Hlavní navigace

Virus přinesl do byznysu ztráty, ale i nálezy. V čem firmy pozitivně posunul?

Pandemie ledacos ničí a nechává ztráty za (i před) sebou. Podnikatelé a firmy však rekapitulují i to, co jim dala a co pozitivního si z ní v byznysu odnesou.
Jana Bohutínská 30. 4. 2020
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Přinášíme o tom zprávu z Osoblažska, z moravských vinic, z Ostravy i z Prahy. Ukazuje se, že výsledkem je jak home office, tak i čerstvé produkty a projekty.

Co vypadalo jako sci-fi, se úspěšně rozjíždí

Barbora Bartecká podává zprávu o svém podnikání z Osoblažska, kde se Stanislavem Kociánem provozují v Horní Povelici Bylinkový ranč Majoránek. Na Osoblažsku působí tři roky a jak říká, už se jim tu podařilo dostat do povědomí lidí místních i vzdálenějších. Vloni spustili e-shop, kde prodávají byliny, koření a biopotraviny, letos se chystali vstoupit na farmářské trhy v Ostravě i jinde.

Jenže podnikání přeorganizoval vir. Přes zimu jsme pracovali na nových produktech, které jsme kvůli koronakrizi museli trochu „zamrazit“. Naše produkty se připravovaly i na schválení Regionálního produktu Jeseníky. Luxusní gastro ale muselo jít bokem, také úplně ustal stánkový prodej i provoz gastro služeb na největší místní turistické atrakci – parním vlaku na úzkorozchodné dráze, vypočítává projekty, které teď spí. Odložený je i vstup Majoránku do sítě prodejen a restaurací, kde chtěli své produkty prodávat. Proto jsme přistoupili k variantě vybudovat na Osoblažsku kvalitní potravinovou základnu pro lidi, kteří si jezdili nakupovat do Polska či dále. Většina místních je sice zvyklá nakupovat levné potraviny a kvalitu neřeší, ale je zde komunita lidí, která přemýšlí jinak. Právě pro ty se nám podařilo vytvořit záchytný bod, nastiňuje změnu plánů.

Biopotraviny, biozelenina, bioovoce, kvalitní bylinky a koření se sice podle ní jeví na Osoblažsku jako podnikatelské sci-fi, přesto to zkusili. A vypadá to, že právě tohle zde chybělo, říká podnikatelka, která zareagovala a nebála se zariskovat. Nechceme však, aby se o nás povídalo jako o dalším retro obchodu z osoblažského skanzenu, směje se. Myslím, že jsme lidští, moderní a v duchu s přírodou. S lidmi si povídám při nakupování, ukazuji, nabízím, vysvětluji – prostě tak, jak si myslím, že to má být, uzavírá Barbora.

Do vinic se musí, starost o víno pokračuje

Trochu jiný pohled na přínosy a posuny nabízí Lenka MichlovskáVinselektu Michlovský: Zavedený styl života se změnil z hodiny na hodinu o 180 stupňů. Lenka byla nucená se v práci zastavit i ze zdravotních důvodů. A teď tvrdí, že jí celkové zpomalení a zklidnění prospělo, stejně jako spoustě lidí okolo ní. Honba za výkonem je někdy opravdu k zamyšlení, říká.

Jak popisuje, u nich ve firmě jinak vše plyne dál. Do vinice se musí, starost kolem vína ve sklepě pokračuje stejně jako před pandemií. Co stagnuje, je obchod, restaurace, vinotéky a plánované ochutnávky. Naopak retail se drží a mírně roste. Pomalejší způsob života je příjemný a více nám všem vyhovuje. Otázkou je, jak se dá zvládnout existenčně, uvažuje.

Povinný home office snese i virtuální kafe

Nad otázkou, v čem firmu současná situace posunula, co v ní pozitivně změnila, se zamýšlí i Adéla Langerová, brand managerka ostravské společnosti Advisio, která se věnuje digitálnímu marketingu. Vzhledem k současné situaci jsou lidé v Advisiu už téměř dva měsíce na povinném home office. Vládní omezení podle Adély nijak neomezila jejich práci, výhodou digitálního marketingu je práce odkudkoli. Nouzový stav však přinesl mnoho změn u našich klientů, kterým jsme se proto věnovali ještě intenzivněji než kdy jindy. Vytvořili jsme pro ně vzorové FAQ pro zákazníky ohledně chodu e-shopu a prodejen, poskytli jim rady, jak dále postupovat při propagaci služeb a produktů, a hledáme další cesty, vypráví. Pokud s klientem potřebovali něco řešit osobně, schůzka proběhla prostřednictvím online meetingu, což podle Adély vyhovuje oběma stranám. 

O příležitostech si přečtěte také v článku Nouzový stav je pro e-shopy zajímavou příležitostí. Využijte jej i vy.

Content_Pavelcová

Jak dodává, ve firmě vymysleli i to, jak držet kontakt s kolegy a nahradit společné obědy, na které jsou zvyklí. Začali se scházet virtuálně, a to prostřednictvím komunikačního kanálu Slack – mohou si tak dát společně oběd, kafe i poradu. A abychom si dopřáli i takové to „tlachání mezi prací“, vytvořili jsme chat #zivotnahomeoffice, kde sdílíme dojmy, nálady i fotky, prozrazuje s tím, že je pro ně nynější čas potvrzením, že jsou tým, který dokáže spolupracovat, komunikovat a podporovat se, ať jsou lidé z týmu kdekoliv. I přesto se těšíme na návrat do našich kanceláří, které během naší nepřítomnosti prošly designovou změnou, informuje.

Krize nás digitalizovala, posílila a sjednotila

Hanuš Zvolský je CEO čistírny a prádelny Cleany.cz, online platformy, která rodinné čistírny a prádelny propojuje se zákazníky. U těch si textilie k čištění vyzvedne kurýr a čisté a vyžehlené zase doručí zpět. Tím, že jsme on-line služba, jsme nebyli při začátku krize hned výrazně zasaženi restrikcemi, zákazníci mohli službu nadále objednávat z domova. Čistírny a prádelny mohly být v provozu, nicméně bez zákazníků z ulice, což silně ovlivnilo jejich existenci. Díky naší službě jsme podrželi naše partnerské rodinné podniky nad vodou, vysvětluje Hanuš s tím, že je rád, jaký jejich byznys dostal další smysl.

Přesto se ve firmě změnám nevyhnuli. Nakonec jsme byli překvapení, o kolik více ještě můžeme být sami on-line, shrnuje podnikatel. Své firemní zázemí měli v coworkingu v openspace, většina lidí dojížděla do práce městskou hromadnou dopravou. Měli také v plánu velké množství schůzek. Přesto jsme udělali razantní krok a zavedli home office. Všechny schůzky, až na výjimky, jsme okamžitě přesunuli do on-linu nebo zrušili. V takových situacích si uvědomíte, kolik schůzek je opravdu důležitých a které nejsou zásadní, objasňuje s tím, že i oni měli trochu obavu, jak budou dál efektivně fungovat a zda bude tým schopný koncentrovat se na práci. Naše obavy se ale nakonec ukázaly jako zbytečné. Naši lidé nevydrží doma nic nedělat, práce jim dává možnost přijít na jiné myšlenky, což je lepší než stále sledovat negativní zprávy a obávat se, co bude, popisuje. Důležité bylo podle něj hned na začátku vybrat pro home office vhodné digitální nástroje – Zoom, který využívají pro většinu firemních hovorů, nástroje od Googlu nebo Asanu pro projektové řízení. 

A jak se se situací popasovaly samotné coworkingy? Přečtěte si o tom v článku Pro coworkingy jsou omezení rána na solar. Budoucnost přesto vidí optimisticky.

V průběhu května se chtějí postupně vracet do kanceláře. Krize nám ukázala, jak je čas cenný a jak je důležité si správně nastavit priority. Zároveň nás ještě více digitalizovala. Ale některé věci přeci jen zatím digitalizovat nejde a těšíme se, až se zase setkáme naživo a trochu si od práce doma odpočineme. Celkově věříme, že nás tato krize posílila a ještě víc sjednotila, dodává.

Jiná perspektiva nese nové projekty

Alena Barnová se věnuje projektovému řízení, marketingu a eventům, stojí za konferencí Ženy v byznysu a je spojená s projektem Busyman.cz, který propojuje startupy a investory. Nynější doba je sice podle ní náročná a rychlá, sama je odkázaná na práci na dálku a online, ale plusem je pro ni čas navíc. Čas udělat si pořádek v prioritách a v podnikání. Mnoho mých kolegů z oboru přišlo o zakázky, ale ve výsledku je to povzbudilo a dělají si reorganizaci svého zaměření, začínají se třeba profilovat do užších segmentů byznysu a také hledají, co dává větší smysl z pohledu budoucnosti i nastavení jejich hodnoty, ukazuje dění v oboru. Všímá si obrovského nárůstu nových webových prezentací a e-shopů i solidarity, kdy si lidé pomáhají a propojují se, aniž by za to něco očekávali. Odnáším si z této doby nový um – umět požádat o pomoc, jít s kůží na trh. Nečekat, až příležitost přijde, umět si ji najít, vysvětluje Alena.

V odvětví eventů se přitom mnoho velkých akcí přesunulo do onlinu. Naši konferenci Ženy v byznysu jsme ale raději přesunuli na nový termín v říjnu – chceme předat všem účastníkům znalosti a energii osobně, poukazuje na svůj přístup. V Busyman.cz zase museli oželet offline akce nezbytné pro propojování startupů a angel investorů. Je nutné na situaci reagovat chytře a bez paniky. Stejně tak to vnímají angel investoři. Otevírají se nové příležitosti a je to možnost, kdy lze využít moderní technologie k tomu, jak byznys posunout dalším směrem. Offline eventy jsme přesunuli do online režimu a jsme sami mile překvapení, jak pozitivně na to zareagovali samotní angelové a projekty, vysvětluje s tím, že současná situace přinesla i nápad na nový program Byznys restart, který řeší, jak se firmy mohou co nejlépe připravit na to, co přijde. Všichni podle Aleny vidí velký potenciál v digitalizaci a automatizaci procesů a chce to podívat se i na byznys shora a zareagovat na věci z jiné perspektivy. Vzniknou tak nové projekty, byznysy i aktivity, vidí situaci optimisticky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).