Hlavní navigace

Venku tropické teploty a Vánoce za rohem. Kdo musí takhle přemýšlet?

11. 8. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
I když to teď lidi víc táhne k vodě než k vánočnímu stromku, už za 19 týdnů je Štědrý den a někteří podnikatelé už nyní na to musí myslet.

Vzhledem k nejistotě, kterou do předvánočních měsíců zřejmě vnese nejasný průběh koronavirové pandemie, je letos pro podnikatelky a podnikatele víc než kdy dřív namístě začít se na Vánoce chystat s předstihem. Nákupní chování se totiž během uplynulých pár měsíců proměnilo. A to i kvůli trendu, který vánoční sezónu podstatně ovlivní – tím je čím dál silnější přesun nakupování na internet. Není to zároveň jediný trend. A také to neznamená, že mají kamenné obchody pověsit podnikání raději na hřebík. Jen by se i ony měly situaci chytře přizpůsobit.

Co se dozvíte v článku
  1. Vánoční online obraty vyšší až o 20 %
  2. Část lidí se do kamenných obchodů nevrátí
  3. Zbožím se zásobte včas
  4. Online roste, tlak na dopravu sílí
  5. Rozmach marketplace, jednejte včas
  6. Nákupy raději pod jednou střechou
  7. Zvažte sortiment a cenotvorbu

Vánoční online obraty vyšší až o 20 %

Rozmach online nakupování není v Česku novinkou. Je to už léta pokračující trend, který se však v posledních měsících ještě umocnil. A to nejen v tuzemsku. Podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a Heureka.cz vývoj obratu v tuzemské e-commerce od roku 2015 kontinuálně roste a vloni dosáhl částky 155 miliardy korun.

Letos v dubnu pak v Česku rostl e-commerce retail meziročně o bezprecedentních 40 % a posílení online nakupování je podle APEK zřetelné v celé Evropě. Již před omezeními bylo zřejmé, že obchodníci budou do budoucna muset rozložit své prodeje do kamenných prodejen i na internet, komentoval situaci, kterou koronavirová opatření uspíšila, výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V případě, že se situace nějakým zásadním způsobem nebude měnit, očekáváme, že meziroční růst obratů by na Vánoce mohl přesahovat 20 %. Věříme, že zákazníci, kteří si během nouzového stavu ještě více české e-shopy oblíbili, jejich služeb využijí i před Vánoci, dodává Jan Vetyška pro Podnikatel.cz.

Zákazníci během krize mohli podle něj ocenit ještě více výhod e-shopů a ze své zkušenosti budou těžit i před Vánocemi. Nákupem on-line se vyhnou rizikům nákazy a ušetří si čas a energii. Nouzový stav pobídl váhající obchodníky ke vstupu do prostředí internetu a věřím, že to bude pro všechny jen přínosem. Ostatně prolínání jednotlivých prodejních kanálů je jednoznačným trendem budoucnosti, uvádí.

Část lidí se do kamenných obchodů nevrátí

Obrázek dokreslují i zjištění výzkumné agentury Ipsos, která také sleduje nárůst počtu lidí, kteří nakupují online, během pandemie. A nárůst se týká i knih a hraček, zboží z lékárny nebo kosmetiky a parfémů. Asi desetina lidí podle zjištění z Ipsos bude v tomto trendu pokračovat a online nákupů už se nevzdá. Pokles návštěvnosti tak výzkum vidí naopak u nákupních center. Chcete zákazníkům přičíst k ceně „bolestné“ za pandemii? Přečtěte si článek Covid příplatek? V žádném případě, reagují Češi na praktiky z USA.

Zbožím se zásobte včas

Jan Vetyška obchodnicím a obchodníkům doporučuje mít připravené různé varianty fungování, a to v závislosti na možných opatření v souvislosti s riziky koronaviru. Je vhodné udělat zásoby zboží v dostatečném předstihu, s ohledem na rizika dalších omezení výroby tak, jako se to stalo v jarních měsících. Je poměrně složité předpovídat, jaký bude zájem zákazníků vzhledem k vývoji ekonomiky, přesto jsme směrem k Vánocům v rámci e-commerce optimisté, vysvětluje.

Online roste, tlak na dopravu sílí

Kdo nebude připravený na online prodej, tomu hrozí, že o Vánocích pohoří. Prodat na dálku ale zdaleka není celý úspěch. Podstatné je zboží zákaznicím a zákazníkům nakonec také včas doručit. Miroslav Matyáš, konzultant na oblast e-commerce z poradenské společnosti M.C. Triton, totiž poukazuje na to, že je jednoznačně možné očekávat další přesun nákupů do online prostředí a tím také vzroste tlak na dopravu.

Za nezbytnou věc tak pro e-shopy považuje snahu nespoléhat se při doručení zásilek jen na jednoho partnera a diverzifikovat doručení na více partnerů. Nebo hledat i další vlastní cesty, jak zboží k zákazníkům dostat. Případně si se svými zákazníky podmínky pro objednávání a doručování zboží v tomto předvánočním režimu předjednejte, doporučuje.

Rozmach marketplace, jednejte včas

Tlak na dopravu navíc podle Miroslava Matyáše souvisí i s další okolností – s rozmachem marketplace. A tvrdí: V prodeji koncovým zákazníkům začali velcí hráči posilovat oblast marketplace, to znamená, že prostřednictvím jejich e-shopů se bude nabízet ještě více druhů zboží. Firma, která nebude napojena na tuto síť, bude mít náročnější podmínky, jak z hlediska upoutání pozornosti zákazníků, tak z hlediska dodání zboží.

Je podle něj totiž také možné počítat s tím, že společnosti, které zajišťují doručení zboží, budou přetížené. A budou zároveň pod tlakem, aby preferovaly velké hráče. Proto by si každá firma měla zvážit, zda by pro ni nebylo výhodné využít marketplace společností Alza, Mall, Heureka a podobně a případně začít o spolupráci jednat co nejdříve. I proto, že podle odhadů, začnou nákupní kampaně typu Black Friday letos opět o něco dříve než vloni, vysvětluje. Online se rozpíná i v oblastech zábavy. Čtěte více v článku Hospodské kvízy se přesunuly na internet.

Nákupy raději pod jednou střechou

Změnu nákupního chování pod vlivem covid 19 v rychloobrátkovém zboží sledují ve výzkumné a analytické společnosti Nielsen. Jak vysvětluje Pavol Zajac, Client Business Partner Retail Services v Nielsen, během vánočních nákupů, tedy v listopadu a v prosinci, utratí čeští spotřebitelé skoro pětinu z celoročních výdajů za rychloobrátkové zboží a podobný bude i letošní očekávaný vývoj.

Brand24

I v kamenných prodejnách však podle něj došlo ke změně spotřebitelského chování – zákazníci navštěvují prodejny méně často, ale zato za jeden nákup utratí více peněz. Dá se proto očekávat, že pokud bude současná situace pokračovat a restrikce budou v maloobchodech platit i během vánočních nákupů, spotřebitelé budou preferovat prodejny, kde nakoupí všechno pod jednou střechou. A to s jasným cílem minimalizovat návštěvu obchodů, objasňuje Pavol Zajac.

Zvažte sortiment a cenotvorbu

S tím pak, jak dodává, jde ruku v ruce také již zmíněný trend nákupů online. Ten podle něj bude pokračovat a během vánočního období i posilovat. Současná situace spojená s pandemií znamená pro některé spotřebitele do budoucna také horší ekonomickou situaci, upozorňuje však na další okolnost, kterou musí mít obchodníci tentokrát na zřeteli. Na druhé straně bude skupina zákazníků, které aktuální pandemie finančně neovlivnila. Obchodníci by se proto měli připravit na více skupin zákazníků, aby dokázali uspokojit jak možnosti lidí s finančními restrikcemi, tak i ty, kterých se pandemie negativně nedotkla, objasňuje Pavol Zajac. A dodává, že různým zákaznickým skupinám budou muset obchodníci přizpůsobit jak svůj sortiment, tak cenotvorbu.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).