Hlavní navigace

V čem se liší účtenka u běžného, zjednodušeného a zvláštního režimu EET?

Daniel Morávek

Ať už podnikatel eviduje v jakémkoli režimu EET, vždy musí zákazníkovi vydat účtenku. Povinné údaje na účtence se však liší dle toho, o jaký režim se jedná.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Podnikatelé by navíc měli pamatovat na to, že některé další náležitosti a povinnosti stanovuje například i zákon o ochraně spotřebitele. Další povinnosti mají i různé skupiny podnikatelů. Nicméně platí, že není nutné vydávat dva doklady, ale stačí vše potřebné umístit na jeden.

Účtenku musíte dát vždy

Od května budou moct podnikatelé kromě běžného a zjednodušené režimu využít i tzv. zvláštní offline režim evidence. Ať už evidujete v jakémkoli režimu, účtenku musíte vydat pokaždé. Potřebné náležitosti se však liší v závislosti na konkrétním režimu.

Čtěte více: Běžný, zjednodušený nebo zvláštní režim EET? Čtěte, co který obnáší

Účtenka u běžného režimu

Účtenka u běžného režimu obsahuje tyto povinné údaje:

  • fiskální identifikační kód,
  • daňové identifikační číslo poplatníka, pokud toto daňové identifikační číslo neobsahuje rodné číslo poplatníka,
  • označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
  • označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
  • pořadové číslo účtenky,
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
  • celkovou částku tržby v české měně,
  • bezpečnostní kód poplatníka,
  • údaj, že je tržba evidována v běžném režimu.

Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také, pokud netvoří jeho část rodné číslo, daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.

Průvodce EET

Koho a odkdy se EET týká? Jaké všechny povinnosti se s EET pojí? Jak vybrat pokladní systém? Přečtěte si našeho velkého průvodce elektronickou evidencí tržeb.

Účtenka u zjednodušeného režimu

Pro zjednodušený režim platí prakticky to samé, jen s jednou výjimkou. Místo fiskálního identifikačního kódu musíte na účtence uvádět svůj podpisový kód.

Účtenka u zjednodušeného režimu obsahuje tyto povinné údaje:

  • podpisový kód poplatníka
  • daňové identifikační číslo poplatníka, pokud toto daňové identifikační číslo neobsahuje rodné číslo poplatníka,
  • označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
  • označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
  • pořadové číslo účtenky,
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
  • celkovou částku tržby v české měně,
  • bezpečnostní kód poplatníka,
  • údaj, že je tržba evidována ve zjednodušeném režimu.

Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také, pokud netvoří jeho část rodné číslo, daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.

Účtenka u zvláštního režimu

Účtenky u zvláštního režimu vydává podnikatel z bločku, který si vyzvedne na finančním úřadě.

Vzor účtenky ve zvláštním režimu (zdroj: etrzby.cz)

Na účtence pak musíte vyplnit:

  • své daňové identifikační číslo, pokud není jeho kmenová část tvořena obecným identifikátorem, kterým je rodné číslo,
  • označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna, pokud má více než 1 provozovnu,
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
  • a celkovou částku tržby v české měně.

Na účtenkách mohou být i další údaje

U všech režimů platí, že na účtenkách lze uvést i další údaje, kterými podnikatel splní i povinnosti dané jinými zákony, například zákonem o ochraně spotřebitele. S touto možností počítají i účtenky od finanční správy, které umožňují vyplnění i nepovinných údajů z pohledu zákona o evidenci tržeb.

Čtěte více: Co všechno musí být na účtence, abyste kvůli #EET nemuseli vydávat dva doklady? 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).