Hlavní navigace

V roce 2019 byla předvánočním hitem kosmetika, ve 2020 jednoznačně zdraví

25. 1. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Lékárny patří k těm internetovým e-shopům, které v současné době zažívají žně. Lidé se v nich naučili nakupovat a své chování změnili také před Vánoci.

Během situace týkající se pandemie koronaviru se ukázala nezastupitelná role online služeb a potvrdilo se, že svět se musí výrazně digitalizovat. Vloni jsme informovali o tom, že například e-shopu Lékárna.cz pandemie pomohla odhalit jejich limity. 

V den, kdy byl v Česku potvrzený první pacient s COVID-19, se tam navalila doslova smršť objednávek, které by při standardním tržním růstu vyřizovali až dva roky. Nejen on-line lékárny tak musely být adaptabilní a přizpůsobit se. „Jako lídr distančního výdeje léčiv v Čechách a na Slovensku nám tato situace přinesla nové příležitosti, ale také velkou společenskou odpovědnost,“ podotýká Petr Kasa, CEO skupiny Pilulka.

Jaké byly předvánoční nákupy?

Kateřina Schotliová, specialistka PR a marketingu z Pilulka lékárny, uvádí, že z chování zákazníků vyplynulo, že z bezpečnostních důvodů nakupovali výrazně více online a začali tak činit dříve než loni. Vánoční sezóna na Pilulce začala o týden dříve, než tomu bylo předchozí rok. V tržbách byl tak listopad a prosinec nejsilnější a v rekordní den společnost vyexpedovala 10 tisíc objednávek bez osobních odběrů. Také v lékárenském e-shopu EUC lékárny zaznamenali, že mnoho zákazníků se začalo připravovat na Vánoce dříve a nakupovalo vánoční balení s větším předstihem než v předchozích letech.

Nákupy byly ovlivněny preventivními opatřeními proti šíření koronaviru: zákazníci nejčastěji nakupovali doplňky stravy na podporu imunity (zejména jednodruhové vitamíny a multivitaminy). Mezi nejčastěji nakupované produkty z vánočního sortimentu patřily dárkové kazety, kosmetika, dárkové poukazy a letos navíc i elektronika z řady péče o tělo, jako jsou elektrické zubní kartáčky, holicí strojky nebo epilátory, u kterých jsme nabídku výrazně rozšířili, doplňuje Kateřina Schotliová.

V BENU vánoční sezona odstartovala už během listopadu, který byl pro ně z hlediska obratu nejsilnějším měsícem z roku. Více zákazníků také využívá platbu předem přes platební brány. Dalším faktorem je větší návštěvnost e-shopu z přímých návštěv na Benu.cz. Přímá návštěvnost má také největší meziroční růst tržeb, loajalita našich zákazníků stoupá, popisuje Michal Macourek, ředitel e-commerce z BENU Česká republikaV Lékárně.cz v předvánočním čase došli k závěru, že Vánoce budou o zdraví. Hitem vánočních nákupů byly doplňky stravy na podporu imunity pro dospělé i pro děti, rychle se vyprodávaly hlavně drahé přípravky a lidé na sobě tak nešetřili. 

Podle Karla Klodnera, ředitele Lékárna.cz, byly tahákem předvánočních prodejů mimo pandemický sortiment superpotraviny. Zájem o ořechy, mandle, oleje a semínka může souviset se změnou životního stylu ve vazbě na covid a to, že si tento prodejní sortiment drží dobré prodejní pozice. V roce 2019 byla prodejním předvánočním hitem kosmetika, ve 2020 ale jednoznačně zdraví: imunita, vitamíny, zdravé vaření, v závěsu pak zubní kartáčky, tonometry a glukometry, pomocníci pro zdravé vaření, shrnuje. 

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Prodeje respirátorů rapidně stouply

V médiích proběhla informace, že v souvislosti se šířením takzvané britské varianty koronaviru Německo a Rakousko zavádějí povinnost nošení respirátorů nebo chirurgických roušek ve veřejné dopravě a obchodech. Jak informoval server ČT24, česká vláda o tom také uvažuje. Diskutujeme o tom. Musíme postupovat stejně jako okolní země, uvedl Andrej Babiš s tím, že je především potřeba zajistit, aby byl respirátor dostupný za přijatelných podmínek.

Tato zpráva o možnosti povinného zavedení respirátorů a chirurgických roušek v hromadné dopravě a obchodech vyvolala okamžitý zájem jak zákazníků internetové lékárny Pilulka.cz, tak pacientů v kamenných lékárnách. Prodeje respirátorů stouply o více než 3000 %, prodeje roušek stouply o více než 100 %, upřesňuje Kateřina Schotliová. V Lékárna.cz zájem o roušky a respirátory prakticky od konce srpna neklesá. Podle Michala Macourka obecně zájem o ochranné prostředky již polevil a největší zájem je o kategorie vitamínů, dermokosmetiky, dětských produktů a imunity.

Tip na titulku - EBF- tematicke bloky

V EUC lékárně mají zákazníci nyní největší zájem o doplňky stravy s obsahem vitamínu D a C, volně prodejné léky na bolest a horečku, doplňky stravy na podporu imunity a také o ochranné pomůcky, zejména respirátory FFP2. Výkyvy v poptávce po různém sortimentu sledujeme, většinou jsou navázány na informace, které zákazníci zaznamenají v médiích. Od září například zaznamenáváme zvýšený zájem o doplňky stravy s obsahem vitamínu D a nyní opět skokově narostla poptávka po respirátorech, dodává Eva Pánová, PR manažerka a tisková mluvčí společnosti EUC.

Připomeňte si šité roušky:

Vitamíny jsou stále oblíbené

Dlouhodobě je zde kromě toho pak vysoká poptávka po doplňcích stravy na podporu imunity a vitamínech. Podobně v Pilulce stále registrují zvýšený zájem o vitamín D, multivitamínové/multiminerálové preparáty a doplňky určené k posílení imunity obecně. Zákazníci se ale novým rokem počínaje zajímají i o jiný než pandemický sortiment: tahounem košíků jsou zdravé potraviny, potřeby pro miminka a elektronika pro zdraví. Zajímavě se rýsují i prodeje kontaktních čoček, vyjmenovává Karel Klodner. Také v Pilulce je v souvislosti s novoročními předsevzetími zájem o produkty z kategorie výživy, diet a hubnutí a z elektroniky jsou to například chytré hodinky nebo fit náramky. Eva Pánová k tomuto sortimentu doplňuje ještě větší poptávku po volně prodejných lécích z kategorie odvykání kouření.

Jaké jsou tržby?

Na e-shopu lékárny BENU v lednu pokračuje meziroční růst tržeb o cca 70 % a kopíruje tak tempo posledního roku. Tržby skupiny Pilulka na internetu dosáhly 1,4 miliardy a vyrostly meziročně téměř o 50 %. Oproti tomu tržby kamenných poboček činily 1,7 miliardy s tím, že vlastních lékáren má Pilulka 31 a partnerských pak 120. Zákazníci Pilulky v roce 2020 uskutečnili 1,2 milionu objednávek, doplňuje Kateřina Schotliová.

Lékárna.cz výrazně rostla už loni v lednu a covid ještě akceleroval prodeje, a to zvlášť specifického sortimentu, jako jsou zdravotnické prostředky, dezinfekce, antibakteriální gely, léky na chřipku a bolest, doplňky stravy na podporu imunity, nebo vitamíny. V minulém roce se tržby navýšily téměř o 50 % a objednávky na našem e-shopu nepolevily ani začátkem tohoto roku, uvádí závěrem Eva Pánová.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).