Hlavní navigace

Vybarvěte se oděvem i firemními prostory. Puntíkované ponožky si ale rozmyslete

15. 8. 2019
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Barvy ovlivňují lidské vnímání, emoce, nálady i chování. Proto jsou součástí brandingu a marketingu. V byznyse „mluví“ i z oblečení či ve firemních prostorách.

V restauraci červená barva podpoří chuť k jídlu, žlutá se pojí s pocitem štěstí, bílá s čistotou. Zjistili jsme, jak si udělat z barev v podnikání své spojence.

I když je vnímání barev také individuální, zčásti ho lidé sdílí. Jestliže je 80 procent lidské zkušenosti filtrováno skrz oči, je pochopitelné, že výběr barvy je kritickým bodem, připomíná na svém webu The Pantone Color Institute. Ten se zaměřuje na trendy v barvách, jejich předpovědi, psychologii barev i poradenství pro firmy, jimž na míru vytváří komplexní strategie barev, pro designéry a podobně. Barvy jsou také součást oblečení, v němž podnikatel či podnikatelka sami sebe i svou firmu reprezentují.

Podrobnosti o psychologii barev najdete v článku Psychologie barev v podnikání. Co o sobě barvou řeknete?

Barvy jako komunikace

Podnikatel a podnikatelka komunikují nejen tím, jaké služby nebo produkty nabízejí, co říkají nebo jak vypiplané mají pro svou firmu logo, ale i tím, jak vypadají. A to, při osobním setkání, ještě dříve, než vůbec otevřou pusu. Komunikují svým oblečením, a to včetně jeho barevnosti. Barvy mám ráda všechny, ale také vím, které mi sluší a které mi nesluší, těm se snažím vyhýbat. Hodně záleží, co chci komunikovat a zda chci být vidět, anebo je potřeba se spíše „upozadit“ a být nenápadnou, vypráví o svém přístupu k barvám oblečení podnikatelka Kateřina Haring, která je také prezidentkou Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek.

Jako příklad, jak pracuje s barvami, připomíná svou pracovní cestu do Ghany. Vezla si tam oblečení barevnější, s odvážnějšími tóny a vzory, protože jsou součástí tamější kultury. Naopak černou jsem téměř vyřadila ze šatníku a mám ji jen na speciální příležitosti. Zjistila jsem totiž, že i barva oblečení ovlivňuje náladu a výkon v práci, u mě to tedy rozhodně platí, vysvětluje. Aby někdo dokázal se svým oblečením takto pracovat, předpokládá to podle ní zájem o módu, pozornost věnovanou oblečení i vhodným doplňkům. Pěkných věcí je totiž dnes mnoho a je tím možná mnohem těžší dobře je vybrat a správně kombinovat, dodává.

Jejím prvním zaměstnáním byla práce na velvyslanectví, kde dostala v oblékání dobrou průpravu. Překvapuje ji, kolik lidí v byznysu na oblečení stále nedbá, a dokonce módu považuje za nedůležitou a povrchní. Nyní podnikám v kreativním byznysu a tak si mohu i v oblečení dovolit více než v diplomacii. Setkávám se s lidmi, kteří jsou tvořiví a dovedou hravost v byznysové módě ocenit, vysvětluje, jak se i v oblečení s typem svého podnikání posunula.

Barvy ovlivňují také nákupní chování spotřebitelů. Jak na ně vyzrát, rozebíráme v článku Vzhled obchodu může podpořit chuť zákazníků nakupovat. Zjistili jsme, jak na to.

Oblečení je součástí vnímání úspěchu

Ve svém šatníku má Kateřina Haring věci pro různé příležitosti a v různých barvách, volí je podle toho, kam jde, s kým se setká a co potřebuje oděvem komunikovat. Při jeho vytváření spolupracuje i s českými návrháři, jejichž práci tak vlastně také i ve světě reprezentuje – a má na ni pozitivní ohlasy. Když jdu někam na jednání, vždy se připravím nejen po stránce obsahové, ale také se podívám, kde bude schůzka, s kým a co je jejím cílem. Podle toho volím oblečení. Bohužel bývám někdy nemile překvapena druhou stranou. Zdá se mi, že se u nás na oblečení stále nahlíží jako na něco zbytečného a kdo na sebe až příliš dbá, má snad prázdnou hlavu a je povrchní, uvažuje.

Podle Kateřiny Haring je přitom oblečení důležitým prvkem, když má být člověk vnímaný jako úspěšný. Podle mě tím dáváte najevo také to, jak si druhých vážíte, když se kvůli nim pěkně a vkusně oblečete, rozvíjí svůj pohled na věc. Byznysová móda přitom podle ní obecně vyžaduje kvalitu a dlouhodobou koncepci, která nepodléhá módním náladám.

Ani byznys móda nerezignuje na trendy

Byznys móda přitom rozhodně nemusí být synonymem nudy, nenápadnosti a „šedivosti“ bez invence. Jak objasňuje Diana Obradovič, která v Česku stojí za francouzskou módní značkou Zocha, zaměřenou na soft office módu, i návrháři byznys módy pracují s módními trendy, včetně trendů v barevnosti. Ale méně nápadně, než je tomu u běžné konfekce. V barvách to letos platí například pro barvu Living Coral – barvu mořských korálů. Symbolizuje optimismus a hravost a právě ji vybrala společnost Pantone jako barvu roku 2019. O korálové píšeme také v článku Barvou roku 2019 je korálová. Nebojte se ji používat.

Často se podle Diany Obradovič v byznys i soft office módě zařazují odstíny modré, které působí jako barvy jistoty. Byznys móda si nejvíce rozumí s klasickými barvami tmavších odstínů modrých, které podtrhují dojem jistoty a trvalých hodnot, dále šedých až po černou, případně velbloudí srst, okr, přírodní kůže, doplněné bílou. Barvy (ale také vzory, které s barvami pracují) se mění v závislosti na sezóně, ale i na společenské náladě obecně. Zimní sezóna bývá sestavena z tmavších klasických odstínů i materiálů, v letní sezóně se odstíny zesvětlují a také mohou přijít i další barvy a nové netradiční materiály, vysvětluje dále Olo Křížová, stylistka a ředitelka Czech Fashion Councilu. Dnes je podle ní opravdu z čeho vybírat a kdo si neví rady, může se poradit u stylistů, návrhářů, v obchodech nebo se inspirovat v časopisech i reklamách.

Opravdu puntíkované ponožky?

Šik byznys look u muže spojuje Olo Křížová s oblekem ušitým na míru, který dobře padne nejen střihově, ale právě i z hlediska barevnosti. Pánové by měli být kreativnější, co se barev a dezénů látek týče. V tmavě modrém obleku muž opravdu šik nebude. To není útok na modrou barvu, ale poslední roky se tady rozmohlo jakési rovnítko, že byznys look je tmavomodrý oblek. Všeho moc škodí a i modré barvy je už příliš, doporučuje, a to spolu s kvalitními vlněnými materiály a kvalitními doplňky. Barevné výstřelky mohou být podle ní sice zábavné pro mladé gentlemany, seniorním mužům ale radí zaujmout spíš kvalitou než extravagantními ponožkami s puntíky.

U dámské formální módy je to podle ní o něco jednodušší. Nebojte se netradičních barev, jako je třeba lila, odstíny zelené, žluté, a to i v ostrých tónech. V létě vás to osvěží, v zimě rozproudí. U barev a vzorů je to velmi individuální a obecné pravidlo neplatí, několikrát jsem si to ověřila v praxi, dodává s tím, že důležité je obléci si to, co konkrétnímu člověku sedí. Když jste totiž oblečení v tom, co vám sedí, líbíte se sobě a chcete to ukázat i svému okolí. Otevírá to komunikaci, a to je ten nejdůležitější klíč k úspěchu, říká a připomíná, že vedle oblečení a doplňků je potřeba nezapomínat také na péči o vlasy, nehty nebo na správný make-up.

Sama jako stylistka pracuje u byznys módy se dvěma základními kritérii. Sleduje, v jakém oboru klient nebo klientka působí, a jinak obléká například majitele firmy, jinak HR manažerku v korporátu. Dívá se na to, na jak vysoké pozici její klient je a jaký je povahově jako člověk. A samozřejmě, co mu sluší a v čem se cítí dobře, uzavírá Olo Křížová.

Firemní prostory a pravidlo tří barev

Barvy „mluví“ také ve firemních prostorách a mohou tak záměr firmy podpořit nebo podkopat. I tady, jako v oblečení, je potřeba komplexnější přístup. Při zařizování firemních prostor a volbě barev do nich je podle interiérové designérky Jany PěknéOnline školy bytového designu a podnikání potřeba vzít v úvahu typ byznysu, kterému se firma věnuje a také její firemní kulturu a filozofii. I to, čím se podnik konkrétně zabývá a jak chce působit na své zaměstnance a klienty. Roli hraje také firemní logo a grafický vizuál značky nebo pojetí jejích produktů.

O výběru firemních barev čtěte také v článku Růžová není jen pro slečinky. Poradíme, jak vybrat vhodné logo i barvy.

Interiér firmy a výběr barev by s tím vším měl ladit. Harmonické (tedy málo kontrastní odstíny, které jsou si podobné) a přírodní barvy vyjadřují klid, respekt, stálost, důvěru nebo serióznost. Kontrastnější barevné kombinace – třeba oranžová s modrou – patří k dynamickým společnostem, kde je živá firemní kultura. Výrazné barvy, zvlášť jsou-li vůči sobě v kontrastu, působí vesele a energicky, podporují aktivitu a tah na branku, vysvětluje, jak působí barvy a jejich kombinace.

skoleni_15_4

Záleží však podle ní i na volbě konkrétních odstínů. Doporučuje nastudovat barevnou psychologii a naučit se vybírat barvy podle barevného kruhu, aby výběr odpovídal záměru podnikatele. Barevný kruh totiž názorně ukazuje vztahy mezi barvami i to, jaké barvy vznikají mixováním. A držte se pravidla, že méně je více. Stejně jako v bytovém interiéru je dobré držet se i ve firemních prostorách maximálně tří barev a nejvýraznější použít na solitéry, dodává.

Pokud vás zajímá právě téma interiérů, podívejte se také na to, jak podnikají interiérové designérky Gabriela Hámová a Alžběta Macíková:

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).