Hlavní navigace

V letenské Papírně sní o Brooklynu. Své podnikání přitom staví na lidech

8. 4. 2019
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Jejich byznys se točí kolem papíru. Spojili kamarádství s podnikáním a tvrdí, že to má skoro samé výhody. Přísahají i na lokálnost a dobré sousedské vztahy.

Z papírnictví na Letné vyrážejí ven, často pořádají workshopy. A zatímco chystají e-shop, promýšlejí i další plány, které se českých hranic rozhodně nedrží.

Kamarádi z kolínské základky Michal Koubský a Jaromír Koubek se spojili do společného podnikání. Než se znovu sešli v Praze, Michal vystudoval grafický a obalový design ve Štětí a Jaromír měl za sebou školu cestovního ruchu. Michal měl náročnou produkční práci a Jaromír byl, se zkušeností s průvodcovstvím na hradě Český Šternberk, jako ryba ve vodě v umění propojovat lidi. Začali spolupracovat i chodit na pivo, každá jejich debata přitom končila tím, jak bude skvělé, až rozjedou vlastní společný projekt. Začal jsem na Jaromíra spoléhat. Věděl jsem, že když se domluvíme, že něco zařídí, stane se to. Což bylo poprvé, kdy jsem se mohl na někoho opravdu spolehnout. Pak jsem odjel do Ameriky, a když jsem se vrátil, začali jsme plánovat, co začneme společně dělat, vypráví Michal.

Nápad a nájem

Vše potom urychlila příležitost – prostor, který se jim naskytl k pronájmu na pražské Letné. V tu dobu ještě neměli svůj projekt přesně promyšlený, ale ve fázi nápadu. Chtěli se věnovat výrobkům z papíru Michal přijel s námětem z Ameriky a v tu dobu se objevil i prostor. Oboje se dobře propojilo, dodává Jaromír. Jak říká, s prvním námětem začali platit i první nájem. Tak v roce 2014 rozjeli Papírnu pod heslem „papírnictví jinak“. Papírnu jako značku i prostor nyní spojují s inspirací pro tvorbu, s fantazií, kterou je možné rozvinout do konkrétních produktů, se hrou, s učením se, s řemeslem, se vztahy. Upozorňují, že od začátku chtěli jako s dodavateli pracovat s primárními lokálními výrobci a vyhnout se dlouhým dodavatelským řetězcům. To byl jejich základní plán, kterého se drží. A také ekologického přístupu.

Pustili se do dlouhých a podrobných rešerší a hledání, tvořili si postupně portfolio výrobků. I teď přitom tvrdí, že jsou stále na začátku. Design je pro nás hlavně barva a materiál. Hledáme cestu, jak věci z papíru vyrábět dobře a udržitelně, trvale, vysvětluje Michal. Vyrábíme v Česku a udržitelnost pro nás znamená také rozvíjet dobré a trvalé vztahy s lidmi, kteří s námi v Papírně spolupracují, dodává Jaromír.

Papír, sešity, razítka

Než ale skutečně otevřeli kamenný obchod, prodávali na farmářských trzích i designových marketech. Za tři neděle měli mít poprvé stánek na trhu na vltavské náplavce a ještě ani neměli připravené všechno, co budou prodávat. Museli zrychlit. Za měsíc následovala účast na Prague Design Weeku. Vždycky se sešli se správnými lidmi, kteří je posunuli dál. Začaly k nim přicházet poptávky a svou značku tak postupně naplňovali konkrétním obsahem. Do obchodu si nejdřív s designérem Vítem Fendrychem vyrobili papírové poličky. Pak jsme na nich potřebovali něco nabídnout. Chtěli jsme mít ucelenou sadu barev a začali jsme dělat sešity. Následovaly obálky a tak jsme přidávali a přidáváme další věci, popisuje Michal organický vývoj.

Nyní nabízíme už třetí generaci sešitů, a to v A5 verzi ve 28 barvách a čistém jednoduchém designu, s použitím recyklovaného papíru, ukazuje Jaromír v obchodě. Na sešity barevně navazují obálky (včetně šestiúhelníkové). Prodávají razítka (Tatrovku nedávno poslali Miroslavu Zikmundovi s přáním ke stým narozeninám). V obchodě mají pro zákazníky i místo, kde si mohou sešity orazítkovat nebo si zabalit nakoupené zboží jako dárek (baličku tu mají vyrobenou na míru podle svého návrhu) a dozdobit razítky podle svého vkusu, případně nápisem napsaným na historickém psacím stroji. Spolupracují s písmomalířem Danielem Plaveckým a jeho Studiem Plavečky, s recyklační dílnou Já na tom dělám vytvořili sešity s recyklovanou disketou na obalu. Mají i sešity v neutrálních barvách, další šité ručním křížkovým stehem, šanony, fotoalba, tužky a tak dál, nově se pustili do diářů.

Přečtěte si také příběh Jana Nováka, který se pustil do výroby psacích per, a to v článku K podnikání ho přivedla videa na YouTube. Živí se výrobou psacích per.

Firmám brandují svou běžnou sešitovou řadu, věnují se i zakázkové výrobě. A když při ní něco nového vymyslí, snaží se to hned nabídnout i v obchodě. Spolupracují tak například s architektonickou a urbanistickou konferencí reSITE. Pořádají spoustu workshopů DIY výroby sešitů (mají jich za sebou už skoro osmdesát, některé včetně hlídání dětí, nebo na objednávku ve firmách) i kaligrafie. A podporují i společensky prospěšné projekty, třeba Nautis, organizaci, která se věnuje autistům, a další neziskovky. Ve stylu „kilo za kilo“ (tedy kilo papíru za sto korun) prodávají na váhu i papírové odřezky, aby nemuseli nic vyhazovat.

Jsme sousedé

Tvrdí, že vztahy a propojování s lidmi jsou v jejich vizi podnikání naprosto zásadní. Vnímají, že jsou součástí čtvrti a ulice, kde mají obchod, kde rozvíjejí sousedské vztahy. Zkoumáme, co ostatní lidi zajímá a plní jim čas, a stejně tak se oni ptají nás. Chceme znát naše zákazníky a mluvit s nimi, abychom to, co děláme, mohli ladit pro jejich potřeby. Najednou pak nacházíme spoustu styčných bodů. Rychle nás to posouvá dál. Mít srdce na dlani pro nás není póza, ani promyšlený prostředek nebo nástroj, ale přirozená věc, říká Michal. S tím, že jako podnikatelé také samozřejmě počítají a nastavují procesy tak, aby celý projekt dával i v číslech smysl.

Třeba ve chvíli, kdy jim poprvé začalo chodit deset nebo patnáct poptávek denně. Právě to byl moment, kdy museli ve firmě nastavit jasné procesy, učit se zase něco nového a rovnou to aplikovat v praxi. V tu chvíli se nesmíte nechat zavalit. Musíte zvládnout kvantitu a udržet kvalitu, zároveň se posouvat dál. Je nutné všechno rozdělit na menší projekty a ty plánovat, delegovat činnosti a svěřit lidem zodpovědnost, vysvětluje Michal.

Čtěte také o tom, jak může kamenná prodejna změnit pohled online podnikatele, a to v článku Jak online specialistovi otevřel kamenný obchod oči i nové možnosti.

Role se vytříbily

Na začátku každý z nich dělal to, co bylo potřeba, postupně se jejich role v projektu vytříbily. Michal funguje jako kreativec, který určuje směr, má na starosti grafiku, sociální sítě, marketing a vztahy s dodavateli. Jaromír se stará o zázemí, personální věci a vnitřní procesy, jako je účetnictví, obchod a provoz kamenné prodejny. Ještě sice nemáme jasně napsané kompetence na papíře, ale už k tomu směřujeme. Po téměř pěti letech potřebujeme mít jasně rozdělené role a odpovědnosti, objasňuje Jaromír.

Umožní jim to také více přepínat mezi pracovními rolemi a jejich přátelstvím. I když to, že jsou kamarádi a dobře se znají, je podle nich v podnikání především obrovské plus. Víme, kdo jsme, jaké jsme osobnosti a dobře si rozumíme. Na druhou stranu na sebe možná nejsme vzájemně vždy dostatečně tvrdí a přísní, přemýšlí Jaromír. Teď musíme zatnout zuby a být trochu víc jako vojáci, kteří jsou na sebe tvrdší, abychom naše cíle neměli jen na papíře, souhlasí Michal. Smějí se, že jsou spolu tak dlouho, že je jejich kamarádský vztah někdy jako další manželství. V týmu přitom k sobě mají stabilně čtyři lidi (včetně ilustrátorky a malířky Katariny Kratochvílové) a spolupracují i s externisty.

Když znovu rekapitulují podstatné momenty na jejich dosavadní podnikatelské cestě, připomínají, že před třemi lety prošli také akceleračním programem pro startupy u Nadace Karla Janečka. Vnímali ho jako audit svého záměru. Vypracovali si konkrétní byznys model a byznys plán. Ujasnili si, v čem jsou dobří a čemu se chtějí věnovat, jak nerozptylovat svou pozornost malými vedlejšími projekty. Akcelerátor akceleroval některé věci, na které bychom přišli mnohem později. A to díky mentoringu i přednáškám, které jsme absolvovali, vzpomíná Michal na program, o němž zpětně říkají, že jim hodně pomohl.

Pozitivní zkušenost s programem pro podnikatele má také Tomáš Hrouda. Přečtěte si, v čem mu v byznyse pomohl, v článku Tomáš zůstal se synem doma, aby měl čas podnikat. Ručně vyrábí krásné mašinky.

Budoucnost? Letná – Brooklyn

Jaromíra na začátku lákalo starat se o svůj vlastní projekt a i dnes ho to na Papírně nejvíc baví. Spolu s tím, že potkává spoustu lidí a jeho práce je vzdálená sterotypu. Michala baví přicházet věcem na kloub, vědět, jak se co dělá, vidět věci a jejich vznik ze všech stran, dozvídat se nové věci, zajímat se o lidi, posouvat se dál. Papírna ho motivovala i k tomu, že se vrátil na vysokou. Chci, abychom byli aktivními účastníky všech věcí, které nás potkají. V Papírně se učíme umět si poradit ve všech situacích, dodává Michal.

Brand24

Lidí, co pracují s papírem, je už dnes docela hodně, konkurenci tedy vnímají. Ale spíš v rovině motivace a motoru, který je žene dál. Každý si podle nich hledá svou cestu. Nemáme problém s tím poslat zákazníka ke konkurenci, když něco neumíme a víme, že někdo jiný ano, říkají. Jejich obrat meziročně roste a teď začínají pracovat na e-shopu, jímž doplní kamennou prodejnu. V budoucnu by chtěli po republice víc podobných Papíren, tedy obchodů, jako mají na Letné. A dívají se i do zahraničí. Propojení Brooklyn – Letná se nám docela líbí a není to nereálné, prozrazuje Michal, jaké mají výhledově další plány. Nevozili by však hotové zboží přes oceán, ale vyráběli ho zase na místě a stejně jako tady, tedy z lokálních zdrojů, upřesňují svůj koncept.

Před časem jsme nahlédli také do holešovického grafického studia Voala. Podívejte se:

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).