Hlavní navigace

V letáku sleva, ale u pokladny jiná cena? Obchodník se dopustil nekalého jednání

20. 5. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Určitě znáte nepříjemné situace, kdy vás obchod nalákal letákem na akční ceny, zboží jste zakoupili, ale na pokladně byla cena úplně jiná. Nejprve je potřeba zjistit, jak přesně je sleva definována v samotném letáku.

Je totiž možné, že jde o slevu pouze pro registrované členy daného obchodního řetězce, a pro nezaregistrované zákazníky proto sleva neplatí. Nebo je nákup zlevněného zboží podmíněn nákupem například druhého kusu. 

Obchodníci k takovému jednání používají jednoduché, ale zatím dobře fungující triky. Například uvedení slevy, která však ve skutečnosti slevou není, protože cena zboží byla těsně před oznámením slevy navýšena. Jedná se tak pouze o optickou slevu, která není skutečnou slevou. Může jít o případy, kdy se sleva ve skutečnosti vztahuje pouze např. k určitému dni v týdnu (měsíci), takže v jiný den se sleva neuplatní, což lze zjistit až u pokladny. Případně je sleva poskytována za splnění jiné podmínky (nákup jiného zboží, popř. platí pouze pro členy klubu dané prodejny apod.).

Sleva není sleva

Tyto praktiky, kdy slevy nejsou ve skutečnosti slevou (např. platí pouze do vyprodání určité šarže zboží), je možné dnes postihovat úpravou nekalého jednání. Je ale otázkou, kdo by toto skutečně podroboval případným soudním sporům, kde bude třeba dokazovat právě takovou praktiku.

Určitou nadějí na zlepšení je návrh na úpravu zákona na ochranu spotřebitele, který by se měl právě daným praktikám věnovat, resp. tyto postihovat. Jednak by měl stanovit povinnost obchodníkovi uvést nejnižší slevu daného zboží za posledních 30 dnů. Případně od doby, kdy začal obchodník zboží nabízet. Má postihovat i falešné či „objednané“ recenze na internetu, má postihovat i uzavírání smluv přes telefon, které bude nově třeba potvrdit např. e-mailem, tedy písemně.

účto únor klímová

Jak zajistit nápravu

Možnost nápravy bude pro spotřebitele rozšířena. Budou se moci domáhat vydání bezdůvodného obohacení (rozdíl s inzerovanou cenou). Také budou moci nově odstoupit od smlouvy do devadesáti dnů od realizace nákupu či požadovat slevu odpovídající povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky. Ta může být skutečně vysoká.

Postih může být jak ze strany České obchodní inspekce, tak v podobě reputačního následku jednání, na které zákazník upozorní, až po náhradu (vrácení) ceny či rozdílu právě podle nekalé praktiky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).