po začátku podnikání zjistili, že i když vykrajovátka vyrábí z materiálu certifikovaného pro styk s potravinami, tak to pro českou legislativu nestačí. Aby vykrajovátka mohli prodávat na pečení, musí být certifikovaný i samotný výrobek.  Já jsem srdcař a nedokážu lhát a podvádět. Tvrdit, že jsou vykrajovátka jen dekorativní nebo pro kreativní tvoření a vystavovat fotky z pečení, mi úplně nerezonovalo, vysvětluje Petra Barešová. Zároveň dodává, že každé kulaté razítko stojí dost peněz, a proto se rozhodli využít k získání těchto peněz crowdfundingové kampaně. Do ní se pustili spontánně téměř ze dne na den, protože chtěli využít také předvánočního období, kdy lidé nejvíce pečou a mohli by vykrajovátka využít. Nikomu to takto nedoporučuju, protože je dobré si to vše krok po kroku promyslet. V tomto to bylo náročné a navíc pořád jsme jeli vykrajovátka a zároveň kampaň, vzpomíná Petra Barešová.  

Čas, kdy běžela kampaň, pro oba znamenal období plné hektičnosti a nejistoty. Tehdy nevěděli, jestli budou muset chystat odměny a vše museli ještě skloubit s „běžnými“ objednávkami. Navíc za běhu pracovali také na propagaci, kterou si dělali vlastními silami. Točili jsme video v této kuchyni, neměli jsme ani namontovaná světla, ukazuje Petra a dodává: Ale ráda na to vzpomínám, i když přes Vánoce jsem dostala angínu, což byl asi následek tohoto vyčerpání. Odměnou jim však byly nejen získané peníze na tolik potřebnou certifikaci, ale především zjištění, že mají kolem sebe strašně moc lidí, kteří jim fandí a podporují je. Právě na ně si Petra vzpomene, když je jí krušno: Už kvůli těm, co nám věřili, to nesmíme vzdát. Za to jsem strašně ráda a patří jim pořád velký dík, protože bez nich by to nebylo.

Dále čtěte: Muzika je jeho vášeň. Prodává gramodesky a každý den se těší do práce

Od návrhu k vykrajovátku

Vykrajovátka se dají použít kromě pečení i pro další kreativní tvoření, například s keramikou, ale skvěle fungují jako razidla do mýdla nebo fimo hmoty. Vyrobena jsou z takzvaného bioplastu, který je vyráběn z kukuřičného škrobu. Tento materiál je biodegradabilní, což znamená, že se dá pomocí kompostování zpětně přeměnit na biomasu. Pro naši planetu je šetrnější a i když jsou vykrajovátka plastová, tak nezahlcujeme Zemi dalšími plasty, upřesňuje Petra Barešová.

Nejčastějšími zájemkyněmi o vykrajovátka na přání jsou nevěsty a poslední dobou také firmy, kterým vyrábí vykrajovátka s jejich logem nebo textem. Proces funguje tak, že si zákazníci mohou objednat úplně vlastní návrh nebo jenom nějakou úpravu textu. Když jde o vlastní návrh, tak to Petra Barešová překreslí, pošle na schválení, kde je důležité, aby zákazníci souhlasili i s cenou. Ta je u vlastních návrhů individuální a záleží na velikosti, složitosti a i na době, kterou stráví s kreslením. Právě grafické zpracování je velmi důležitým bodem – zákazník například návrh nakreslí tužkou na papír a na nich pak je, aby mu vše vysvětlili a hlavně předělali návrh do vyrobitelné podoby. Musí z toho vzniknout model. Počítač schroustá všechno, ale ne všechno jde vyrobit, upřesňuje Petr Krátký. Někdy se nám třeba stane, že když daná vykrajovátka zkoušíme, tak se nám v tom těstě nelíbí a pak pošleme zákazníkovi fotku a ještě to odlaďujeme, popisuje Barešová. 

Až po odsouhlasení návrhu dochází k samotné výrobě. Ta u jednoho razítka trvá minimálně 4 hodiny a zvlášť se tiskne protikus, samotný návrh a držátko. Petra s Petrem jsou schopni vyrobit také malé detaily, které trvají více času. Jen ty univerzální tvary se tisknou po dávkách. Nemůžeme jet na rychlost, ale musíme jet na kvalitu. I když se tiskárna zapne, tak je potřeba ji kontrolovat, doplňuje Petr Krátký.

Psali jsme: Jsou mistři dim sum knedlíčků. Vsadili přitom na pop-up koncept a vaří na ulici

Za vztah k pečení může babička

S vykrajovátky je samozřejmě spojeno i pečení a Petra Barešová tak musela přijít s takovým těstem, které je dobré a jsou na něm vidět vzory. Na začátku jsem pořád pekla a zkoušela vykrajovátka. Až jsem připravila 4 druhy otestovaného vánočního cukroví, které mám zveřejněné na našem Facebooku, dodává. Její láska k pečení zřejmě pochází od babičky, která vždy hodně pekla. Dost jsem jí pomáhala v kuchyni a pečení mě bavilo. Takže to bylo schované někde ve mně a teď se to objevilo, dodává s úsměvem. Dále dodává, že je za to moc ráda, protože s babičkou může také konzultovat a řešit těsta. Navíc jí dala všechny svoje recepty i kuchařky.

V souvislosti s pečením se zrodil také nápad se Sušenkárnou. Uvědomila jsem si, že když firmám budu nabízet možnost výroby vykrajovátek s jejich logem, tak si budou muset najít někoho, kdo jim to upeče. A to platí i u nevěst, vysvětluje Petra Barešová. Tak se tedy před několika měsíci rozhodla, že kromě výroby vykrajovátek může zákazníkům poslat rovnou i sušenky s daným motivem. Z hlediska těst opět klade důraz na to, aby sušenky byly dobré, hezky vypadaly a motiv byl výrazný. Už nyní pracuje s různými druhy, jako jsou kakaové, levandulové, pekanové, malinové, jahodové nebo makové. A teď experimentuju s cukr-free, aby to mohli diabetici, a chceme přinést i bezlepkovou formu sušenek, abychom pokryli i tento trh," dodává Barešová. Sušenkárna je zatím „offline“, Petra Barešová peče zatím jen na zakázku, ale k jejím snům a plánům patří mít vlastní prostory, a to včetně malé Sušenkárny.

Přečtěte si: Jejich povoláním je barber, jejich zákazníkem je hipster. Co tedy nabízejí?

WT100 tip v článku Dolejšová

Činností kolem je mnoho

Vykrajovátka na přání nejsou jen o výrobě nebo pečení. Je potřeba se například starat o tiskárnu, stále vše odlaďovat nebo dělat klasické papírování. K tomu se přidává péče o marketing, webové stránky nebo sociální sítě. Teď se snažíme jezdit i na jarmarky, což zabere taky strašně moc času. Ale zase je fajn přijít do přímého kontaktu s těmi lidmi, popisuje Petra Barešová. Zde je důležité o vykrajovátkách hodně mluvit a představit, co dělají. Reakce lidí jsou pozitivní – většina z nich je zaskočených a mile překvapených, že je možné něco takového vyrábět. Někteří si také berou kontakt s tím, že se jim Vykrajovátka na přání budou hodit, až budou vdávat dceru nebo ženit syna.

Petra Barešová zároveň přiznává, že i když je činností hodně, tak ji baví všechno. Jeden den kreslí vlastní návrhy, druhý den zdokonaluje webové stránky nebo vymýšlí fotky a marketingové činnosti. Věci dělá podle nálady a podle ní to do sebe vše zapadá. Největší radost pak má, když jí dojde fotka od zákazníků, protože je z ní vidět upřímná radost. A také jde o potvrzení, že výrobky fungují a jde s nimi pracovat. To mě pohladí po duši, to je důvod, proč to dělám. Dělat lidem radost a přinášet jim do toho pečení kreativitu a originalitu, uzavírá.