Hlavní navigace

Vyfotíte a nakoupíte v e-shopu. Jak s chytrou novinkou pracují online obchody?

Jana Langerová

Po hlasovém vyhledávání se začíná mluvit také o vizuálním vyhledávání, které uživatelům výrazně ušetří čas. Jak se k tomu staví české e-shopy?

Doba čtení: 4 minuty

Vizuální vyhledávání představuje vyhledávání a identifikování projektů v reálném čase, které funguje díky umělé inteligenci a také umělým neutronovým sítím. V praxi to funguje tak, že stačí pouze vyfotit daný objekt a aplikace vám k němu dodá relevantní informace. To se může osvědčit právě u internetových obchodů. Jedná se o službu, která by měla našim zákazníkům pomoci v situaci, kdy někde vidí konkrétní zboží a potřebují ho rychle a snadno identifikovat, najít, doporučit nebo koupit, komentuje Vladimír Dědek, ředitel webového a mobilního vývoje v Alza.cz. 

Vizuální vyhledávání šetří zákazníkům čas

Tento trend se rozšiřuje na základě pokroku v oblasti moderních technologií, ale také díky tomu, že máme mobilní telefony stále u sebe. Navíc právě přes naše oči se rozhodujeme o tom, co se nám líbí, co nám vyhovuje a jaký je náš styl. Vizuální vyhledávání tak v sobě zahrnuje praktičnost a také úsporu času. V principu může uživatelům ušetřit až minuty času, které by jinak strávili hledáním pomocí textového vyhledávání. Důraz přitom bude na využívání v mobilních aplikacích, protože v klasické webové aplikaci už využití trochu ztrácí smysl, vysvětluje technický ředitel firmy Programia, s.r.o. Pavel Kramný.

Zavedení vizuálního vyhledávání stojí především na funkční technologii pro identifikaci produktu z fotografie, která ji srovná s databází fotografií. Je možné řešit to vlastním vývojem nebo také zakoupením nebo pronájmem této technologie. Ostatní už je relativně velmi snadné, a to včetně nabídky alternativních produktů s podobnými parametry, dodává dále Pavel Kramný a zároveň sděluje, že zatím podobnou funkčnost pro klienty nevyvíjí. Podobně je na tom i jednatel společnosti Bohemiasoft Jaroslav Hansal, který říká: Prozatím jsme začlenění vizuálního vyhledávání do našeho systému Webareal.cz konkrétně neplánovali ani nestudovali.

Čtěte také: Trendem e-commerce je omnichannel. Pracujte napříč všemi kanály

V současné době vizuální vyhledávání nejvíce využívá Pinterest, webová stránka sloužící především k inspiraci. Její uživatelé zde hledají recepty, módní tipy nebo nápady na dekorace nebo výzdobu interiéru. Funkce nazvaná Pinterest Lens tak přinesla možnost hledat nové nápady prostřednictvím fotoaparátu. Stačí tak například pořídit fotografii brambory a aplikace vám nabídne piny s recepty a různým dalším využitím této zeleniny. Díky dalším nástavbám, jako je Lens Your Look, si mohou uživatelé najít nové oblečení ladící se stávajícím šatníkem nebo s pomocí Shop Look rovnou koupit produkty, které vidí v nabízených pinech. Po roce fungování je Pinterest Lens stále v beta verzi, ale jeho uživatelé stále přibývají a Pinterest si je dobře vědom svých příležitostí.

Pozadu nezůstává ani Google, který svůj nástroj na rozeznávání obrázků i textů s názvem Google Lens představil loni v květnu. Postupně jej hodlá rozšířit na všechny mobilní telefony a operační systémy. Doposud se dalo toto vizuální vyhledávání použít na telefonech Google Pixel, a to přes aplikace Google Photos nebo Google Assistant. K dalším společnostem, které využívají vizuálního vyhledávání, se řadí například Samsung s asistentem Bixby a jeho aplikací Bixby Vision umožňující překládat text, číst QR kódy a identifikovat objekty v reálném čase.

Inspiraci mohou e-shopy hledat v zahraničí

Průkopníkem na poli internetových obchodů se stal britský obchod s oblečením a doplňky ASOS mající vizuální vyhledávání ve své mobilní aplikaci. Když se fotografovaný objekt shoduje s tím, co mají v nabídce, okamžitě se vám otevře karta produktu. Amazon má samostatnou aplikaci CamFind – Visual Search Engine a podobně je na tom také eBay. 

Čtěte také: Reklama dělaná podle předpovědi počasí. To není žádný apríl, ale geniální tah

U nás je například v mobilní aplikaci internetového obchodu Alza už delší dobu možné vyfotit čárový kód zboží, případně QR kód zboží na jejich prodejně a aplikace dohledá detail zboží v katalogu. Vyhledávání vyloženě pomocí obrázku sami zkoušíme a zvažujeme její vypuštění mezi zákazníky. Zatím ale nemůžeme potvrdit jakýkoliv termín, dodává Vladimír Dědek.

České e-shopy s nasazením novinky ještě vyčkávají

Pavel Kramný potvrzuje, že se někteří z jejich klientů už zajímají o tyto možnosti: Jde zejména o ty, kteří mají velký drive na rozvoj svých e-shopů. Naši zákazníci však spíše vyčkávají, jak se tato nová alternativa podaří prosadit u klíčových globálních hráčů. Jaroslav Hansal říká: V jednom případě jsem již probíral tuto možnost s větším prodejcem designových doplňků do domácnosti. Ale opravdu zatím jen v teoretické rovině.

Čtěte také: Jak strukturovat obsah a popostrčit tím lidi ke koupi

Pro internetové obchody, ale také pro srovnávače zboží nebo virtuální obchodní galerie je vizuální vyhledávání velkou příležitostí a je logické, že se společnosti snaží přijít s tou nejlepší technologií. Odhaduji, že v roce 2018 se objeví první experimentální eshopy, ale obecně bych rok 2018 rokem vizuálního vyhledávání ještě nenazval, uzavírá Jaroslav Hansal.