Hlavní navigace

Velký test Black Friday u e-shopů Alza.cz, Mall.cz a Datart.cz. Fixlují slevy?

13. 11. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Černý pátek neboli Black Friday připadá letos na 27. listopadu. Většina e-shopů i dalších obchodníků nabízí údajné slevy již nyní. Vyplatí se nakupovat?

Pojem Black Friday byl významem v českém slovníku znásilněn. Ve světě se jedná o výraznou slevovou akci, která je poskytována výhradně na tzv. Černý pátek. 

Ten letos připadá až na 27. listopadu. Čeští obchodníci a marketéři si pojem Black Friday upravili po svém a nabízejí slevy prakticky celoročně, často dlouhodobě a výrazné slevy, které by způsobovaly až davové šílenství, se nekonají. 

Black Friday je pouze marketing, žádné výrazné slevy

Black Friday se tak stal pojmem pouze marketingovým. Češi na něj slyší a myslí si, že díky této akci výrazně ušetří. Opak může být v některých případech pravdou a obchodníci tak díky tomu, že si Češi slevy zpětně neověřují, výrazně vydělají. 

Hlavním leaderem v pojmu Black Friday je Alza.cz. Tento e-shop opakuje Černý pátek i několikrát v roce, dokonce i v létě, kdy původní myšlenka „černých“ slev nemá žádné opodstatnění. I přesto hlásí, že letos spustil skutečně největší Black Friday v historii. Do akce se podle e-shopu podařilo zařadit až 10 tisíc produktů. Ve srovnání s rokem 2016 je růst více než šestnáctinásobný. 

Letos poprvé jsme do zákaznicky oblíbené nákupní akce Black Friday zahrnuli i položky z partnerského prodeje Alza Dropshipment, díky kterému mohou ostatní e-shopy nabízet své zboží přímo na Alza.cz, uvedl Petr Bena, místopředseda představenstva. 

Hitem Vánoc budou kávovary nebo herní konzole

Tak velké množství zboží v této akční nabídce má ale jistotu jedinou, o žádných zázračných slevách nemůže být ani řeč. Jak Alza.cz uvedla, v Česku a na Slovensku se letos očekává kromě zájmu o tradiční elektroniku i velký zájem o pomocníky do domácnosti, jako jsou vysavače nebo o široký výběr kávovarů doplněný o kávu zrnkovou i v kapslích různých značek.

Významný kamenný obchodník i e-shop Datart.cz k tomu přidává, že o letošních Vánocích bude největší zájem o herní konzole, drony, mobilní telefony a tablety. Lidé, s ohledem na pandemickou situaci v letošním roce, nakupují produkty, které jim zpříjemňují volný čas strávený doma. Jde to vidět například na prodejích herních konzolí, které meziročně vzrostly o více něž šest set procent, her, dronů, domácích kin, čteček knih nebo nositelné elektroniky vhodné při sportování, řekla Eva Kočicová, mluvčí značky DATART. Současně zůstává vysoká každoroční poptávka po mobilních telefonech, tabletech, robotických vysavačích, kávovarech a výrobcích z řady péče o tělo a vlasy.

Otestovali jsme 3 kategorie u 3 e-shopů

Server Podnikatel.cz se proto pustil do testu slev v akci Black Friday. Kromě Alza.cz a Datart.cz se podíval na zoubek i e-shopu Mall.cz. Slevy jsme ověřovali ve speciální aplikaci Hlídačshopů.cz a zároveň jsme zjišťovali, zda vybrané zboží nelze sehnat jinde levněji, a to skrze srovnávač cen Heureka.cz. 

legislativni_zmeny_21

Výsledky testu nemile překvapily. E-shopy často vypočítávají slevy oproti základní ceně při uvedení produktu na trh, za kterou se produkty ani nikdy prodávat nemusely. Uváděné slevy také často neodpovídají skutečným slevám a v mnoha případech lze vybrané zboží získat na jiném e-shopu levněji. 

Test se zaměřil na 3 kategorie zboží:

  • mobilní telefony
  • gaming (herní zóna)
  • televize

Z každé kategorie vybral sever Podnikatel.cz dva náhodné produkty, které ověřil v aplikaci Hlídačshopů.cz a zároveň dohledal nejlevnější variantu stejného zboží u jiného e-shopu na Heureka.cz. 

Kdo je propadlíkem testu?

Jaké jsou výsledky? Absolutním propadlíkem testu je Datart.cz. Uváděné slevy skutečným slevám neodpovídají a kromě jednoho produktu lze všechny testované produkty sehnat jinde levněji. Zákazník tak u Datartu v rámci akce Black Friday u testovaného zboží neušetří, naopak si připlatí navíc. 

Ve dvou případech, konkrétně u mobilních telefonů, jsou ceny oproti cenám v jiných e-shopech tak výrazně vyšší, že za ušetřené peníze si lze koupit jinde další, levnější telefon navíc. 

Z pěti hvězdiček tak dáváme Datart.cz pouze jedinou. ⭐️

Průměrně vychází z testu Mall.cz. Uváděné slevy, až na jeden případ, kdy se zřejmě jedná o technickou chybu, neodpovídají skutečnosti. Mall.cz tak láká na slevy, které jsou jenom naoko. 

Ve dvou případech není sleva dokonce vůbec žádná, i když v prvním případě uvádí Mall.cz 20% slevu (mobilní telefon Motorola) a u druhého testovaného produktu, konkrétně pak televize Panasonic, dokonce garantuje slevu 47 %. Zákazníci by tak e-shopu Mall.cz uváděné slevy věřit neměli. Čemu však věřit mohou, že ceny Mall.cz nabízí u jednotlivých produktů opravdu nejlevněji. 

Rozdíl, kromě jednoho testovaného produktu, je oproti jiným e-shopům prakticky nulový. Mall.cz se navíc se svou nabídkou u testovaných produktů objevuje ve srovnávači Heureka.cz na prvním místě (je nutné si zaškrtnout řazení podle nejlevnější ceny). 

 Z pěti hvězdiček tak dáváme Mall.cz hvězdičky tři. ⭐️⭐️⭐️

A jak dopadla jednička všech e-shopů Alza.cz? Uváděné slevy se kromě dvou případů zakládaly na skutečnosti. Zde je však opět nutné připomenout, že sleva se může počítat z původní, základní ceny. 

Pokud chce zákazník ušetřit oproti jiným e-shopům, měl by u Alzy zbystřit a cenu si vždy ověřit i jinde. Kromě dvou testovaných produktů zákazníci Alzy oproti jiným e-shopům neušetří. Výrazný rozdíl byl pouze u telefonu iPhone a menší rozdíl pak u televize Sony Bravia. 

Žádné velké slevové šílenství se proto ani u Alzy nekoná. 

Z pěti hvězdiček tak dáváme Alza.cz hvězdičky tři. ⭐️⭐️⭐️

Výsledky testu

Jaké zásady dodržovat při nákupu u Black Friday

Souhrnem lze konstatovat, že český zákazník by už magickému spojení Black Friday věřit neměl. Při nákupu na e-shopech by se měl řídit těmito pravidly:

  • nevěřit uváděným slevám a tyto slevy si vždy ověřit
  • pokaždé si zjišťovat na srovnávačích zboží (Heureka.cz a Zboží.cz), zda nelze stejný produkt zakoupit jinde a levněji
  • mít přesvědčení, že je ochotný tento produkt za uváděnou cenu skutečně koupit
  • brát v potaz i další zákaznické slevy, akce, dárky a zároveň spolehlivost e-shopu, rychlost dodání a možnosti dodání včetně ceny za dopravu, která mnohdy u menších e-shopů celkovou cenu výrazně navyšuje

V rámci testu je nutné zdůraznit, že server Podnikatel.cz nezkoumal celou škálu slev, pouze náhodně vybrané produkty z určených kategorií. Alza.cz také není zahrnuta do srovnávače Heureka.cz. Server Podnikatel.cz nebral v potaz další faktory, které mohou konečnou cenu produktu navyšovat, například možnosti dopravy. Test byl proveden den před vydáním, dne 12. listopadu 2020. Uváděné výrobky tak mohou mít již jinou cenu nebo už nemusí být v prodeji. 

Anketa

Vyberte testovaný e-shop, u kterého nejčastěji nakupujete.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).